Moderkakan

C

C_L

Bara en liten fundering...

Ingen har kommenterat MK på mig innnan, därför blev jag lite paff när Läkaren igår (Akut, tillfällig undersökning på annat sjukhus än mitt eget) höjde på ett ögonbryn och allvarligt frågade om de berättat för mig att MK sitter i bakväggen??

Vad är det för konstigt med det?

Försökt Googla men hittar inget.

Någon som vet?

Sv: Moderkakan

Det gjorde den på mig också sa de på UL, högt upp i bakvägg. Man kände fosterrörelser tydligt då :laugh:
Ingen som sa nåt om att det hade nån speciell betydelse...

Inget konstigt alls. Snarare är det väl att föredra? Jag hade moderkakan i framvägg, gansk lågt och ett tag var det ev tal om att behöva snitta, om inte moderkakan drog sig uppåt i slutet, annars hade den ev legat ivägen för utgången när det blev dags att föda. Ligger MK i bakvägg så är den i alla fall inte ivägen. :idea:

Jag har min i bakvägg, o de sa inget om att det skulle vara något problem med det, sa just inget alls om det, däremot tror jag av vad jaa läst på nätet att det är mkt vanligare att den sitter i framvägg.

Det som är, är väl att man i regel känner tygligare och tidigare fosterrörelser både i och utanpå magen. Jag kände tydliga sparkar redan i v.15-16 o rörelser inuti tidigare, medans en annan jag känner inte känt något alls mer än möjligen lite fladder o är i v 23 nu.
Men att det ska vara dåligt har jag inte fått någon uppfattning om alls.

Tror inte det är något konstigt med det, den sitter där på mig också och min läkare verkade inte tycka det var konstigt. Hon sade bara kort och gott att "den sätter sig där det är mest gynnsamt". Det är väl bara om den sitter väldigt långt ner i bakvägg det kan ställa till med besvär.

Har väl att göra med risken att navelsträngen hamnar runt halsen när bebisen lägger sig till rätta. Men som jag förstått det är det vanligare att navelsträngen hamnar runt halsen om moderkakan är i framvägg. Men de kanske är tvärt om?

Jag hade min i framvägg, kände inte sparkar först efter v.20 och den satt fast efter förlossningen.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 754
Senast: Lingon
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så vill jag säga förlåt om det här är snurrigt och så. Men jag kan typ inte tänka normalt och tappar bort mig hela tiden och det...
Svar
18
· Visningar
1 394
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka