Mögel i hö - mer regel än undantag?

Tabitha

Trådstartare
Hö - hösilage = mögel eller kadaver = pest eller kolera? OK, nu är jag där igen. För att göra en lång historia kortare så har jag denna höst bestämt mig för att återgå till hö efter att ha fodrat med hösilage i några år. Hösilaget har iofs fungerat hyfsat bra (bortsett från att hanteringen är bökig) men efter att jag under våren hittat döda sorkar eller ormar :eek: i flera balar så bestämde jag mig för att jag fått nog av hösilage.! Så nu kör jag som sagt med hö igen - men under den gångna veckan har jag verkligen fått bli påmind om anledningen till att jag slutade med hö för några år sedan; detta förbannade sökande efter (och ibland finnande av) MÖGEL!

Jag har under åren handlat hö av flera olika leverantörer i olika delar av Sverige - och har ta mig tusan i princip varje gång råkat ut för mögel i vissa balar! Ibland i enstaka och ibland i ett flertal. Och nu pratar jag alltså inte om mögel p.g.a. dålig lagring hos mig utan mögel i mitten av balen. Och eftersom jag är nojig vågar jag knappt fodra med något hö alls utan att ha gått igenom det supernoggrannt kaka för kaka - vilket tar en himla tid kan jag säga! :crazy: Men den som söker skall finna. Ibland är det knappt skönjbart för ögat - det kan vara typ ETT strå som har liite mikroskopiskt vitt ludd på sig - trots att lukten är OK. Men vitt ludd är väl = mögel?! Och jag börjar nästan fundera på om inte hösilage är ett bättre alternativ i alla fall.? :cool:

Hur gör ni som fodrar med klassiskt hö? Råkar ni ofta ut för detta eller är det jag som har otur? Och hur noggrannt tittar ni igenom höet innan ni fodrar med det? Luktar ni på alla balar alltid? Var går gränsen för att kassera en bal för er del? Vore intressant att höra. Jag är j-kligt less på detta..

Sv: Mögel i hö - mer regel än undantag?

Jag har övergett hö, sen de här jävla fjantiga mesvintrarna kom. Höet har åt helsike för dålig lagringsstabilitet, och när luftfuktigheten är skyhög för det bara regnar och regnar och regnar då ligger man ganska pyrt till utan fläktar. Om man inte har ordentligt tillsluten förvaring (isolerad och dan), men då kan man få andra problem.

Så, efter att flera år i rad - efter att ha fodrat med hö i 20 år utan minsta lilla problem - fått bränna mögligt hö, gav jag upp, och fodrar sedan dess småbalshösilage. Tidigare har jag inte haft vaccinerat, men from i år är alla vaccinerade.

Bonden är proffs på det han gör, och det är odlat, skördat, balat och hanterat enligt alla konstens regler. Jag gör av med över ett ton/månad, och på en hel säsong slänger jag 40 - 200 kg totalt, och jag är PIPIG, minsta misstanke och jag kastar hela hösilagebalen.

Ang hur gör ni som fodrar med hö, så när jag gjorde det. Jag kollar en gång varannan vecka ungefär balarna noga (ficklampa på korsidorna är ett bra verktyg för att upptäcka lagringsskador). Kollar varje bal när jag öppnade den, dvs slå på den (dammar den så åker den ut), samt 'skakar' upp lite hö, samma sak där damm = åker ut. Och så luktade jag på det, om det luktade minsta avvikande, även utan att damma, kastade jag.

Jag är pipig jag vet, men hellre det än att riskera en bronkithäst.

Och nu pratar jag alltså inte om mögel p.g.a. dålig lagring hos mig utan mögel i mitten av balen.

Har du mögel i mitten av balen beror det på att det är dåligt torkat i samband med skörd. Det var ett mycket mindre problem förr när bonden körde löshö eller löspressat. Nuförtiden är det mesta hådrpressat och man har en hel del svårtorkad rödklöver. Det krävs en riktigt effektiv skulltork (och att man använder den) för att sluttorka hårdpressat med klöverinslag! Elpriserna gör att många "fuskar" med torken för att spara pengar. Sedan är det inte helt enkelt att köra en skulltork på rätt sätt heller...

Skaffa EN leverantör från år till år.
Se till att kunna reklamera det som är dåligt.
Tillse god lagringsplats (det hade du redan).

En bra leverantör (där du kan reklamera) håller den mängd hö du behöver för året. Och håller bra kvalitet för att slippa reklamation.

Skithöet säljer han till en "hoppare" som bara jagar billigaste priset.

De senaste 10 åren har jag bara haft ett dåligt höår, tror det var -98.

/P Döben

Jag fodrar med vanligt hö. har en gång för 7 år sen fått ett parti som dammade något bedrövligt. Kasserade allt och köpte inte mera av den leverantören. Efter det har jag aldrig haft problem med mögel eller damm. Bra leverantörer säljer inte dåligt hö.

Måste fråga säljer du skithö till "hoppkunder"? Själv har jag den inställningen att jag inte säljer en bal hö som jag inte skulle vilja ge mina egna hästar och jag säljer omkring 15000 balar hö och 400 (400 kg) balar ensilage/år både till stamkunder och kunder som av olika anledningar inte kan få mer från sin vanliga leverantör! Har mina kunder lagrat sina ensilagebalar rätt ersätter jag balar som inte går att fodra med! Höet tar jag inget ansvar för efter att det lämnat min gård eftersom det var bra när det åkte och har tagit skada hos kunden om det börjat mögla!

Eftersom silage inte är något alternativ för mig är jag tvungen att hålla mig till hö. Jag har bara två hästar på ett stall och två på ett annat och ingen häromkring gör småbalar (då får man beställa från långväga och då blir det dyyyrt).

Jag har dock en mycket bra bonde jag får höet ifrån, som vet hur man kör en skulltork och verkligen använder den, plus att de är mycket noga vid intaget också. Dessutom åker jag och hämtar med trailer, det ligger alltså kvar på en bra lagringsplats. Jag har mycket lite problem med mögel, kanske några balar per år, och då menar jag balar med mögel på kanten, dvs lagringsfel (oftast balar som legat yttesrt/överst. Mögel i balar ser jag i princip aldrig.

Har haft tur att få "ärva" en som Paltedoben säger stadig leverantör. Får underbart hö. Torrt och kraftigt som hästarna älskar. Har väl också haft tur med bönderna i största allmänhet här nere i Skåne. En gång fick vi hö som möglade snabbt. Bonden skyllde på att vi lavat för högt mot taket (det är möjligt) men vi bytte omedelbart leverantör.

Vi täcker alltid ordentligt med halmbalar och väggarna är stoppade på insidan med halm.

Måste fråga säljer du skithö till "hoppkunder"? Själv har jag den inställningen att jag inte säljer en bal hö som jag inte skulle vilja ge mina egna hästar och jag säljer omkring 15000 balar hö och 400 (400 kg) balar ensilage/år både till stamkunder och kunder som av olika anledningar inte kan få mer från sin vanliga leverantör! Har mina kunder lagrat sina ensilagebalar rätt ersätter jag balar som inte går att fodra med! Höet tar jag inget ansvar för efter att det lämnat min gård eftersom det var bra när det åkte och har tagit skada hos kunden om det börjat mögla!

Jag säljer inte hö. Det finns det andra som gör.

Dock finns det gott om "hoppkunder" som inte vill betala för kvalitet, letar efter billigaste pris och prutar vanligen redan i telefon. Vad det är för hö skiter många i, somliga begriper det inte.
Titta i närmaste omgivningen. Du hittar garanterat på flera...

Marknad och efterfrågan styr. Oserösa hästägare, "hoppkunder" etc föder oseriösa höproducenter.

Vad säger att ditt hö var bra när det lämnade din gård?

/P Döben:D

*KL*

Apropå hoppkunder.. Jag köpte ju när jag använde hö av en och samma leverantör varje år. Levererade alltid hygieniskt prickfritt hö. Däremot kunde VÄRDENA variera kraftigt. Jag hade en deal med honom, att om det jag fick hem var 'fel' värden fick jag reklamera och han bytte ut det mot annan skörd. Behövde aldrig tillämpa det dock, jag köpte förstaskörd hela tiden och fick fina värden.

Bonden var stor producent av hö och sålde åtskilliga ton till foderuppköpare med, ffa från Stockholm. 'Vi' som köpte direkt av honom betalade ett högst humant pris. Foderuppköparna betalade redan från bonden 2.60 kr/kg + moms, detta var dessutom ett antal år sen.

En gång så råkades det av misstag levereras en FJÄRDEskörd istället för förstaskörd. Jag GRÄT när jag fick analysen - 8,4 MJ samt 18 gr SRP/kg foder. :eek: Ett telefonsamtal klarade dock upp det hela. Lite senare var jag förbi bonden i annat ärende och skulle prata med honom. Han stod och pratade med en uppköpare som var där och hämtade hö.

Följande samtal utspelar sig:

Uppköparen: De skriker efter hö nere i Stockholm, har du inte mer att sälja?
Bonden: Njae, jag tog ju en fjärdeskörd, men den blev rent skit faktiskt.
U: Det spelar ingen roll, de frågar inte efter analys.
B: Ja men det är nästan inget protein ALLS i det, det fungerar inte till häst
U: Jag köper det, de frågar inte efter analysen, jag kan sälja det med för samma pris, vad ska du ha för det?

Gissa VARFÖR jag inte köper av uppköpare? Där står han (en av de större, mer kända..) och tänker fullt medvetet köpa hö han VET är skit, och utan att säga ett ord om det kränga det skitdyrt till intet ont anande hästägare.

Iofs anser jag att köper man grisen i säcken (dvs oanalyserat) så får man skylla sig själv lite, samtidigt, finns ju inget som hindrar uppköparna att 'blanda och ge' med analyserna heller, så säker kan man ju aldrig vara tyvärr.

Men OM alla krävde analys, då skulle det där försvinna på sikt. För om jag köper analyserat hö med kvot 6, och ganska snart inser 'detta stämmer inte' och själv analyserar höet och det har en kvot på 2,1 som i detta fall, då reklamerar man ju partiet.

Höet som lämnar min gård kollas noga så att det inte finns mögliga balar med i partiet! Och jag är väldigt noga med hur höet handteras under torktiden både på fälten och på torken! Visst finns det många oseriösa höhandlare men vi är inte alla lika jag sätter ära i att sälja hö av bra kvalitet till alla mina kunder stam eller ej!

får jag hoppa in med en fråga?
hur ska hösilage förvaras på korrekt sätt? är mitt första år med silage och det kommer till helgen....en del säger att det kan stå ute och en del säger att det bästa är inomhus..
jag tänkte nog förvara det inomhus i en lagerlokal på pallar...

Heder att du är seriös.

/PDöben

Du har nog otur, eller också är det jag som har tur.:p

Jag har bara råkat ut för mögligt hö ett år och det var förra året. Det var lagrings-mögel, dvs på utsidan av balarna. Hos den bonden hämtade vi en gång i månaden så det var han som ansvarade för lagringen. Vi eldade upp det och fick nytt hö som inte legat intill kanterna på loftet och dom balarna var bra.
I år har vi tvingats byta hö-bonde eftersom vår gamla gjorde hösilage av allt denna regniga sommar:cry:.
Den nya har kört in och torkat det löst, och sedan pressat det, så det bör inte bli några bekymmer. Nu måste vi lagra det själva så blir det ytmögel kan vi ju inte reklamera.
Jag kollar varje bal innan jag fodrar.

"Min" bonde lagrar hö på skulen - lös hö. När jag beställer så packar han 500 kg åt mig som räcker drygt en månad.. så håller jag på :)
Har aldrig sett mögligt hö från honom, har jag missat något tro? :confused:

Hur gör ni som fodrar med klassiskt hö? Råkar ni ofta ut för detta eller är det jag som har otur? Och hur noggrannt tittar ni igenom höet innan ni fodrar med det? Luktar ni på alla balar alltid? Var går gränsen för att kassera en bal för er del? Vore intressant att höra. Jag är j-kligt less på detta..
Nej, jag har aldrig råkat ut för dåligt foder. Jag talar om för min leverantör hur det ska odlas, hur det ska skördas och när samt hur det ska lagras. Allt görs på mina order. I annat fall köper jag det INTE.

Till saken hör att han har fått fler kunder pga av han aldrig har dåligt foder. Dessa kunder är väldigt nöjda och har heller inte några problem med dåligt foder. Tack vare mig kan han ta ut ett högre pris för sitt foder av sina kunder ( men jag betalar bara "normalpris" :D )

Jag kollar inte på fodret hur det ser ut för jag vet att det är i toppskick iaf :cool:. Bara att kasta åt hästarna o sen gå hem :D

En säker lagring av plastade balar är på mjukt underlag vi har sand att ställa våra på och att med nät förhindra att fåglarna hackar hål på plasten. Nu behöver man ju inte ha sand som jag har men man får noga kolla marken så att det inte finns vassa stenar eller grova pinnar som kan skada plasten. Endel väljer att lagra inomhus men det tycker jag är att ta i lite, en av fördelarna med plastat foder är ju att det ska kunna förvaras ute!

Liknande trådar

Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Hej Jag har funderat om detta med mögel i hösilage. Och det är så att ibland när vi öppnar en bale så kan vi hitta "kakor" av...
Svar
8
· Visningar
1 112
Foder & Strö Har problem med mögligt hö i stallet min häst står. Vissa balar dammar som sjutton, stråna är svartprickiga och det luktar mögel. Dessa...
Svar
16
· Visningar
2 021
Senast: Bellafjella
·
Foder & Strö Hej! Jag har nu två val, antingen flytta min häst, eller fodra henne med mögligt hö.. Hur känns den?!? Har henne inackorderad på ett...
2
Svar
37
· Visningar
5 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka