Mögligt hö

M

minternet

Har pratat med några som hade problem med sitt hö, det hade möglat lite på utsidan av några balar (dålig förvaring) De plockade bort det som var mögligt och använde resten av balen till att fodra med. Kan man göra så? Hur farligt är möglet egentligen förutom att det är äckligt? Borde de kassera allt hö och köpa ett nytt parti? Jag har aldrig råkat ut för det här så jag blev fundersam...
 
Sv: Mögligt hö

Jag skulle nog slänga hela balen. Appropå hur farligt det är så vet jag en häst som kom lös och åt en massa mögligt hö och blev jättedålig av det och var tvungen att avlivas senare.
 
Sv: Mögligt hö

Mögelsporerna sprider sig jättelätt. Jag skulle kastat hela balen. Ser alla balarna likadana ut skulle jag köpt nytt. Mögligt hö är ju bara så äckligt! :eek:
 
Sv: Mögligt hö

Är själv väldigt försiktig med mögligt hö.
Stog i kollektivstall,vid lunchen bidrog man med ca en kaka hö,dvs gick det 3 hästar i en hage så fick de tre sorters hö,ung och obetänksam som man var kollade jag aldrig de andras hö,en av de andras hö var jättemögligt och min häst blev jättesjuk,nu 6 år senare är hon fortfarande jättekänslig mot mögel,minsta lilla i stallet så kvävs hon nästan.

Därför är det jättenoga att aldrig fodra med mögligt hö,mögelsporerna sprider sig,så att bara för att man tagit bort den del av balen som är möglig så hade troligtvis min häst reagerat på det.
Är kanske lite väl nojig nu enligt vissa,har än idag jättedåligt samvete för att jag inte kollade de andras hö...

Mvh Zaria
 
Sv: Mögligt hö

Hur är det med en stor hösilagebal då? Vet en del som bara tar bort möglet + lite till och sen använder resten.
 
Sv: Mögligt hö

Om det är mögel på en bal så har mest troligt hela balen svamp sporer.De sprider sig skrämmande fort.
Det behöver inte ens lukta ibland utan kan tex visa sig genom att damma...

Det är ingen akut fara om hästarna får i sig lite dåligt hö men vid långvarigt bruk kan de få sjukdomar, tex problem med luftvägarna.

Jag slänger hela balen iaf.Om ni har mkt mögel å det inte beror på förvaringen hos er skulle jag kräva att få pengarna tillbaka för de balar man fått slänga eller att de ni köper hö av ger annat hö...
Nu finns det ju säljare som krånglar å aldrig skulle gå med på sånt :(
 
Sv: Mögligt hö

De inre lagren kan ha klarat sig utmärkt. Ofta lägger man halmbalar som yttersta lager för att de ska suga åt sig fukten och skydda höt innanför, de balarna slänger man inte (jo, när de blir mögliga är det ju läge att byta ut dem).
 
Sv: Mögligt hö

Finns det mögel i balen skulle jag slänga hela den balen och vara väldigt vaksam över resten av partiet.
Men kommer möglet utifrån är det ju troligt att just den balen blivit blöt utanpå och det möglat därav. Är det därimot mögel inifrån så är det nog väldigt troligt att hela partiet är drabbat. :(

Har själv drabbats av 2 olika partier med mögligt hö i höst och sitter nu här med en häst som utveckat dammallergi mest troligt pga det lilla hon fått i sig av det dåliga höet. :(

Så jag skulle inte trodas chansa...
 
Sv: Mögligt hö

jag vill inte ge av en bal som är möglig, även om det bara syns på utsidan!!! två pållar har blivit väldigt sjuka av det.Möglet sprider sig snabbt..grön mögel är värst! först är det vitt men sen blir de grönt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mögligt hö

patty skrev:
Hur är det med en stor hösilagebal då? Vet en del som bara tar bort möglet + lite till och sen använder resten.
Jag har hört att det ska vara ok, eftersom hösilaget är "vakumförpackat". Det krävs syre för att mögel ska kunna bildas och spridas. När hösilage möglar beror det oftast på något skräp i balen eller att plasten gått sönder lite.
Men det här är bara fakta jag hört.....
 
Sv: Mögligt hö

*lånar lite*
Vad gör man om hästen redan har fått problem med luftvägarna :(
En i stallet gav sin mögligt hö förut och enl vetrinären så beror min hästs hosta på detta.
Han hostar bara ngn gång men ändån. Nu finns det inget dåligt hö men han tål inte nånting längre.. :cry:

Han verkar inte må dåligt av det. Är inte hängig eller något utan kan kosta till när man rider han (oftast bara ngn gång).
 
Sv: Mögligt hö

En häst som fått dammallergi(bronkit/kvickdrag) kan aldrig bli helt bra/återställd. Så är det tyvärr. :( Det är kroniskt.
Dom kan leva symtomfria i stort sett hela livet om man har tur. Men friska blir dom aldrig...
 
Sv: Mögligt hö

En bronkit häst kan bli helt bra. Inte så vanligt men dom kan.
 
Sv: Mögligt hö

Jag kasserar mögligt hö.Hela balen alltså. Har efter förfrågan fått lämna dom på vår soptipp i conteinern för brännbart material. Så kommer det till nytta i allafall i ett värmeverk.

Har jag en del mögliga balar på loftet är jag noga med att lägga resten av höet i blöt minst i 15-20 minuter innan jag utfodrar med det. ( Har en plastbalja som precis rymmer en normalbal).. Sedan tar jag upp balen och låter den rinna av. Detta för att skölja bort ev mögeldamm/ sporer som precis kan ha kommit in i balen men ej börjat växa till än.

Jag lägger INTE upp nytt hö på loftet förran hela loftet är tömt på gammalt hö samt dammsuget med industridammsugare.

/KT
 
Sv: Mögligt hö

Hästen behöver inte ha fått lungförändringar, om inflamationen sedan lägger sig helt så är hästen helt bra.
Dom flästa hästarna får lungförändringar men inte alla.
 
Sv: Mögligt hö

alisson skrev:
Hästen behöver inte ha fått lungförändringar, om inflamationen sedan lägger sig helt så är hästen helt bra.
Dom flästa hästarna får lungförändringar men inte alla.

EN äkta bronkithäst, en äkta dammallergiker etc kommer aldrig bli 'frisk', däremot kan den bli såpass symptomfri att bronkiten eller dammallergin inte märks i några situationer. Hästen verkar alltså frisk, men den är bara symptomfri. I fel miljö kommer bronkiten/allergin att blossa upp igen.

En dammkänslig häst kan bli helt frisk, dvs bli fri från dammkänsligheten.

Men man måste skilja på symptomfrihet och frisk. Det finns ingen skillnad alls på ytan, bara att i det första fallet ligger dte och lurar runt hörnet och kommer blossa upp igen under rätt (fel) förutsättningar.
 
Sv: Mögligt hö

Dom vetrinärer jag diskuterat med resonerade som mig, när hästen inte har några lungförändringar och ingen inflamation finns, så är hästen frisk. När man på intet sätt kan påvisa att hästen har haft bronkit.

Dom fallen när det är vanligast är när hästen har fått riktigt dåligt foder(tex. hittat en gammal bal), fått ett anfall och sedan märks det aldrig av mera. Om det är stallmiljön som orsakar det är det mindre troligt att den kan bli helt bra, då har det pågått under en för lång tid.

Men det är väll olika skolor.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 592
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 919
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp