malumbub
Trådstartare
Min mamma har sedan drygt ett år haft bolaget ABC som internetleverantör. Det har fungerat bra och hastigheten har hållts rätt bra.
En tid tillbaka fick mamma erbjudande om att prova på IP-telefoni. Hon hakade på detta, då hon såg chansen att slippa en massa fasta avgifter.
Hon fick hem telefonen, kopplade in den, installerade på datorn och sen fungerade ingenting. Så hon kopplade bort telefonen och hade i a f internet. Vi försökte igen och hon kunde till slut äntligen ringa med IP-telefonen!
Sen en dag fungerade ingenting. Inte ens internetuppkopplingen. Så hon kopplade loss allt och startade om modemet, ingen förbättring. Och sen dess har hon varit utan internet. (Jag har fått hjälpa henne med bl a räkningarna.)
På kundtjänsten är de heeeeeeeeeeeelt ovettiga. Dialoger, som så här efteråt är rätt roliga, har förts och de har verkligen ingen bra utbildning eller lust att försöka hjälpa...
"Du får gå till nån du känner som har oss och testa."
"Men jag känner ingen med er." (Och om vi nu gjorde det, varför skulle vi riskera att även deras utrustning gick sönder?)
"Men det gör du väl! Du har väl ändå koll?"
"Men ingen har er."
"Ja, men kontakta din dators support."
"Jag har ingen support till min dator." (Vad har DATORN med modemet och telefonen att göra? Datorn fungerar ju!!!)
(Ja, det där var bara ett litet smakprov.)
Så, för att sluta babbla vidare:
Är det möjligt för en IP-telefon att få ett modem att krascha? Finns det nån räddning kvar alls?
Nån som har koll på om det finns nån med mobilt bredband (sån där USB-grej som man surfar genom) som inte har ett års bindningstid?
En tid tillbaka fick mamma erbjudande om att prova på IP-telefoni. Hon hakade på detta, då hon såg chansen att slippa en massa fasta avgifter.
Hon fick hem telefonen, kopplade in den, installerade på datorn och sen fungerade ingenting. Så hon kopplade bort telefonen och hade i a f internet. Vi försökte igen och hon kunde till slut äntligen ringa med IP-telefonen!
Sen en dag fungerade ingenting. Inte ens internetuppkopplingen. Så hon kopplade loss allt och startade om modemet, ingen förbättring. Och sen dess har hon varit utan internet. (Jag har fått hjälpa henne med bl a räkningarna.)
På kundtjänsten är de heeeeeeeeeeeelt ovettiga. Dialoger, som så här efteråt är rätt roliga, har förts och de har verkligen ingen bra utbildning eller lust att försöka hjälpa...
"Du får gå till nån du känner som har oss och testa."
"Men jag känner ingen med er." (Och om vi nu gjorde det, varför skulle vi riskera att även deras utrustning gick sönder?)
"Men det gör du väl! Du har väl ändå koll?"
"Men ingen har er."
"Ja, men kontakta din dators support."
"Jag har ingen support till min dator." (Vad har DATORN med modemet och telefonen att göra? Datorn fungerar ju!!!)
(Ja, det där var bara ett litet smakprov.)
Så, för att sluta babbla vidare:
Är det möjligt för en IP-telefon att få ett modem att krascha? Finns det nån räddning kvar alls?
Nån som har koll på om det finns nån med mobilt bredband (sån där USB-grej som man surfar genom) som inte har ett års bindningstid?