Sv: Modesele

Finns säkert nån som kan lägga in en bild o framför allt förklara bättre än mig.
Men nej de e inte samm sak. Visst en modesele har med lite remmar men ser inte ut som en vanlig sele. Det är alla fall en slags ögla som man stoppar in skalmen i o sen spänner man med nån rem.

Ja, alla fall, inte samma sak som vanlig ;-)

Det är i princip samma sak. Enda skillnaden är väl egentligen att istället för ett icke reglerbart skalmläder, så har du ett skalmläder som du kan dra åt om skalmen och sen fäster i ett spänne. (eller ja, de vanliga är oxå relerbara, men inte i samma utsträckning)
Remmarna som du sen snörar fast vagnen med är det samma som "vanligt" remsele.

Följdfråga: Är modesele egentligen till för någon speciell typ av vagn? Alltid undrat eftersom det väl annars vore onödigt att ha både remsele och mode?
Har tre själv, men skulle vara kull att veta den "egentliga" anv. för just dom...

Ja,till modevagnen :idea: .Dvs. dagens vanliga sulkys. De som fanns förr selade man med lägre fästpunkt,tex Forsbysulkyn.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix