moderlösa vid 8 veckor

pernilla_s

Trådstartare
Jag fick avliva kattmamman hastigt och lustigt i måndags när de var 8 veckor. Kattungarna verkar inte må riktigt okej och springer efter oss och piper. De slickas väldigt intensivt på oss och försöker även suga på oss. De har gått ner en del i vikt. Vad ska jag göra?

Jag försöker vara med dem mycket och alltid minst 1-2 kattungar hos mig. Ska jag ge dem modersmjölkersättning i flaska för att de ska få sitt sugbehov tillfredställt?

Vill ju att de ska må bra, men jag märker oerhört stor skillnad på dem nu och då.

Sv: moderlösa vid 8 veckor

vilken anledning tog ni bort mamman?
tänkte om hon kan ha smittat ungarna med något, du skrev att de bla gått ner i vikt.
äter dom som dom ska? var dom avvanda innan mamman dog? äter du vanlig kattmat?
Har du andra katter i hushållet?
är de kollad av en veterinär?

vilken anledning tog ni bort mamman?
tänkte om hon kan ha smittat ungarna med något, du skrev att de bla gått ner i vikt.
äter dom som dom ska? var dom avvanda innan mamman dog? äter du vanlig kattmat?
Har du andra katter i hushållet?
är de kollad av en veterinär?

Mamman fick avlivas av FIP som eskalerade och hon var mycket sämre än månaden tidigare. Då trodde vi bara på katttsnuva som gett kroniska problem med lungorna, men nu hade hon massor av tecken på FIP så veterinären var väldigt säker på diagnosen. De är 6 st och delar på en 635g burk mjau om dagen, får inte i dem mer plus att de äter lite torrfoder men inte mycket. FRi tillgång till laktosfri mjölk.

När vi fick avliva Amora diade de fortfarande flera gånger om dagen.

Kattungarna är pigga för övrigt och äter, dock lika mycket ungefär som innan när de diade också. Fixade modersmjölkersättning i en skål och vad glada kattungarna blev. Den minste fick i spruta och åt och åt. Tänkte fortsätta med det. Har vägt dem nu och skrivit upp. Fortsätter de gå ner kommer jag ta dem till veterinären självklart. Risken finns att de är smittade, det finns inga garantier överhuvudtaget tyvärr, :cry:

Jag har en skyggis till, men hon är inte intresserad av kattungarna utan är rädd för dem och låter dem inte komma nära henne.

obducerade ni mamman? det är det enda 100%iga sätt att ställa diagnos. tråkigt med mamman dock.

om mamman hade FIP har alla dina katter coronaviruset. Läs på vad som gäller för de och försök att undvika att coronaviruset muteras till FIP. Se bla till att undvika stress, håll lådan ren mm.

fortsätt ge dom modersmjölkersättning flera ggr om dagen. försök minska på laktosfria mjölken och ge ersättning istället(mer näring). För att få i dom mer torrfoder, blöt upp dem lite men låt de inte stå framme för länge nu under rötmånaden.
Du kan även ge lite rå svensk köttfärs med äggula. de brukar de tycka är gott.

obducerade ni mamman? det är det enda 100%iga sätt att ställa diagnos. tråkigt med mamman dock.

om mamman hade FIP har alla dina katter coronaviruset. Läs på vad som gäller för de och försök att undvika att coronaviruset muteras till FIP. Se bla till att undvika stress, håll lådan ren mm.

fortsätt ge dom modersmjölkersättning flera ggr om dagen. försök minska på laktosfria mjölken och ge ersättning istället(mer näring). För att få i dom mer torrfoder, blöt upp dem lite men låt de inte stå framme för länge nu under rötmånaden.
Du kan även ge lite rå svensk köttfärs med äggula. de brukar de tycka är gott.

Nej hon obducerades aldrig. Veterinären sa att om de var smittade eller inte berodde på huruvida viruset varit aktivt eller inte i magen. Jag har forsökt läsa på så gott det går. Jag ska gå över till modersmjölkersättningen istället...

Ska fixa färs och blötlägga torrfoder. Tack för tipsen! :)

Usch vad tråkigt att höra. :(
Önskar dig all lycka med ungarna, som du har kämpat! Vilken katt var det som var mamman, Amora?

Usch vad tråkigt att höra. :(
Önskar dig all lycka med ungarna, som du har kämpat! Vilken katt var det som var mamman, Amora?

Det var amora... Vår fina misse. :cry: Men men nu får vi bara se till att kattungarna mår bra och klarar sig med så få men av det hela som möjligt.

Men ju mer jag sett av dessa desto bättre tycker jag att det är lagstiftat att man inte får sälja kattungar innan 12 veckor. I detta fall var det ju tyvärr tvunget att skilja mamman från ungarna, men det är ju inget som bör göras mer än i nödfall som nu med rekommendation från veterinären.

Kattungarna behöver sin mamma och jag märker så väl att de far illa, men jag kan bara finnas där och ge dem närheten de söker. :(

Nä, fina kissen. :(
Men hon fick en bra sista tid med mat, värme och kärlek. Jag tror du kommer göra ett bra jobb med ungarna, de har åtminstone sig själva att lära av några veckor till, till skillnad från de stackars kattungar som tas redan vid 8 veckor.

Jag e lite orolig för vissa kattungar. Någon e lös i magen, lite näsflöde och ögonflöde har några av de som gått ner i vikt plus att de nyser en del... :cry: Är jätte orolig att de med ska bli så sjuka som Amora. Men jag avvaktar väger dem och skriver upp vilken som nyser, är lös i magen osv. Har satt på alla olika halsband så jag har koll på vem som e vem.

Nej vad tråkigt. :(
Håller verkligen tummarna för att de ska klara sig! Veterinären kan inte göra något?

Att dom blir lösa i magen är inte ovanligt när de inte längre får di o bara äter "vanlig" mat.

Själv fick jag hem en kattunge som uppskattningsvis var 5-6 veckor (omhändertogs i samråd med vår veterinär), han blev oxå väldigt lös i magen när han gick över o åt Mjau burkmat. Han är idag ca 8-9 veckor o får fortfarande modersmjölksersättning 3 ggr/dag+ Mjau 2ggr/dag, fritt med torrfoder det äter han inte mkt av iof, med det finns där (när hunden inte varit framme o smakat:p)

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 079
Senast: Migo
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 388
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Vi får om ca sju veckor hem två kattungar. Kattungarna kommer från min svärmor så vi har ju möjlighet att träffa dem regelbundet fram...
Svar
5
· Visningar
1 273
Senast: BobberiBoo
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka