Sv: Mollusker

Bonusbarnet har mollusker, o har så haft ett bra tag nu. Inte isoleras han på något sätt, och inte har heller det andra barnet fått några.

Kan du inte be dem lite snällt att täcka över molluskerna? Jag har nog tyckt att du var lite fjantig faktiskt.

Täcka över? Vi pratar om hela bålen, armar och ben ;). Bara huvudet skulle sticka fram i princip.

Ja, fjantig är jag säkert men tanken att mitt barn skulle riskera att behöva gå omkring och se ut så i över 1 år skrämmer mig!!

Jag jobbade en gång på en avdelning med 15 barn. En av dessa hade MYCKET mollusker, men ingen annan fick några och då träffades dessa barn dagligen under flera års tid.

Så det där med smittsamheten får man ta med en nypa salt.

Senast ändrad:

då kanske du ska tipsa om behandlingen som min bekanta sa fanns... de flesta får ju inte speciellt mycket besvär av dem.

Vad hade du gjort om ditt barn sett ut så ? Hade du tyckt det var okej att ingen ville umgås ? Mollusker är ju inte farligt och inte extremt smittsamt.

Jag kan förstå att du inte vill att ditt barn ska se ut så, men vilka signaler sänder du egentligen ? Att det är viktigt hur man ser ut ? Att det är okej att utesluta någon pga hur den ser ut ?

Vad hade du gjort om ditt barn sett ut så ? Hade du tyckt det var okej att ingen ville umgås ? Mollusker är ju inte farligt och inte extremt smittsamt.
Jag hade tyckt synd om mitt barn, men jag hade haft förståelse för andras beslut.

Jag kan förstå att du inte vill att ditt barn ska se ut så, men vilka signaler sänder du egentligen ? Att det är viktigt hur man ser ut ? Att det är okej att utesluta någon pga hur den ser ut ?
Jag sänder inga signaler alls och skulle absolut inte säga något vare sig till mitt barn eller det drabbade barnet. Barnen skulle inte fatta varför vi inte ses (vi pratar ganska små barn som bor på helt olika håll i Sverige).

Jag hade inte uteslutit det barnet och jag hade inte haft förståelse om mitt barn blivit uteslutet. Just för att det inte är något farligt utan bara fult. Men vi blir nog skrämda av olika saker här i världen ! Molusker skrämmer inte mig

Det är ju bra att de bor så långt bort och träffas så sällan att det nästan är en icke-diskussion.

En sak till apropå:
Jag sänder inga signaler alls och skulle absolut inte säga något vare sig till mitt barn eller det drabbade barnet. Barnen skulle inte fatta varför vi inte ses (vi pratar ganska små barn som bor på helt olika håll i Sverige).

Du kanske inte säger något till barnen, men föräldrarna till det drabbade barnet kanske gör.

Jag hade tyckt synd om mitt barn, men jag hade haft förståelse för andras beslut.

Hade du haft förståelse och tyckt att det var ok om ditt barn inte fick leka med andra barn på över ett år pga något ofarligt :confused:

Nu är just din situationen lättlöst egentligen, men jag spinner vidare lite på dina åsikter:)

*kl*

Jag skulle låtit barnet umgås som vanligt. MYCKET hellre mollusksmitta som liten. Har du haft det en gång får du det inte igen. Som vuxen är det inte kul, utslagen sätter sig då runt könsorganet (lår/ljumskar/andra otrevliga ställen) och smittar ju lika mycket då som för barn, dvs lite knepigt med sexuella kontakter.

Alla får inte så mycket som det barnet du pratar om. Vi har använt Thuja-tabletter och lösning (baddar på) som hjälpte massor.

Smittan kommer av direktkontakt och att man kanske delar handduk. Mina barn har båda haft det och inte smittat någon annan förrutom mig och då för att vi samsov.

Våra äldre barn har haft mollusker, ett fåtal men det tog ungefär ett år att bli av med. Med tanke på att det sägs att det är något de allra flesta barn går igenom hade jag nog resonerat som så att det är lika bra att de får det när de är någorlunda små (typ som vattkoppor).

Jag tror inte det är speciellt lättsmittat, det tog nästan ett år innan den andra syrran blev smittad och de lever ju tätt tillsammans. Ingen av oss andra har fått det.

För mig hade alltså mollusker varit ett icke-problem, det skulle inte innebära vabbande el. dyl. och därför hade de gladeligen fått umgås med en smittad. Nu har ju mina barn haft väldigt få mollusker men jag hade nog blivit väldigt konfunderad om en bekant inte velat träffa oss på över två år (två barn, ett år var) p.g.a. risk för smitta. Då hade vi nog hållit oss undan från den bekante p.g.a. risk för smittande överkänslighet...

Till madick och Sar: Jag har också tänkt i de banorna att det är bättre att få det som liten än senare, men det bygger på att man kan vara nästan säker på att få det någon gång i livet.

Någon som vet var man kan hitta sån statistik?

Läser att det är vanligt, men jag har alltså själv aldrig sett eller hört om någon som haft det (jag har själv haft en/ett par mollusker som barn och när jag nämnt det för andra så har de alltid sett frågande ut).

Det som fått mig att fundera så mycket beror nog på den allvarlighet min släktings barn råkat ut för. Som jag skrivit tidigare är det inte att leka med!! Förutom själva utseende-delen (som också kan vara jobbig pga kommentarer) så verkar det vara mycket besvärligt med inflammerade sår och så). Antagligen är det inte så vanligt, men när man ser hur det är blir man rädd att själv drabbas.

Det är ju bra att de bor så långt bort och träffas så sällan att det nästan är en icke-diskussion.

Det kanske kan tyckas så för en utomstående. Jag starade tråden för att se om det fanns stöd i att vilja avstå att träffa någon som var drabbad. Det fanns det inte ;) och jag inser då - att om det är det jag beslutar - att det kan bli mycket problematiskt att lägga fram det som orsak till att inte ses (några andra ursäkter än den riktiga är inte aktuella). Därmed blir även det en faktor i det hela.

Sen är det ju en älskad släkting och barnen älskar att umgås.

Till det har jag även en partner som skulle slå bakut om han fick se det smittade barnet och förstå att vårt barn kan komma att se likadan ut (jag har inte berättat något för honom än då jag själv behöver ta ställning till vad JAG tycker först). Han brukar bli väldigt irriterad om vi väljer att ses nör släktingens barn är lite småsjuka, kombinerat med att utseende är väldigt viktigt för honom. Så som vanligt kan livet vara mer besvärligt än det tycks vid en första anblick...

Jobbigt !

Jag hade nog kört kortet att jag behandlar andra som jag själv vill bli behandlad. Tycker man att det är okej att andra isolerar ens barn och utesluter det pga något så hade jag inte träffats.

Personligen har jag jättesvårt att förstå att problemet är hur ert barn kan komma att ev se ut om hon blir smittad av moluskerna, att det är mera värt än att få umgås med en älskad släkting är jättemärkligt för mig

Så här skriver smittskyddsinstitutet och vårdguiden.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/mollusker/
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Mollusker/

För de som inte orkar kolla, inte särskilt smittsam, går bra att vara på förskola och skola.

Enligt http://www.tryggabarn.nu/start/barns-sjukdomar/hud-och-hudproblem/mollusker

har de flesta vuxna haft mollusker som barn och är därefter immuna.

En personlig reflektion är att eftersom antalet mollusker verkar skilja sig kraftigt så är det kanske inte säkert att man insett att man haft det. Hursom så föredrar åtminstone jag att få det bortgjort i barnaåren snarare än att få det genom sexuell kontakt som vuxen!

Jag ser faktiskt inget problem, är du rädd för att det ev. smittar så be föräldrarna att barnet är påklätt.

Hur hade ni agerat om ni känner någon vars barn har omfattande problem med mollusker. Skulle ni ses som vanligt trots risken för ert barn att bli smittat, eller skulle ni avstå? Skulle det vara skillnad i hur ni agerade om barnen var släkt?

Jag hade mollusker i mellanstadiet och då var det inte ens prat om att det var smittsamt :confused: Jag fick "operera" bort mina på VC.

Min man hade mollusker som vuxen... han KLIPPTE bort sina... :rofl:

Inte blev jag smittad av honom och vi har ju inte direkt inte haft hudkontakt :confused:

Jag hade mollusker i mellanstadiet och då var det inte ens prat om att det var smittsamt :confused: Jag fick "operera" bort mina på VC.

Min man hade mollusker som vuxen... han KLIPPTE bort sina... :rofl:

Inte blev jag smittad av honom och vi har ju inte direkt inte haft hudkontakt :confused:

Om du hade det i mellanstadiet så är du ju immun så då är det inte så konstigt att du inte blev smittad :D

Till det har jag även en partner som skulle slå bakut om han fick se det smittade barnet och förstå att vårt barn kan komma att se likadan ut (jag har inte berättat något för honom än då jag själv behöver ta ställning till vad JAG tycker först). Han brukar bli väldigt irriterad om vi väljer att ses nör släktingens barn är lite småsjuka, kombinerat med att utseende är väldigt viktigt för honom. Så som vanligt kan livet vara mer besvärligt än det tycks vid en första anblick...

Tråkigt att du har en vuxen partner som måste skyddas mot ett "fult barn":crazy:
Är man vuxen nog att vara förälder tror jag man kan förstå att normal smitta är naturligt.
Hur känns det att vara tvungen att skydda även honom?
De måste vara jobbigt att vara "före och efter" så han inte behöver se något olämpligt?
Mollusker är ju OFARLIGT!

* Jenny *

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 316
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar