Tabitha
Trådstartare
Hö - hösilage = mögel eller kadaver = pest eller kolera? OK, nu är jag där igen. För att göra en lång historia kortare så har jag denna höst bestämt mig för att återgå till hö efter att ha fodrat med hösilage i några år. Hösilaget har iofs fungerat hyfsat bra (bortsett från att hanteringen är bökig) men efter att jag under våren hittat döda sorkar eller ormar
i flera balar så bestämde jag mig för att jag fått nog av hösilage.! Så nu kör jag som sagt med hö igen - men under den gångna veckan har jag verkligen fått bli påmind om anledningen till att jag slutade med hö för några år sedan; detta förbannade sökande efter (och ibland finnande av) MÖGEL!
Jag har under åren handlat hö av flera olika leverantörer i olika delar av Sverige - och har ta mig tusan i princip varje gång råkat ut för mögel i vissa balar! Ibland i enstaka och ibland i ett flertal. Och nu pratar jag alltså inte om mögel p.g.a. dålig lagring hos mig utan mögel i mitten av balen. Och eftersom jag är nojig vågar jag knappt fodra med något hö alls utan att ha gått igenom det supernoggrannt kaka för kaka - vilket tar en himla tid kan jag säga!
Men den som söker skall finna. Ibland är det knappt skönjbart för ögat - det kan vara typ ETT strå som har liite mikroskopiskt vitt ludd på sig - trots att lukten är OK. Men vitt ludd är väl = mögel?! Och jag börjar nästan fundera på om inte hösilage är ett bättre alternativ i alla fall.?
Hur gör ni som fodrar med klassiskt hö? Råkar ni ofta ut för detta eller är det jag som har otur? Och hur noggrannt tittar ni igenom höet innan ni fodrar med det? Luktar ni på alla balar alltid? Var går gränsen för att kassera en bal för er del? Vore intressant att höra. Jag är j-kligt less på detta..
Jag har under åren handlat hö av flera olika leverantörer i olika delar av Sverige - och har ta mig tusan i princip varje gång råkat ut för mögel i vissa balar! Ibland i enstaka och ibland i ett flertal. Och nu pratar jag alltså inte om mögel p.g.a. dålig lagring hos mig utan mögel i mitten av balen. Och eftersom jag är nojig vågar jag knappt fodra med något hö alls utan att ha gått igenom det supernoggrannt kaka för kaka - vilket tar en himla tid kan jag säga!
Hur gör ni som fodrar med klassiskt hö? Råkar ni ofta ut för detta eller är det jag som har otur? Och hur noggrannt tittar ni igenom höet innan ni fodrar med det? Luktar ni på alla balar alltid? Var går gränsen för att kassera en bal för er del? Vore intressant att höra. Jag är j-kligt less på detta..