Mögligt hö-minusgrader?

Zolimita

Trådstartare
I höbodan utmed hagen märkte jag förra veckan att balarna som låg högst upp och på kanterna var mer eller mindre mögliga.Sambon kastade alla balar även de som det bara var lite mögel på också och städade ur(är allergisk mot mögel)
Nu borde det väl vara mindre fara att de fräscha balarna också blir angripna pga att det äntligen slutat regna och blivit minusgrader?
Hur känsligt är hö om det skulle råka finnas sporer kvar i ladan nu när det blivit kallt?

Sv: Mögligt hö-minusgrader?

I höbodan utmed hagen märkte jag förra veckan att balarna som låg högst upp och på kanterna var mer eller mindre mögliga.Sambon kastade alla balar även de som det bara var lite mögel på också och städade ur(är allergisk mot mögel)
Nu borde det väl vara mindre fara att de fräscha balarna också blir angripna pga att det äntligen slutat regna och blivit minusgrader?
Hur känsligt är hö om det skulle råka finnas sporer kvar i ladan nu när det blivit kallt?
Mögelsporer finns på allt. Hur kan annars en limpa i en plastpåse mögla i skafferiet? Det som gör att något möglar är att sporerna får gynnsamma förhållanden. T ex att höbalarna blir fuktiga. Alltså är risken mycket mindre nu när det är kallt och torrt, om de inte redan var fuktiga.

Carina på Silver Arabians

Jag skulle låtit de mögliga ligga kvar= hade skyddat de kvarvarande balarna. Nu kan de yttre balarna återigen bli angripna.

Ett sätt att skydda höbalarna är att "klä in" dem med halmbalar.

I Ridsport (kom till prenumeranter i torsdags) är det en rätt bra artikel om hö - mögel - förvaring. Kan rekommendera läsning!

Tyvärr märker man ofta inte mögel i höet förrän man öppnar balarna. Kolla noga när du gör det. Skär av balbanden och slå sedan på balen med näven eller något annat. Kolla efter tunn rök - från flera håll - det syns inte alltid så lätt!

Den som fått tag i bra hö kan skatta sej lycklig, det finns knappt nuförtiden!

Mvh QP

Men det är väl skillnad på mögel som uppkommer pga att höt inte haft de rätta "lagringsvärdena" vid intagning och mögel som uppkommer vid fel lagringsförhållande, som t.ex. mkt fuktigt väder.
Eller skillnad och skillnad, det ena förekommer inne i balen och, vad jag tycker, är mer förrädisk och svårare att upptäcka. Medan mögel "utifrån" syns på ett helt annat sätt och oftast inte angipit de inre delarna på balen.

Ja det mögel som angripit balarna utifrån pga det extremt regniga och fuktiga vädret som vi haft har varit väl synligt.På vissa balar som en vit luddig matta:eek:
Är bara ett mindre pari jag har i bodan utmed hagen så det är ingen katastrof om jag måste kasta det.
Som tur är verkar minusgraderna hålla i sig och än så länge är höet fräscht:bow:

Det är drösvis med människor som fått mögel i höt i år. Du är inte alls ensam. Så länge det är minusgrader eller inte fuktigt är det ingen fara. Då håller sig höet bra. Blir det blött igen är det bäst att inte ha så mycket i lager så man fodrar upp fortare.
Enligt artikeln i Ridsport är det svårt att få tag på hö på vissa platser i landet. Många har fått sitt hö förstört på logen och då andraskörden uteblev för många höbönder finns inte så mycket kvar. Tufft höår.
Hoppas du klarar höet nu.

Jag skulle låtit de mögliga ligga kvar= hade skyddat de kvarvarande balarna. Nu kan de yttre balarna återigen bli angripna.

Ett sätt att skydda höbalarna är att "klä in" dem med halmbalar.

Men funkar det verkligen att göra så? Jag har läst här i trådarna att möglet sprider sig fort till de andra balarna, och att folk rekommenderar att kasta ut dom så fort som möjligt? :confused:

Men funkar det verkligen att göra så? Jag har läst här i trådarna att möglet sprider sig fort till de andra balarna, och att folk rekommenderar att kasta ut dom så fort som möjligt? :confused:
Jag har aldrig sett att mögel "sprider sig" på det sättet. Jag skulle tro att det man upplever som spridning i själva verket är att allt hö på logen har samma förhållanden, = lika fuktigt, och att allt därför möglar. Att det börjar i de övre lagren och sedan "sprider sig" neråt i lagren beror förmodligen på att fukten transporterar sig genom balarna. Fast för det mesta tycker jag att det bara är just de yttre balarna som möglar och att de som är längre in klarar sig.

Jag har aldrig sett att mögel "sprider sig" på det sättet. Jag skulle tro att det man upplever som spridning i själva verket är att allt hö på logen har samma förhållanden, = lika fuktigt, och att allt därför möglar. Att det börjar i de övre lagren och sedan "sprider sig" neråt i lagren beror förmodligen på att fukten transporterar sig genom balarna. Fast för det mesta tycker jag att det bara är just de yttre balarna som möglar och att de som är längre in klarar sig.

Det där lät isåfall riktigt riktigt bra, då kan man ju slippa kasta ut alla de mögliga ytterbalarna, och använda dom som skydd istället. Pust vad jag skulle bli lättad! :)

Det där lät isåfall riktigt riktigt bra, då kan man ju slippa kasta ut alla de mögliga ytterbalarna, och använda dom som skydd istället. Pust vad jag skulle bli lättad! :)
Bara de inte redan är så fuktiga att de "blöter ner" nästa ballager. Det är kanske svårt att avgöra. Det bästa är att använda halm som skydd. De tål fukt mycket mer.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Igår fick våran häst och de andra en ny hö bal till hagen. Det är torrt hö men ändå inpackat i plast. När jag sedan stod och öppnade...
Svar
13
· Visningar
1 745
Senast: fjordtokan
·
P
Foder & Strö Har fått mögel på mitt hö som alla andra denna höst vekar det som! Hur göra nu - endast de yttersta balarna är hittills påverkade! Ska...
Svar
4
· Visningar
1 057
Senast: pallekuling
·
Foder & Strö Hej! Jag har nu två val, antingen flytta min häst, eller fodra henne med mögligt hö.. Hur känns den?!? Har henne inackorderad på ett...
2
Svar
37
· Visningar
5 230
F
Foder & Strö Hej! Jag har en fundring om det här med hö, eller grovfoder som det egentligen ska kallas, eftersom det kan vara så mycket annat än bara...
Svar
6
· Visningar
1 353
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka