Möjligheter till rehabilitering?

C

cafu

Har tittat på en häst för ev. köp och skulle vilja få kommentarer på hovarnas status! Borde de avskräcka från köp eller är möjligheterna till rehabilitering goda, i så fall hur skulle en sådan kunna läggas upp?

Hästen rids regelbundet, för tillfället med boots fram, ömmade vid besöket tydligt i bakhovarna på grus.

http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Hstar064.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Hstar062.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Hstar061.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Hstar060.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Hstar059.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Hstar058.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Hstar057.jpg

Sv: Möjligheter till rehabilitering?

Gör en vet bes och hör vad vet säger. Jag tycker inte att hovkvaliteten bör avskräcka från köp om hästen går igenom vet bes annars. Anlita en duktig hovslagare så tror jag att han/hon får rätt på det där.

Jag tycker mest det ser ut som helt vanliga hovar som ingen verkat så de har brutit sönder sig själva.
Skulle heller inte gissa på allvarliga fel, men alltid vettigt att höra med en kunnig hovslagare. Kanske bör man röntga för att se att inget tok hänt med hovbenet?
Annars tror jag nog att vettig verkning, ev i kombination med skor, löser problemet på ett kick.

Dom såg inte så roliga ut. :(

Hur långt har du till hästen? Kan du ta med "din" hovis ut och titta och höra vad h*n säger? Vad säger ägarna om det hela? Varför har det blivit så illa?

/Maria

Hästen rids regelbundet, för tillfället med boots fram, ömmade vid besöket tydligt i bakhovarna på grus.
Vad :devil: är det för j*vla idioter som rider på en häst med sånna här misskötta hovar?! :mad:

att man överhuvudtaget kan vara så helt fri från kunskap och känslor att men rider en häst som ser ut så där i hovarna.
det måste vara plågsamt att bli riden med hovar i så dåligt skick.
frågan är hur länge har det sett ut så där.
vad för skador kan det ha gett hästen.
kommer den gå att reparera till en fullt fungerande ridhäst.

Låter som en barfotataliban som är i farten eftersom den rids med boots trots att hovarna är i så dåligt skick. :o

frågan är hur länge har det sett ut så där.
vad för skador kan det ha gett hästen.
kommer den gå att reparera till en fullt fungerande ridhäst.

Det var väl just det TS undrade, och du kan väl utifrån ditt yrke svara på det istället för att bara skriva samma frågor som TS har?

För övrigt fattar inte jag heller hur man rider på en dylik stackare, än mindre hur man kan låta det fortgå. Måhända en barfotataliban? =/

Ingen barfotataliban. Hästen verkas enl uppgit av utbildad hovslagare och övriga hästarhos samma person har helt okej hovar.

Undvik att kasta skit på säljaren, det är INTE meningen med den här tråden. ts vill bara veta möjligheterna för hästen då den i övrigt är en pärla.

Tack alla för svar!

Jag känner ju inte till hela bakgrunden så därför är det svårt att svara på hur det kunnat bli som det blivit...tror nog inte att något gjorts för att medvetet skada hästen! Precis som nordsvensken skriver så var inte meningen med tråden att säljaren skulle få en massa skit utan den intressanta frågan för mig är om jag ska våga köpa hästen trots dessa hovar och i så fall, vad jag kan göra åt situationen. Ägaren vill helst ha kvar hästen under sommaren för att kunna fortsätta rida den ett tag till, men det känns inget vidare utifrån dessa förutsättningar, möjligen om hon fick boots även där bak? Helst kanske man skulle ta hem hästen så fort som möjligt för att påbörja någon slags rehabilitering genom att bara låta den gå på bete resten av sommaren och få ordentlig verkning?

Det är ganska långt att åka så jag tror inte jag kan ta med hovis dit, men har i alla fall skickat bilderna och väntar på svar. Är dock alltid intressant med fler åsikter varför jag lade ut frågan här!

Senast ändrad av en moderator:

Ingen barfotataliban. Hästen verkas enl uppgit av utbildad hovslagare och övriga hästarhos samma person har helt okej hovar.

Undvik att kasta skit på säljaren, det är INTE meningen med den här tråden. ts vill bara veta möjligheterna för hästen då den i övrigt är en pärla.

Med all respekt för säljaren, så skulle jag i så fall vilja 'kasta skit' på den 'utbildade' (jag är tveksam..) hovslagare som står bakom det där. Sen är det isf beklagligt att säljaren inte ser hur 'det är'.

Ang 'barfotatabliban måhända' så behöver det ju inte vara ägaren, kan lika gärna vara den som sköter hovarna.

Ägaren själv, vad har h*n sagt om det hela? Är det vi ser på bilderna ett försök att förbättra hovkvalitet (typ tidigare skodd häst som fått rent bedrövlig hovkvalitet som man i ett sista försök skor av för att försöka få barfotagång att förbättra hovkvaliten), eller är det en häst som 'alltid' varit oskodd som de av någon anledning vägrar/inte vill sko?

Kallblodsstoet jag hade, när jag var och kikade på henne såg fötterna BEDRÖVLIGA ut, och hon var extremt öm på allt utom gräs. Ägaren och tillika då säljaren var väldigt ärlig med att stoet hade bedövligt dålig hovkvalitet, inte kunde gå oskodd (ömmade), bröt sönder hovarna LÄTT vid tappsko, samt hade en hel del tappskor just pga skört horn. De hade gett det ett försök med en sommar på bete barfota för att se om det kunde hjälpa. Det gjorde det inte, hennes fötter var dock inte i närheten av det du visar på bilderna, men bedrövliga nog. Dock fanns det ju en fullt logisk och rimlig förklaring, och stoet reds/kördes givetvis inte 'med de hovarna'.

I hennes fall tog det ett par - tre skoperioder att återställa det hela till vettigt skick. Hon behövde ju ett per perioder med skor så hoven kunde växa till och man kunde återställa vinklarna korrekt.

Hon hade dock fortsatt dålig hovkvalitet, det var sjukhage och akutsamtal till hovis om, eller snarare NÄR, hon tappade en sko. Annars trasade hon sönder hoven såpass att det blev svårt att få på en sko igen (minns fortfarande hur hovis, så uppgiven att han nästan hade gråten i halsen tyckte 'och hur ska jag få på den här då, limma??'). Hon hade sin beskärda del av tappskor med, utan något hovslagarfel. Efter några år där det såfort det blev en tappsko blev en ond cirkel (tappsko - trasat horn, svårt att hitta något att spika i för den nya, färre söm = snart tappsko igen = ÄNNU mer söndertrasad hov etc), så resorterade faktiskt hovslagare - med mitt fulla godkännande - till att faktiskt trångsko henne så mkt vi vågade. Helt enkelt för att få skorna att sitta kvar.

Jag provade diverse hovtillskott osv, tyvärr hittade jag inget som fungerade förrän hennes sista åt i livet, det gav MARKANT skillnad dock, och när vi fick fart på hovtillväxten och hornkvaliten så satt skorna med. Sista två åren hade hon EN tappsko. Mot typ en tappsko per period innan. Men det är ju svårt att veta innan vad och om något tillskott etc övht hjälper.

Vid några riktigt bökiga gånger fick vi plasta för att övht kunna få på en sko. Vi gjorde även ett otroligt kontrollerat försök med barfota (detta var innan det fanns tofflor) som fick avbrytas dock.

JAG skulle INTE köpa en häst med den hovkvaliten hon hade igen. Det är inte värt det med 'normalhästen', det ska vara en OTROLIGt speciell häst där jag inte kan hitta dess motstycke någonstans om jag ska göra det. Och nu när jag köpt fbl (kända för 'inte så bra' hovkvalitet) var jag nästan rabiat med hovkvaliten och allt med minsta dålig hovkvalitet strök jag. Såpass 'avskräckt' blev jag av kallblodsdonnan..

Även OM (jag är inte rätt person att svara på det) det går att fixa till med hästen på bilderna, så är frågan om det är VÄRT det om den har en nedärvd, erkänt dålig hovkvalitet?

Så, vore bra om du kunde få reda på anledningen? Är det en häst som eg har helt okej hovkvalitet, men pga felverkning ( t ex för långa hovar som brutits sönder) för hård nötning eller en kombination av dylikt fått sådana hovar som på bilden, men det finns goda skäl att tro att den skulle klara sig fint med skor på (och behålla skorna på när hoven väl växt ut) och du är beredd att sko den är det ju en sak. Om den däremot då t ex har kass hovkvalitet, och kanske går barfota för det fungerade dåligt med skor, så är det i min värld stor skillnad mellan dessa två.

Ring och prata med hovslagaren som skor den? (Då får du reda på om denne verkligen är utbildad med, och fårhöra hur ofta han är/varit där, och varför det t ex inte är oftare om det är för sällan. Jag vet flera som har utbildad hovslagare, men de tar bara ut densamme typ 4 ggr/år... )

vet inte riktigt vad mitt yrke har med det att göra.
hade svårt att utläsa i ts fråga hur länge hästen har sett ut så här.
hur gammal är hästen, har den alltid sett ut så här.
den kan ju ha bra kvalitet på hovarna och funkat fint med skor i flera år.
man kan väl köra den bästa hovkvalitet i botten med taskig hovvård.
det är ju svårt att låta bli att kommentera säljarens argument att ha kvar hästen över sommaren för att rida den.
det låter ju inte riktigt som om man har koll på läget.

Kunskap isf yrke, mitt skrivfel. Men formulerat som nu blev det ju mcyket 'bättre', innan kändes det mest som exakt samma frågor som TS ställde. Men nu mer 'utbroderat' så blev det ju samma frågeställningar som känns som ett måste för att kunna 'sia' om framtiden och hur lätt/svårt det är/antas vara =)

ANg säljaren så håller jag som sagt fortfarande helt med.

Om du inte kan ta med din hovis dit så kanske du via Hovslagarföreningen kan få tag på en välutbildad i hästens närhet, som kan kika på hovarna och ge dig lite insatta svar.

Jag tycker att det verkar väldigt märkligt om hästen verkligen verkats korrekt och att den ändå har brutit sönder sig sådär...
Det kan ju hända att hästen lider av någon brist som är lätt åtgärdat, men om den är korrekt skött och ändå ser ut sådär skulle jag se till att få ett riktigt BRA pris eftersom man tar en stor risk som köpare.

Hur som helst bör hästen naturligtvis inte ridas mer när den är öm, vad är det för ägare som inte fattar det? :mad:

Jag hoppas verkligen att det inte gjorts med flit för att skada hästen, men att man ens överväger att rida en häst med de här hovarna säger en hel del om säljaren. :mad: Hade någon av mina hästar sett ut så här hade jag gjort att vad som stod i min makt för att hjälpa den och inte fanken hade jag satt på den boots för att kunna fortsätta rida den. :devil:

Tror jag det att den ömmade med dom fötterna. :S
Har den varit skodd förrut?
Synd att du inte har tagit några foton underifrån också. En anledning till att hästen ömmar kan vara att strålen är alldeles för tjock i förhållande till hovväggen(en gissning eftersom hovarna ser väldigt nerverkade ut ) och därför sticker ut för mycket så hästen får en öm stråle.(och sula?) Med En RÄTT barfotaverkning tror jag nog att det går att rehabilitera, innan sprickorna spricker längre upp. Att sätta på skor på dom där fötterna tror jag däremot hade gjort mer skada än nytta då sömmarna troligtvis kommer spräcka hovväggen ännu mera. Det hoven ser ut att behöva är en rundare naturligare form och få växa till sig (=mat och blodcirkulation)
Hoppas den lilla hästen blir hjälpt med sina hovar snart :|
//Höstmåne

Nu svarar jag lite i ts´s ställe eftersom även jag sett hästen. Hoppas det är ok!

Hästen har alltid gått barfota, de har inte gett sig in på att sko henne då hennes hovar alltid varit av sämre kvalitet (?) Hästens mor och avkomma har helt ok hovar. Det är en vuxen yngre häst som enbart används det senaste året.

Bilder underifrån:
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Hstar068.jpg?t=1183370031

http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Hstar067.jpg?t=1183370069

http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Hstar065.jpg?t=1183370094

Har hovarna alltid varit sådär sönderbrutna också, vet du det?

JAG skulle ur rent köppersepektiv backa ur iom hovkvaliten, jag är som sagt av åsikten att 'det är inte värt det', efter att ha levt med en med dålig hovkvalitet och tappskor. Visst, jag önskade aldrig iväg henne när jag hade henne, men det är så mycket behagligare och ffa enklare med hästar med mer okomplicerade hovar, som dels inte hystar skor hela tiden, och OM de tappar en sko så är det inte kris och panik.

Så mycket värre om hovarna aldrig varit skodda och ägaren både låter dem se ut på det där viset och dessutom rider på kraken! :eek: Hur ser de övriga hästarna ut när ägaren verkar sakna både medkänsla och kunskap? :crazy:

Borde inte en anmälan vara på sin plats?

Har hovarna alltid varit sådär sönderbrutna också, vet du det?

JAG skulle ur rent köppersepektiv backa ur iom hovkvaliten, jag är som sagt av åsikten att 'det är inte värt det', efter att ha levt med en med dålig hovkvalitet och tappskor. Visst, jag önskade aldrig iväg henne när jag hade henne, men det är så mycket behagligare och ffa enklare med hästar med mer okomplicerade hovar, som dels inte hystar skor hela tiden, och OM de tappar en sko så är det inte kris och panik.

Tyvärr vet jag inte det.

Jag skulle heller inte köpt hästen då min gamla häst hade fruktansvärt dålig hovkvalite vilket var SÅ jobbigt. Efter honom sa jag att jag aldrig mer skulle köpa en häst med dåliga hovar vilket jag än så länge lyckats hålla ;) Hovarna på den här hästen är ett stort MEN, tyvärr har ju hästen ett MKT gott temprament...

Liknande trådar

Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 690
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 574
Senast: Zuzzi
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 576
Senast: Ramona
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka