Moderna dressyrens ursprung

M

marylou

Okej, jag vet inte om jag fattat rätt men är det så att den moderna tävlingsdressyren formades när två stycken ryttmästare under klassicismen försökte hitta en väg att använda skjutkraften för att nå bärkraft och samling? Det fungerade väl till slut trots att de hade olika metoder? Men det är ändå därifrån den moderna dressyren härstammar?
Am I right?
:banana:

Allt jag vet är att jag inget vet

-Sokrates

Sv: Moderna dressyrens ursprung

Det er nok å forenkle det for mye.

Kan du fortelle mer om hvilke to rittmestere du tenker på?

någon som vet nån hemsida (svenska el engelska) där det finns info om just den moderna dressyrens ursprung???

Jag råder er att läsa Ridning på kandar, Branderup tar upp det historiska väldigt bra. :banana:

En ännu bättre bok om dressyrens historia är Dressage - the Art of Classical Riding av Sylvia Loch.

Där kan man bland annat läsa om sprickan mellan d'Auré och Baucher på 1800-talet (antar att det är "dina" ryttmästare".

Tävlingsdressyren kom dock inte förrän en bit in på 1900-talet, så dessa gossar är knappast ansvariga för dess födelse :D

Och när man startade dressyrtävlandet var det med tanken att bevara den klassiska ridkonsten...T_B

Ja, just ja, det har ni rätt i , men det blev för svårt att bevara på det sättet?

Bevare på hvilket sett?

Spørsmålet er heller hva man konkurrerer i - ridning eller avl.

Baucher och Steinbrecht var det som jag hade läst om.

true_blue skrev:
Dom hade nog inte tänkt tanken att man skulle tävla i dressyr./T_B

Nej, det tror inte jag heller. Tävlingsgrejen kom väl när alla officerare ville ha något att roa sig med i fredstiderna..... :smirk:

true_blue skrev:
Dom hade nog inte tänkt tanken att man skulle tävla i dressyr./T_B
TACK!!! Detta är för mig en så svindlande tanke att jag får ont i magen av det (för att tanken är så underbar, alltså!). Tänk så fantastiskt om vi kunde föra diskussioner om ridning utan att på något plan påverkas av tävlingsridningen. Utan att på något som helst sätt påverkas av hela den aspekten!!! Underbara, underbara tanke!!! :)

Nä, deras tanke var att få fram hästar för soldater. På slagfältet ger det sig direkt vem som har bäst tränad häst. Behövs ingen domare till det.

Antti skrev:
På slagfältet ger det sig direkt vem som har bäst tränad häst. Behövs ingen domare till det.
Håller absolut med! Och möter man en illasinnad tjur är det också bäst att veta vad man gör... ;)
Som i allt behövs det balans! Att bara tänka på siffrorna man får av domaren är inte balans. Nuförtiden är det många som inte lär sig rida, de lär sig hur man snor poäng. :devil:
Tyckte det var rätt modigt av Heuschmann då han sa att dressyrryttare inte vågar rida över stallbacken en gång, de tror att hästen ska dö, att de själva ska dö och att allt möjligt hemskt ska hända dem om de rider utanför fyra väggar...
Så jag förespråkar balans. Lagom av allt! :idea:

Jag läser om ridkonstens historia, är på medeltiden just för tillfället.

Den moderna tävlingsdressyren är en sorts förenkling av barockdressyren..

Och Annti har rätt ang dressyrens uppkomst.

Det fanns en god tanke - men man kanske inte hade förstått att världen skulle utveckla sig som den har.... Liksom vi har svårt att veta vad som kommer om 50 eller 100 år. De gamla militärerna tog nog sin tillvaro rätt så mycket för given - att det alltid skulle finnas officerare och hästar. /T_B

Tycker att det är synd att dom inte finns kvar på samma sätt längre.
Man hade nog haft en annorlunda hästhållning i dagsläget.

Men som kvinna och få vara delaktig i militärens ridutbildning hade jag nog fått genomgå en könsbyte först..

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar