"Möglig" häst

C

Cin

Upptäckte häromdagen att min häst "möglar"! Nja, det gör han väl kanske inte, men det ser ungefär likadant ut. Han har vita fläckar på insidan av det ena örat. Lägger med en bild här så kan ni själva se hur det ser ut. Någon som sett något liknande och kanske till och med vet vad det är och hur man kan behandla det? Jag skulle tippa på någon typ av svamp kanske. Han har det bara i det ena örat och inte heller någon annanstans på kroppen.

ora.jpg
 
Sv: "Möglig" häst

det där har jag sett förut, det liknar nästan blåsor men så länge dom är torra (inte verkar uppsvällda av vätska) sa en mycket hästvan person att det var ingen fara :)
 
Sv: "Möglig" häst

Det där hade en häst här förut, de fick tvätta med jodopax m.m.
Ring veterinären, det är nåt svampliknande i alla fall..
 
Sv: "Möglig" häst

Det där ser ut som öronplack/öronplaque, och det är helt ofarligt. Mitt kblsto hade det i 6 år utan minsta problem. Man vet inte helt vad det beror på, men man tror/anser att under sommarsäsongen så sitter flugor och insekter och biter, och ärren efter såren är dessa vita (opigmenterade) upphöjningar.

Och helt ofarligt som sagt. Det finns dock vissa svampinfektioner som kan ge likartade 'symptom', men då brukar hästen vara mer besvärad av det. Men är du osäker så kolla upp med vet.
 
Sv: "Möglig" häst

Jag ringde till Strömsholm och beskrev det hela och de blev lite fulla i skratt först när jag sa att han möglar :)
I alla fall så hade de ingen aning om vad det kunde vara så det blir väl till att stoppa pojken i transporten och åka dit så de får titta på det.
 
Sv: "Möglig" häst

Oj, det var det konstigaste jag sett nästan. =) Hehe, får hoppas på att din häst inte möglar då! ;)
 
Sv: "Möglig" häst

Exakt sådana fläckar hade en av mina hästar också. Veterinären sa att det var svamp och skrev ut recept på någon sorts salva mot fotsvamp.

Den skulle smörjas på morgon och kväll och det gjorde vi och det blev bättre. Men hästen hatar när man tar henne på öronen och blev hysterisk varje gång så till slut orkade jag helt enkelt inte hålla på och plåga stackaren längre. (hon hade ont i ett ben också och det kändes onödigt att terrorisera henne mer)

Fläckarna kom tillbaka, men eftersom hon inte har klåda eller besväras av dem på annat sätt så struntar jag i dem nu.

p.s Jag kallar det också för "mögel" eller "fotsvamp i öronen"
 
Sv: "Möglig" häst

Aldrig sett något liknande måste jag medge :rolf:
 
Sv: "Möglig" häst

Är det en unghäst? Då kan det vara "unghäst vårtor". Ofarlig virus som läker ut av sig självt, dom kan få det på snoken med:) /C
 
Sv: "Möglig" häst

:smirk: Jamen, det ser ju ut som mögel, klart det får blir en "möglig häst" :rofl:

Nej, det är ingen unghäst. Han är 12 år och har aldrig haft det här tidigare. Jag har haft häst i en hel massa år (host host) men aldrig sett nåt liknande. Kul att man kan komma med lite nya "problem" till gruppen. Man lär sig något nytt varje dag :smirk:
 
Sv: "Möglig" häst

Min häst har samma sak i båda sina öron. Veterinären har sagt att det är som ngn ovan skrev vårtor av nån sorts virus. Dock kommer de nog aldrig att försvinna sa hon. Ska tillägga att hästen är jätterädd om sina öron eftersom den dumma ägaren innan honom har tagit honom i öronen som nån sorts brems o med vårtor så gör det nog ooooont! :mad:
 
Sv: "Möglig" häst

Tips: Sök på Aural plaques ("öronplack") på nätet så kan du hitta en del artiklar om detta, där står det du behöver veta. Eller prova med papillomvirus.
 
Sv: "Möglig" häst

Hmmm, många förslag ... papillomvirus låter intressant. Virus kan ju vara hemskt svårt att bli av med. Han (hästen alltså :) )verkar dock inte bry sig det minsta om att det sitter där. Han ömmar inte och är inte det alllra minsta rädd om sina öron. Om det nu är papillom, kan man få reda på det om veterinären gör ett skrapprov av något slag eller ser de det direkt bara genom att titta på "möglet"? (kunde inte låta bli :rofl: )
 
Sv: "Möglig" häst

Jag tycker detta ser exakt likadant ut som det gjorde en sommar i min gamla New forests öron. Han fick dessa prickar av några inserkter som kröp ner i öronen och bet honom.
Jag tror anledningen till att just han och ingen av de andra hästarna jag haft eller den jag har nu, råkade ut för detta var att han hade ganska lite hår i öronen. Det var ganska glest och det va lätt för insekterna att komma åt skinnet i öronen.

Jag lånade boken "Håll hästen frisk" för ett tag sen och där fanns det en bild på samma sak. Jag tror det stog att det var en viss sorts insekt som orsakade det i boken också.
 
Sv: "Möglig" häst

Hej!

Vi hade ett sto som hade "mögel" :D i öronen. Konsulterade tre (!) vet som sa samma sak: - Inget farligt alls - men går bara att "hålla efter" om man vill, dvs skrapa bort det. Men det gör ont på hästen så det skall i så fall läggas bedövning. Det kommer dock tillbaka.
Vi valde att inte göra något. Hon mådde superbra!

Låt en vet titta på det i alla fall - så att du får en diagnos.

Mvh / Fia
 
Sv: "Möglig" häst

Fick svar av veterinär, har nu glömt vad det hette. Men det är OFARLIGT. Det är en typ av svamp som är svår att få bort. Gör den ingen skada kan den likaväl vara kvar enligt henne. Min häst har det, min kompis häst har det. Min bryr sig inte, men han älskar att bli kliad i öronen, men det har han alltid gjort!=)
 
Sv: "Möglig" häst

*KL*
Det hästen har i öronen har jag fått höra kallas SNÄCKOR, o är som ni säger helt ofarligt.. De brukar dock inte tycka spec. mkt om att man petar på snäckorna, (pga. ömhet.) Ska man ta bort dem så har jag fått höra att man ska göra det tidigt på året (våren) o INTE göra det genom att skrapa bort dem! Utan ta ngt spec 'medel' som gör att de trillar bort av sig själva, minns ej vad för medel men kan kolla detta! :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Möglig" häst

Jag hade en häst som hade sånt. Han hade lite ont av det tror jag, för man fick inte röra örat. Men det var som sagt en slags svamp som inte går att behandla, men som är ofarlig.
 
Sv: "Möglig" häst

Min gamling har precis likadant. Han har haft det i de över fem åren jag ägt honom. Han har inga problem av det så jag har låtit det vara eftersom inte heller han vill att man rör hans öron. Som sagt ingenting har hänt och hästen mår fortfarande prima.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har någon sett liknande ljus pigmentfläck i en hästs öga? Undrar om någon vet om detta är en ofarlig naturlig grej eller om det är...
Svar
5
· Visningar
1 376
Senast: Cavallo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp