Mögligt foder!?

Salandge

Trådstartare
Jag har suttit och funderat på en sak... Vad händer egentligen i hästkroppen om det ges foder av dålig hygienisk kvalitet, alltså mögligt?

En av mina familjemedlemmar drabbades för ca 15 år sedan av en kraftig mögelchock i samband på att en tornsilo skulle tömmas på ensilage. Han rasade 15 kg i vikt - bara så där, blev febrig, nedsatt immunförsvar m.m. Jag kommer inte riktigt hur länge han fick ligga inne på sjukan men det var nog runt 2-3 veckor.

Kan hästar reagera på samma sätt? Hur mycket mögel krävs det för att de ska få en reaktion och hur yttrar det sig? Blir reaktionerna olika om den utsätts för små mängder mögel under en lång tid eller om det blir "mycket på en gång"?

Jag hade en gång hästarna uppstallade i ett stall där det visade sig vara mögel i hela väggarna... :eek: flyttade snabbt som attan när det uppdagades, mögelhunden blev helt vild när den kom in i stallet... :crazy: Anledningen till att det upptäcktes var att en del av hästarna stog med tokiga blodvärden medan en del hade normala. Kan reaktionen bli densamma vid mögligt foder??? Är vissa hästar mer toleranta än andra?

För att lugna er så har jag INGA planer på att använda dåligt foder... Jag satt bara och funderade...
 
Sv: Mögligt foder!?

Enda jag har hört är att hästen kan få dåliga blodvärden.
 
Sv: Mögligt foder!?

Mögel är inte till att leka med. Det finns släkten av mögelsvampar som ibland kan bilda mykotoxiner i fodret under lagringstiden, dit räknar vi bla Penicillium ,Fusarium och Aspergillus. Skador som kan drabba hästar är på de inre organen vilket kan leda till cancer, det kan även vara av lidriga slag tex feber, att djuret växer sämre, störningar i grovtarmen, presterar dåligt eller helt enkelt akut död :crazy: . Hästar kan även drabbas av muskeldarrning. Tex så kan Aspergillus fumigatus orsaka abort och COPD, även andra mögelsvampar kan orsaka COPD. Sedan har vi ju Acremonium coenophiliam som är en väldigt lurig typ som man får se upp med. Den infekterar nämnligen rörsvingelgräs och benäms med svingelförgiftning. Nötkreatur som äter av detta drabbas av feber MEN detta gör inte hästen. Detta tror man beror på att hästen har en effektivare värmeavgiving. Tex kan dräktiga ston drabbas av förlängd dräktighetstid, svaga föl som föds, dödfödslar, ingen mjölkproduktion.
 
Senast ändrad:
Sv: Mögligt foder!?

Tack för infon, mkt intressant läsning! Tror jag ska vidarebefodra det till en bekant som inte tror att mögel kan vara skadligt "Det är ju bara vanlig jäst och hästen har ju dålig mage, så det kan han behöva." Tror f*n att hästen har dålig mage om han måste käka skiten... :crazy:
 
Sv: Mögligt foder!?

Jäst och mögel är ju dessutom två helt olika saker.
 
Sv: Mögligt foder!?

goamarie skrev:
Ja det är ju självklart.(säger jag som är kemiingenjör :p )
men vad var det som fick dig att tänka på detta? :confused:
Detta:

"Det är ju bara vanlig jäst och hästen har ju dålig mage, så det kan han behöva."

(Salandges inlägg)
 
Sv: Mögligt foder!?

vondutch skrev:
Äter hästen möglig mat ? :eek:
Vi har inte hästarna uppstallade i samma stall så jag vet inte om hästen äter det mögliga fodret eller om den ratar det... Personen som fodrar med detta tyckte iallafall att det var praktiskt att fodret var mögligt... "Man slipper ju köpa foderjäst" :crazy:
 
Sv: Mögligt foder!?

Vad som händer inne i hästkroppen kan jag inte svara på, men vill ändå berätta detta. I våras blev min pålla vådligt sjuk, vetrinär kom sent omsides och gjorde en undersökning med provtagning av alla dess sorter.

Det man befarade från scratch, var just att pållan får i sig mögligt foder och därför blivit sjuk. Förstod jag saken rätt så tog även blodprover på detta. nu visade det sig att åkomman inte alls hade med detta att göra.

Nåväl, men tydligen ser vetrinärer allvarligt på det här och hästen kan tydligen bli mycket sjuk av mögligt foder.
 
Sv: Mögligt foder!?

Får jag passa på att utnyttja din kunskap i kemi? Vill nämligen gärna veta skillnaden på jäst och mögel, utfodrar med hösilage och har lärt mig att små vita sega prickar på ytan är jäst och ofarligt. Stämmer detta?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp