Modellhästar

Sv: Modellhästar

Vad KUL att hitta denna tråden! Jag gör ju modellhästar både till mig själv och på beställning till andra. Vill ni titta på min hemsida så kan jag skicka pm.
Hästen ovan med selen har för övrigt jag målat. =) Jag har varit aktiv sedan 1986 och har målat massor av hästar. Skulle gärna lägga in bilder, men har urdålig koll på hur man gör... Det har väl blivit några tusen såhär långt och de återfinns i massor av länder. England, Tyskland, USA, Puerto Rico, Australien mfl mfl...

Vill någon veta mer är det bara att höra av sig. Jag har en modellhäst som avatar här. En av mina allra bästa modeller som jag målat själv. Den har aldrig varit sämre än Best In Show reserv på show. :)
 
Sv: Modellhästar

Dina hästar är ju helt underbara!!

Efter att ha sett dem beställde jag hem Super Sculpey för att testa, skulle göra ett Mullehuvud till en speciell sak. Men jag tyckte det var svårt att mjuka upp den, fick ge "leran" till min karl som har starka nävar och så fick han knåda den en halvtimma.

Men jag ska absolut gneta vidare! Fast jag fattar inte hur du bär dig åt.....

Och ja, du får jättegärna PM:a mig din hemsideadress !
 
Sv: Modellhästar

knasigt, tycker inte den är hård alls, jag skulpterar med den direkt utan problem, har aldrig värmt upp den. Köpte du den rosa eller den som heter firm? Den som heter firm är lite hårdare/stabilare tror jag och den har jag inte testat, jag har den vanliga rosa.
 
Sv: Modellhästar

*kl*

Vad skulle det kosta att få en modellhäst (typ breyer) målad efter bild. Hade ju varit roligt att ha en samling med mina hästar i bokhyllan :D
 
Sv: Modellhästar

Jag vet inte riktigt vad det brukar kosta, jag väntar på att ha råd att köpa en airbrush så jag kan börja måla, har bara testat med akryl men tycker inte om det alls. Men undra om det inte ligger på mellan 500-1500 kr, men jag är verkligen inte säker men tänker att det ju tar några timmar iaf, beroende på hur duktig man är och så.
 
Sv: Modellhästar

Jag vet inte riktigt vad det brukar kosta, jag väntar på att ha råd att köpa en airbrush så jag kan börja måla,

Man behöver inte airbruscha, det går att måla riktigt snyggt med pensel också, särskilt om man gör penseldragen åt samma håll som håren växer på en riktig häst.

Gör man det rätt blir det mer realistiskt än att måla med airbrusch tycker jag. ( Som också målade om en hel del modeller till folk när jag var aktiv- en hel del klassvinnare också).

Mina bästa gjorde jag med oljefärg som jag blandade lite försiktigt med koboltsickativ för att skynda på torkningen. Fördelen är att man har mer tid att blanda nyanser och att låta färgskikt glida in i varandra.

Såg förresten Breyermodeller i en hästsportsbutik i Malmö för nån vecka sedan och fy vad dålig målningen från fabrik är nuförtiden. BLÄRK!:crazy:
 
Sv: Modellhästar

Har en Breyer jag har målat om själv, en kopia av Fargo. Är sugen på att tillverka utrustning till honom ;)

Kopian
13maj2009008.jpg

13maj2009011.jpg


Originalet :love:
Fargo1.jpg



Sedan blev det inte fler sådana :angel: För dyr hobby för mig tyvärr. Samlar dock på alla möjliga hästskulpturer och figuriner. Allt från udda dalahästar, till glas, trä, porslin, koppar, rep (japp) mm. Har nog ett 15-tal.
Skulle dock hemskt gärna ha en nordsvensk modellhäst!
 
Sv: Modellhästar

Jo jag vet att många får till det snyggt med akryl men jag tycker inte om att den är så tjock, vill jobba med en tunnare färg. Jag har testat att tunna med medium och vatten men tunnar jag för mycket så sabbar jag färgen. Han i konstnärsbutiken sa att akryl helst inte ska spädas mer än 10% för då tappar den sin kvalité men att man kan späda den lite mer om man har medium i. Jag ska försöka lite till men hittills trivs jag inte med den. Jag tror man får hitta den metod som passar bäst med en själv.
 
Sv: Modellhästar

Jag som har samlat på modellhästar sedan 1986 blir sjukt nyfiken på om jag känner någon av er som skrivit här... Jag var med i Svenska Modellhästföreningen i många många år, men har nu gått ur då den inte längre tillgodoser mina behov och önskemål. Trots det är jag fortfarande väldigt aktiv i hobbyn.

När det gäller att måla hästar. Man kan använda ungefär vad man vill för att få fram önskat resultat. Jag själv målar med airbrush, pastell, oljefärg, akryl... (Eller blandar på samma modell) Allt som fungerar med andra ord! Jag vet att det finns samlare i USA som t.o.m använder ögonskugga! Det finns inga rätt eller fel. Det enda man ska tänka på egentligen är att fixa till modellen så den blir så jämn och fin det bara går. Inga fula skarvar etc. Det är nästan det som är jobbigast. Och tråkigast. Jag själv kan lägga *timmar* på att preparera min modell innan jag ens börjar måla. En oljemålad häst för mig med allt grundarbete mm kan ta ca 24 timmar att färdigställa. Och då tillkommer torktider. Så man kan förstå att vissa modeller är svindyra. Det är inget man svänger ihop på en kväll... ;-)

Är det någon som bor nära Göteborg så kommer det att vara en utställning för dessa fina hästar nästa helg. De som vill är självklart välkomna att kika förbi och se vad vi gör. :)
 
Sv: Modellhästar

Jo jag vet att många får till det snyggt med akryl men jag tycker inte om att den är så tjock,

Jag målar mest med konstnärsoljefärg, akryl torkar lite för fort för min smak. (Eftersom jag vill kunna blanda färgnyanser som liksom glider över i varandra..)
 
Sv: Modellhästar

Jag som har samlat på modellhästar sedan 1986 blir sjukt nyfiken på om jag känner någon av er som skrivit här... Jag var med i Svenska Modellhästföreningen i många många år, men har nu gått ur då den inte längre tillgodoser mina behov och önskemål.

Jag var med där också... men slutade när jag inte hann med hobbyn mer än marginellt pga av att jag skaffade gård och fler djur och började plugga på universitetet etc.

Gjorde faktiskt en utrensning bland gamla showresultat etc i höstas för jag hade alldeles för mycket papper i pärmar som tog upp plats. Sparade bara gamla produktkataloger fr breyer och beswick och lite sånt.

Har många gånger funderat på att sälja bort en del modeller också, men tycker helt enkelt att man inte får så bra betalt ens för riktigt unika ex. Men har iofs sålt nån enstaka på tradera när jag behövt akuta pengar till nåt med djuren.
 
Sv: Modellhästar

kl

Jag väcker liv i denna tråden igen då jag tagit tag i mitt modellhästinresse igen efter att ha varit lite oaktiv i något år.

Hur går det för er som pysslar med modellhästar? Vad har ni för projekt på gång?
 
Sv: Modellhästar

Kul att denna tråd vaknat till liv.
Har inte kommit så långt i mitt samlande än, har hela två st Schleich :D
Men bara ekonomin tillåter så ska det bli flera.
Var hittar ni era Breyer någonstans?
 
Sv: Modellhästar

Finns många olika ställen. Man kan köpa direkt av tillverkaren, Breyer, Schleich osv på deras hemsidor. Sen finns det en sida som heter Model Horse Sales Page där privatpersoner lägger ut annonser. Ebay är också ett ställe där det säljs en del. Sen har ju Svenska Modellhästföreningen annonser på deras sida då och då där medlemmar säljer.
 
Sv: Modellhästar

Hej ! Jag har precis börjat samla och har 10 hästar än så länge; 4 st Peter Stone, 3 st Breyer, 1 Resin och sen 2 hästar jag ska försöka måla om själv. Tanken är väl också att jag ska ställa ut, fotoshow till att börja med och senare liveshower. Gör även lite utrustning mest för skojs skull. Hoppas på att prata med andra vuxna samlare =)
 
Sv: Modellhästar

*kl*
Nån som vet vart man ska annonsera ut modeller för att nå rätt folk? Har en hel kasse med bodys och breyers som jag sparat på i åratal, börjar tröttna på att flytta den i garderoben...:P
 

Liknande trådar

Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: L(i)FE
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 172
Senast: Oh_really
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Troll
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp