Moderslös kattunge.

S

smulizzzz

hejsan killen kom hem för en timme sen från jobbet (jobbar på bondgård) . med sig hade han en liten kissebebis som e max 1 dygn gammal. dom hade hittar fyra st varav 3 redan va döda. han har haft koll på dom hela dagen men mamman verkade inte bry sig. eller dom vet inte ens va mamman e. så han tog då med sig den som lever me sig hem. när han kom hem kom min kisse fram och luktade trodde de skulle sluta i kaous men hon har nu typ adopterat den lille. nu till min fråga finns det nån möjlighet att hon börjar producera nån mjölk? hon har haft en kull me kattungar innan. (fick i nov förra året) hon låter den lilla dia och tvättar den precis som om de vore hennes egen? har ju köpt ersättning o allt sånt men de bästa vore väl om hon får ta hand om den. hur ska man göra? :confused:

Sv: Moderslös kattunge.

Vissa kattor får mjölk andra inte, titta efter några dagar om hon har mjölk och om kattungen isf går upp som den ska, annars får du försöka hitta en amma eller fortsätta med ersättningen. Lycka till med den lille! :)

Åhh, gullekatt du har !

Vi försökte få mina kattor att adoptera en moderlös krake. Jisses så de fräste åt den.

Jag har ingen aning om hon kan börja producera mjölk - men jag hoppas det !

ja hon e verkligen söt min lilla katta. ja vi hoppas me att hon får mjölk. har nu fått i den lille några ml me ersättning det tog sin lilla tid men tillslut så gick de riktigt bra. kommer o bli en tuff natt hihi

Du ska nog inte hoppas på att hon börjar producera mjölk, men har du riktigt tur så.

Mata kattungen, kissa och bajsa den med en fuktig bomullstuss och väg kattungen 2 ggr/dag så att du ser att den går upp i vikt. Om kattungen börjar låta rosslig eller pipigt i luftvägarna behövs antibiotika. Samma sak om ungen helt plötsligt bara blir svagare.

ja jag matar på för fulla muggar. tvättar den i rumpan också. har inte tänkt på o väga den ska ta o göra det i dag. ska även hålla koll på pipljud o annat. hon verkar pigg för övrigt. hon skriker när min kisse lämnar henne, när hon ska gå o äta o så.

hej hej. jo de rullar på. lillan äter o allt ser bra ut än så länge. har även gått upp ca 40g sen i torsdags. vet inte riktigt hur mycke dom ska gå upp. min katta har inte fått någon mjölk lite synd tycker jag då hon tar hand om henne så bra. hade ju inte heller förväntat mig att hon skulle få någon men man hoppades ju. :bump:

Nu är jag ingen höjdare på detta men får värkligen kattmamman råmjölk? Om man börjar med ersättningen finns risk att inte katten vill ta hand om kattungen för då luktar den annan mat.

vi har fött upp en unge som var ca två veckor på ersättning och hon klarade sig men det är jobbigt att matta var fjärde timme.

jodå min katta tar hand om den. de va de första hon gjorde när sambo kom hem me den. hon nästan slet ungen ur handen på honom.

jo tackar de e jobbigt o gå upp o ingen hjälp utav sambon får man heller. känner mig lite lagom seg nu på dagarna. men helt klart värt det.

Nu är jag ingen höjdare på detta men får värkligen kattmamman råmjölk? Om man börjar med ersättningen finns risk att inte katten vill ta hand om kattungen för då luktar den annan mat.

vi har fött upp en unge som var ca två veckor på ersättning och hon klarade sig men det är jobbigt att matta var fjärde timme.

Visst får kattmamman råmjölk men den har hon bara de 24 första timmarna. En honkatt vars unge stödmatas med ersättning brukar inte stöta bort ungen pga. det. Det värsta som brukar hända är att hon inte vill kissa/bajsa kattungen så då får man göra det själv. Jag har tack och lov en hona som inte bryr sig om huruvida det är mjölkersättningsbajs eller vanligt mjölkbajs, hon tar hand om det ändå.

ja jag har tack och lov en sån katta me. jag brukar ändå torka lite i rumpan när jag gett henne mat. bara för att vara på den säkra sidan.

okej! vi hade ingen som ville ta hand om våran kattunge då, så vi fick mata själva. Min lilla kisse var rädd för kattungen första veckan och den andra honan är inte så snäll av sig så hon sa ifrån.

Naw men vilken fin katt du har som tog hand om den lille så tveklöst!
Tur att ud och sambon är djurvänner, hoppas nu att den lille håller sig frisk och får växa och bli en stor stark kisse! :love:
Även att din katt inte ger mjölk måste det ju vara till enorm hjälp för kattungen att ha en "mamma" som tar hand om, präglar och fostrar den. :love: :bow:

Ja visst e de till stor hjälp. tror inte jag hade klarat det utan henne. ska se om jag kan försöka ta lite bilder på dom imon så ni får se. hihi

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 168
Senast: Mia_R
·
Katthälsa HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla? Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu...
Svar
5
· Visningar
5 817
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Jag funderar på att skaffa en tredje katt, har en 5-årig birma och en 2-årig huskatt. Båda kastrerade killar, birman ganska sent tagen...
Svar
4
· Visningar
3 147
Senast: Bellan12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama