modifiera loksele

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har insett att jag behöver modifiera min loksele något. Det finns bara ett läge (en fast läderögla) att sätta lokornas nackrem (heter den något särskilt??), vilket gör att en lite mindre shettis drunknar i den. :crazy:
IMAG0926_zps60bf78f3.jpg

(bortse från alla lösa remmar som slarvmajan ameo inte orkade peta in i söljorna :p)

Tänkte be min sadelmakare fixa nån specialvariant, men skulle vilja ha tips om hur man på bästa sätt ordnar så att man kan sätta nackremmen på olika höjd.

Sv: modifiera loksele

Ser ut som att bossan är delad (inte ringbossa som går hela vägen över halsen i ett U eller O), då kan du ta ett gammalt stigläder och lite nubb/skruv, klipp till lagom bitar av lädret och sätta dit fler öglor under den gamla :)

Ser ut som att bossan är delad (inte ringbossa som går hela vägen över halsen i ett U eller O), då kan du ta ett gammalt stigläder och lite nubb/skruv, klipp till lagom bitar av lädret och sätta dit fler öglor under den gamla :)
den är delad, ja

Är det bästa sättet, att göra fler såna öglor bara?

då tackar jag för hjälpen!
Nästa gång lilleman ska tömköras (och framförallt när det är dags för vagn) ska han förhoppningsvis ha en sele som passar...

Hade samma problem med min loksele till mitt russ och jag har nu fäst den "övre delen" nackremmen genom de ringar som man nog ska tömmarna genom. Då hamnade lokorna på rätt plats och som tur var blev det ingen bakvikt i dem :) Men har oxå funderat på att sätta dit extra öglor.

Det finns inga ringar för tömmarna på mina lokor. Är väl en budgetsele kan jag tro... (men den funkar för mitt behov)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka