Möjligt att tävla utan häst?

D

Devilicious

Är det möjligt att tävla utan egen häst? Jag har haft två egna hästar tidigare men nu går jag bara på ridskola. Jag bor i en förort till Stockholm och har letat som en idiot efter medryttarhäst inom en timmes resväg och som inte är alltför dyr(är 19 och student), men har inte lyckats hitta någon. Jag är duktig och har ambition för det, och känner jättemycket att jag vill tävla i hoppning eller dressyr och orkar/vill inte vänta tills jag har råd att köpa egen häst för då lär min vilja hunnit dö.
Hur började du tävla? Har du några tips?

Jättetacksam för svar! :bump:

Sv: Möjligt att tävla utan häst?

På klubbtävlingar så kan du låna en lektionshäst. Du kan också få lov att aktivt tävla en av din ridklubbs hästar på lokala/regionala tävlingar. Kolla med din ridskola, många av de större har en väldigt aktiv tävlingsektion och möjlighet att rida i tävlingsgrupp.

På min första tävling fick jag låna min mammas kompis häst som jag var medryttare på.. sen har jag lånat andras hästar.. köpte en egen oinriden unghäst, så han kan jag inte tävla på. Hade honom i ett stall med ca 30st hästar.. hjälpte ägarna ganska mycket på gården och fick låna en utav deras hästar som dem inte hade tid med.
Nu har jag flyttat min häst till ett större stall, (ca 75st hästar) så det finns alltid någon häst man kan låna! just nu lånar jag en ridskolehäst och tävlar på. En utav "våra" ridskolehästar vann SM förra året faktiskt! (men då har han varit tävlingshäst förut och tagit SM medaljer förut)

Rider man på en större ridskola så finns det säkert någon häst man kan låna om man är intresserad, prata med stallchefen eller din ridlärare!

Säger som Lager, kolla med möjligheterna på din ridskola. Jag har aldrig haft varken egen häst eller medryttarhäst (eller jo, en medryttarhäst men efter första ridturen hade hon rest sig typ 25 gånger så jag sa upp mig haha) och tävlar aktivt tom LA:6 i dressyr på en av ridskolans hästar så visst går det!

Det ser ju väldigt olika ut från ridskola till ridskola, vissa låter inte någon åka ut och tävla, vissa låter typ vem som helst åka ut med deras hästar (ofta mot betalning då). Hos oss funkar de så att de som är duktiga och visar ambition, tex rider flera gånger/veckan, är aktivt med på klubbtävlingar med bra resultat och även visar intresse för ridskolan; hjälper till mycket, anordnar kurser osv. kan få börja åka ut och tävla om de rider en ponny/häst som har på tävlingsbanorna att göra. Så som sagt, kan skilja mycket mellan ridskolorna men det bästa är att du kollar med din ridskola, och finns det ingen möjlighet där kanske du ska söka dig till någon ridskola där chanserna är större! Lycka till!

Rider du på ridskola brukar det ju finnas möjlighet att tävla där med klubbens hästar, på klubbtävlingar och i vissa fall kan klubben låta en tävla deras hästar på andra tävlingar också. Så började jag, att hoppa ridskolehästarna på tävlingarna i ridhuset.

När jag fick egen häst sen tävlade jag min ponny i flera år, men sen började jag närma mig 18. Och jag visste att jag inte skulle få råd att köpa en stor häst utan att göra mig av med någon av ponnyerna, och det fanns inte ens på världskartan. Lösningen blev att jag fick rida en av hästarna i stallet, som ägaren inte hade tid med. Jag hade henne som min i flera år, red, skötte och tävlade henne.

Du kan ju höra dig för lite, om det är någon i närheten som har en häst som de inte riktigt har tid för. Jag behövde bara betala hoppträningarna och tävlingarna själv, de var väldigt tacksamma för att jag red hästen och gav henne den tid de inte hade själva.

Om du rider på ridskola kan du ju tävla med lektionshäst i klubbtävlingar iaf. Det finns också möjlighet på vissa ridskolor att ta med hästen ut på någon liten tävling. :) Hör med din ridinstruktör om vad som gäller på just din ridskola. :D Sedan är det bara att fortsätta letandet efter en medryttarhäst. ;) Tog mig två år att finna min lilla älskling. ;)<3

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 060
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar