Mögel i höet

Sv: Mögel i höet

Om höet inte är för tjockt kan det nog gå bra. Vi provade det också för att vallen var glesare eftersom det var så bra torkväder.(+att den gröna färgen bibehålls då inte solen kommer åt på alla håll.)Dom ställena det var lite tjockare på så gick jag och luftade/fördelade för hand.Fungerade i år i alla fall.
Vi har en gammal vändare som vänder höt. Den är skonsammare än "sprättvändarna". Klövern är det alltid svårt med tack vare att bladen så lätt faller av.Då önskar man att man hade en plastare istället.:grin:

ingen risk att det är för mkt på, på våra lånade ängar. Vi slog ju nu i sommras när det va som absolut varmast och som jag sagt tidigaremed slåtterkross, så höet kändes verkligen knastertorrt på tredje dan. samt en ts på 84% enligt torktest i micro

Men det är väl till att prova nästa år och låta det ligga tex på 4 e dan om det är kanonväder dvs utan att vända i det, vända o pressa dag 5 då. I år införskaffade vi en "ny" vändare och den är ju betydligt mer försiktig än kombivändaren vi hade, för kombivändaren slog sönder höet totalt efter några dagars vändning

*KL*

En liten följdfråga på detta med hö och mögel:
- Om man förvarar småbalar i en timrad stor lada hur pass drar det åt sig fukt då? Ladan är full med småbalar och det är en lada med stängd dörr. Det finns ett vädringshål upptill och dörren är inte 100% tät.
Hur pass mkt av höet drar då åt sig fukt utifrån? Blir det inte endast de lager närmast väggar och tak som riskerar att dra åt sig fukt då?

Jag har införskaffat lite halm faktiskt...borde dock skaffa balar, detta är halm i rundbal som kan bli lite jobbigare att använda.

Kan man använda samma halm år efter år då? Eller måste man byta varje år?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka