Möte med hund

MidnightSoul

Trådstartare
Har ryttaren något som helst ansvar att se till så att hästen inte sparkar en hund vars ouppfostrad ägare inte har sett till att koppla hunden vid möte eller se till så att den håller sig borta från hästen?

Kom att tänka på detta när jag läste en tråd här på buke.

Var ute och red på hästen en gång (när jag hade egen häst) och möte en dam med hund. Som gladeligen lätt sin hund sniffa loss på min häst. Jag märkte att hon började bli väldigt irriterad på hunden och bad ägaren ta bort den. Som tur var så var hon väldigt van vid Jag antar att det är strikt hundägaransvar men jag skulle knappast ha mått bra om min häst hade sparkat hunden. Hade hon varit i hagen är jag ganska så säker på att hon hade sparkat.
 
Sv: Möte med hund

Har jag väldigt svårt att tro!

Som du skriver, så har ju hundägaren ett strikt ägaransvar, varför det är upp till denne att hålla ordning på sin hund.

Vore skillnad om hästen rusat på och attackerat hunden:p
 
Sv: Möte med hund

Troligen inte. Men det kan ju vara lämpligt att säga "min häst är lite osäker på hundar och kan sparka när som helst" så har man varnat. Det är många djurägare som tycks ha luft mellan öronen :crazy:
 
Sv: Möte med hund

Är ganska säker på att det är hundägarens ansvar även när du är ute och rider, står hästen i hagen är det iaf hundägarens ansvar. Säg som det är, ett spark från hästen och din hund är död. Det brukar även de mest oansvariga hundägarna fatta.

Hade en kärring som gick förbi och alltid hade sin hund lös, den stack alltid iväg och var många hundra meter framför henne, mao hade hon noll koll på den. Hade satt på den en bjällra för att veta vilket håll den sprungit åt..... :grin: Sprang in i min hästs hage och försökte jaga honom, dumma hund... Han fick springa för livet med en rasande häst efter sig. Berättade för kärringen att för det första har hon strikt ägaransvar över sin hund så om hästarna skadar sig pga att hunden jagar dem blir hon ersättningsskyldig, för det andra är det inte lagligt att ha hunden springande lös när hon inte har uppsikt/kan kalla in den och för det tredje förklarade jag vad en enda spark från min häst kommer göra med hennes hund....

Det var nog bara det sista hon brydde sig om, men efter det hade hon iaf hunden kopplad...
 
Sv: Möte med hund

Jag hoppades att hon skulle förstå själv att man inte ska låta hunden sniffa runt på hästen. Hästen i fråga är något speciell men har inga problem med hundar. Men klart det blir irriterande när hon får en hund sniffandes på sig med undersökning från topp till tå. Dock väldigt väll uppfostrad efter jag köpte henne och jag la ner mycket tid på att matte fixar och löser sådana problem.
 
Sv: Möte med hund

Jag brukar be dem koppla hunden om de inte vill att den ska få en hov i skallen.

Nu är min häst en jakthäst som är stensäker med hundar men det vet ju inte de.
 
Sv: Möte med hund

Okopplade hundar skall inte befinna sig i närheten av hästar annat än på kommando, speciellt om ryttaren/hästägaren etc inte har gett klartecken.
 
Sv: Möte med hund

Min ena ponny sparkar med både bak och framhovarna samt biter om han inte gillar hunden i fråga som ska vara i närheten. Han accepterar min hundar, men väldigt få andra hundar :) Det är upp till hundägaren att ta sitt ansvar, hundägaransvaret bör ju träda i kraft.
 
Sv: Möte med hund

Nej, hundägarens ansvar. Har själv en körponny som tyvärr blivit rätt hatisk mot hundar på senare år, vilket helt och hållet är på grund av ouppfostrade och uppkäftiga hundar som retat honom till vansinne. För ett par år sen brydde han sig inte ens om hundar.

Det finns ett par hundar och hundägare i denna by som ska vara tacksamma över att ponnyn ändå är så pass väluppfostrad att han biter ihop och lyssnar på mig. Har farit hundar runt benen, mellan honom och vagnen, stått och hoppat och skällt runt honom... Värst är det ändå när det är hästägares hundar som beter sig så! Jag förväntar mig att deras jyckar ska vara bättre "stall/häst-uppfostrade" än andras, men icke!
 
Sv: Möte med hund

Jag lånar tråden lite.

Vems ansvar är det om hunden ifråga är kopplad?

Vid något tillfälle när jag var ute med hunden så mötte vi ett hästekipage. Jag och hunden gick av stigen för att släppa fram, men vi stod alldeles intill stigen pga. tät växtlighet. Hunden ifråga var i kort koppel och satt lugnt bredvid mig. När ryttaren rider förbi så säger hon något i stil med att om hunden så mycket som rör sig så sparkar hästen. Vem ansvarar för en sådan situation egentligen? Ryttaren visste uppenbarligen om att hästen kunde sparka, men hon red ändå på stigen och således var hon väldigt nära oss. Som tur var satt hunden stilla..
 
Sv: Möte med hund

Det ar nog fortfarande ditt ansvar satillvida hon inte varit utomordentligt oaktsam, tex ridit tvars over er med flit. men det ar ju svart att bevisa.
 
Sv: Möte med hund

Hej!

Som övriga sagt så gäller strikt hundägaransvar, dvs hundägaren är ansvarig.

Jag vet inte hur många gånger jag träffat lösa hundar som kommer från ingenstans och fnattar runt kring hästarnas ben, någon minut senare kommer en mycket skamsen ägare och ber om ursäkt.

Nu har båda mina hästar varit hundvana och även om de inte gillar hundar ska det mycket till innan de sparkar/hugger.

Förra pållan skickade stallets amstaff på en flygtur över hela stallplan, fast det verkade hund mest tycka var skoj, hon bara reste på sig och kom tillbaka och fortsatte slicka hasorna...

/ lavinia, som stått i stall där stallägaren haft en hel bunt ouppfostrade knähundar som jämt drällde runt benen på hästen...
 
Sv: Möte med hund

Tack de där har jag fundera på länge. Har fått sluta rida en runda pga av lösa stora hundar som skrämmer min väldigt rädda ponny.
Hon sparkar hej vilt omkring sig och blir okontaktbar. Hon gå in för att döda hundar och har sagt till alla som är ute med hund att hålla undan dem när hon kommer för jag kan inte garantera att hon inte slår.
 
Sv: Möte med hund

Det är hundägarens ansvar, händer det något är det hundens ägare som ska betala. Är det ridväg på den rundan har du all rätt att vara där. Nu är det koppeltvång dessutom.
 
Sv: Möte med hund

Man har ganska lite ansvar som hästägare för vad ens häst orsakar, så jag tror inte att du kan tvingas ersätta hundägaren ens om din häst skulle komma lösspringande och ge sig på hunden.
 
Sv: Möte med hund

Jag tror att du får ta ansvar själv för om hunden blir skadad även i den situationen. Hästar anses vara oförutsägbara varelser, dessutom stora och starka och instinktiva. Det är svårt att ha 100% kontroll på en häst. Som hundägare får man hålla sig undan ordentligt om man vill vara på den säkra sidan. Men det kan ev vara skillnad om man rider. Vet att det pratades om förut i alla fall att om en häst kom ur sin hage och orsakade skador på någon annans egendom blev hästägaren inte skyldig - om stängslingen varit ok.
 
Sv: Möte med hund

Jag tänkte mer på om ryttaren kunde ha räknats som oaktsam, i och med att hon visste om riskerna men ändå red tätt intill oss. Själv hade jag aldrig ridit så nära om jag vetat att min häst kunnat sparka, inte annars heller för den delen. Det var ju inte bara hunden som var i farozonen i just den situationen, utan även jag.
 
Sv: Möte med hund

Det skulle nog krävas tydlig bevisning att ryttaren handlat vårdslöst men det känns inte så sannolikt. Hon lär ju knappast säga att hon var oaktsam och det är som sagt svårt att avgöra när ord står mot ord tyvärr.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 297
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 770
Senast: Snurrfian
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 121
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 555
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp