tezzie82

Trådstartare
jag fick idag analysen på mögel förekomst i höet. gränsvärdet är 5.0 och mitt värde blev 6.1. det stod att det var tjänligt... :o men är det verkligen det om det ligger så mkt över? annars är det väldigt bra hö. förresten så visste jag inte att det kostade nästan 400kr för bara mögel :cry: :cry: :cry: allt som allt ca 1000 spänn... det gillar inte min plånis

Sv: mögel

Försök undvika de dammiga då..luktar det bra så är det säkert ok.. Mögel brukar ju lukta gamal jutesäck (enl mig)..

Detta skulle Gammeln aldrig acceptera.(allas vår foderexpert :) ) Detta betyder ju att man har hittat
i medeltal 125st CFU på -4 spädningen på MEA plattornas replicat.
Gränsvärdet går ju vid 5,0 och är ju satt av SLU och SVA. Det är ju
riktvärden som foderslagen bör understiga. Överskridande behöver inte
betyda att det är skadligt för djuret MEN innebär en misstanke om
skadlighet. Bedömningen ang skadlighet måste göras beroende bla på vilka
mögelarter man har att göra med. Gammeln skulle aldrig fodra med detta
foder som ligger så högt över gränsvärdet.

kräv att få lämna tillbax höet, inte fan ska ban behöva betala för äckelhö. köpte själv ett parti mögligt hö i vintras men då gjorde vi så att jag förbrukade det som var ok o resten skickade vi tillbax o så fick vi motsvarande tillbax.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet av EASY strö värmebehandlad halm. Den säljs som mögel och bakteriefri vilken den absolut inte kan vara. Det...
Svar
1
· Visningar
743
Senast: A_NN_A
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
H
Hästmänniskan Tjosan! Jag har tidigare haft en ridtravare på foder, men nu efter en häst-break på några år så är jag sugen på att starta igång igen...
Svar
5
· Visningar
1 626
Senast: Hepzheba
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama