Mögel - vad göra?

Ramona

Trådstartare
Jag behover verkligen hjalp!! Hur blir jag av med moglet pa sadlar och trans i sadlekammaren?? :confused:
Sadelkammaren ar uppvarmd, med god ventilation. Det ar inget mogel nagon annanstans an pa ladersakerna.
Det ar de grejerna jag inte anvander som moglar och jag tycker att jag gor allt for att halla de rena fran det mesta. Aven fast de inte anvands sa brukar jag rengora dem lite da och da....kanske inte sa ofta som det bordes, men jag forsoker i alla fall. :angel:
Jag rengor med Murphy's Leather Soap om det har nagon betydelse.
Jag ser till att inte smorja sakerna jag inte anvader, da det extra fettet och oljan drar till sej mer mogel.

Nar jag rengor grejerna sa gor jag ett bra jobb, jag tar isar alla delar och rengor noggrant.
Dessutom rengor jag aven krokar och andra saker som speciellt transen kommer i kontakt med. MEN anda ska det djavlas och moglet kommer tillbaka!

Vad gor jag for fel?? :confused: :confused: :mad: :mad:

Sv: Mögel - vad göra?

För hög luftfuktighet i sadelkammaren kanske?
Det brukar göra att läder möglar trots perfekt temperatur.

Och har det en gång börjat mögla så måste man sanera lädret för att det ska sluta mögla, alltså ta död på sporerna, som definitivt inte kan rås på med en vanlig lädertvål.

Ättikssprit eller Ättiksvinäger funkar kanon!
Späd ut lite ättika i en spann vatten och skrubba lädret väl.
Låt torka några dagar, olja sedan in lädret som vanligt igen, så det återfår sin smidighet.

INte roligt när d möglar håller med nästa talare att få bort mögler riktigt,sedan kan du skaffa en el ett par st torrbollar sådana som drar åt sig fukten,dom fungerar jätte bra ;)
Fukt kommer du ju in då man öppnar dörren råkar lädret vara blött av rengörings medel så kan d bildas mögel.

lycka te!

Du kanske är för flitig med att smörja? Brukar ju inte vara lädret i sig som möglar utan det man smort in det med. Har också en del gröna lurviga :angel: saker i stallet + en del helt oangripna som bara ligger och inte är smorda på ett bra tag.
Nin

Luften på Irland är ju tyvärr VÄLDIGT fuktig, fastän man kanske inte märker det själv när man vant sig så det är nog det som är orsaken ändå. Sen som någon skrev så försvinner inte mögelsporer för att man försöker tvätta bort det synliga möglet. Sen att vädra ur sadelkamamren ordentligt de dagar det är torrare luft utanför, lite med jämna mellanrum. Varm luft ( sadelkammaren var väl uppvärmd?) håller ju mer vatten än kall luft också, vilket kan innebära högre luftfuktighet än annars.

Vi hade okså problem med mögel i vårt stall och ringde då upp Anticimex och rådfrågade dom. Svaret blev att:
1. Ta död på möglet. Ättiksprit var inget de tipsade om men kan ju säkert vara värt ett försök. Det är ju betydligt billigare än de antimögelmedel som jag blev tipsad om. Vi använde "Boracol" , vilket var svindyrt men effektivt.
2. Låt bli torrt. För vår del räckte det med att vädra rejält under några dagars tid. Ett annat alternativ var att hyra en byggfläkt.
3. Åtgärda problemet. I ditt fall räcker det tydligen inte med den ventilation du har, trots fläkt och uppvärmning...
Var sitter utluftsuget? Värmen stiger ju uppåt och lägger sig som ett lock över fuktig luft. Utluftsuget (tex ventil eller fönster) skall därför sitta i/eller strax under taknivå. Fläkten hjälper till att suga ut och/eller få fart på luften.
Ett alternativ kan vara att sätta in en luftavfuktare. Du kan ju börja med enklare varianter som typ, "Torrbollen" eller liknande. Ett annat alternativ är att ställa in en stor saltsten eller ha en hink med vägsalt...Låter kanske knasigt men det är faktiskt salt som används i flara av marknadens enklare luftavfuktare!
Lycka till! "Lillis" mamma

Nej, jag ar inte ett dugg duktig pa att smorja, sa det kan det inte vara.
Vi har inget riktigt ventilationssystem, utan vi lamnar alltid ett fonster oppet. Dessutom star ju dorren oppen hela dagen, sa mycket luft kommer in.
Jag har forsokt med allting utom atticka tror jag. Jag korde till och med alla transen och annat lader i tvattmaskinen en gang. Da holl det sej jattelange innan moglet kom tillbaka.
Jag brukar annars diska dem, da jag fatt for mej att mogelt dor av diskmedel. Men anda kommer det tillbaka.

Men det ar ju sa att efter att ajag diskat dem sa smorjer jag in dem, och da moglar dem. Jag tror att det kanske ar sa att jag inte ska smorja pa vintern alls!! Lata grejerna vara lite skitiga och bara torka bort med en fuktig trasa.

Ättika fungerar utmärkt. Jag har sanerat mögliga sadlar med det och oftast i outspädd form. Behandlingen ska nog upprepas några dagar på raken för att vara på den säkra sidan.

Jag far kopa en dunk pa 4 liter eller sa och borja sanera hela sadelkammaren. Topp till ta, inkl all utrustning!!
Jag ar sa forbannat trott pa detta!!

Släng alla dina gamla 'smörjverktyg', dumpa alla gamla svampar, penslar odyl, släng ev även slutet av smörja och sadeltvål, så du får bort alla ev mögelhärdar när du ändå sanerar sadelkammaren.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 129
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 392
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 099
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag rakade titta pa Engelsons hundforar klader nar nagon har pa Buke namnde den jackan. Nu ar jag nog lite kar. Jag vill ha en lila...
Svar
6
· Visningar
807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar