mögligt hö - åtgärd

P

pallekuling

Har fått mögel på mitt hö som alla andra denna höst vekar det som! Hur göra nu - endast de yttersta balarna är hittills påverkade! Ska man slänga mögliga och 1)hoppas att de andra inte blir det? 2) försöka med salt på de torra 3) täcka fina med halm (hur mycket) eller ska jag låta de mögliga ligga kvar som barriär för de undre eller kommer det sprida sig dit också......... Vill ju rädda de som inte är angripna än på bästa sätt! Mycket tacksam för era erfarenheter!

Förresten - vilka alternativ finns det till hö - har läst om lucernmix! Har för få hästar för att klara hösilage på hygieniskt sätt!

Sv: mögligt hö - åtgärd

Sortera ut alla mögliga balar och täck resterande mögelfria balar med halm. :idea:

Förresten - vilka alternativ finns det till hö - har läst om lucernmix! Har för få hästar för att klara hösilage på hygieniskt sätt!

Min häst levde på havrehalm + lucernpellets en vinter när det var riktigt svårt att få tag på bra hö. Hästen såg kanonfin ut i hullet och mådde prima. Dyrt blir det ju, med vad gör man:angel: ?

Vi har täckt vårat hö med gråa filtar frå Jysk (picknick filt). Tyvärr hade höet i kanterna redan hunnit bli dåligt men vi tar undan det efter hand som vi tar ner hö. Det bästa är nog att låta det dåliga ligga kvar som skydd för de fina balarna.

Stod om det här i senaste numret av Ridsport.

Tack för tipsen! Ska kolla Ridsport...

Apropå filt - läste en annan tråd om mögligt hö där de täckte med presenning men det blev överöst med påhopp att det blir för tätt och att fukten samlas under presenningen med filt är det kanske annorlunda?

Jag saltade, täckte med halm efter den stora utrensingen så får vi se.... - nu är det ju kallare!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748
Foder & Strö Min häst började hosta i princip på dagen han började äta hö nu i vår :( Hur mycket dammar egentligen bra hö? Inget alls öht? Jag...
Svar
10
· Visningar
2 612
Senast: Centaur
·
Hästvård Skrev om mitt problem i en äldre tråd, men den hade försvunnit så långt i listan att jag tog med friheten att skapa en ny. Min häst...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 799
Senast: Nafayette
·
L
Foder & Strö Har haft en rejäl otur med mögel i hösilaget i år, och har fått slänga mycket. Är nyfiken på vart ni andra slänger erat mögliga...
Svar
17
· Visningar
6 477
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka