Modellhästar

Sv: Modellhästar

Tänkte bara berätta lite kort om vad vi sysslar med i föreningen. Det arrangeras både foto och liveshower. Till fotoshowen skickar man fint tagna kort på sina modeller som skall delta till arrangören.

Jag trodde att man nuförtiden skickade in digitala foton??? Eller? Förr var det ett fruktansvärt meck att skicka pappersfoton med vanliga posten- och dyrt blev det också.

Särskilt när man skickade till shower i Usa och i Storbrittannien.

Bla det som gjode att jag slutate showa mina.

Och sedan när jag köpte hus och pluggade på universitetet så fanns det helt enkelt inte tid.
 
Sv: Modellhästar

Man kan skicka både digitalt och vanliga foton. Är lite olika och det brukar markeras av respektiva arrangör. Vanliga kort har ju den fördelen att man kan t.ex. lägga dem utmed varandra för resp. klass och flytta runt dem tills man är nöjd med bedömmningen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Modellhästar

31351154.jpg


PuttPutt
 
Sv: Modellhästar

Asså, har ju ett par leksakshästar hemma, men önskar verkligen att jag hade haft de pållar i brons jag sett som varit tex vinnarpriser på paint tävlingar lite här och där, så fruktansvärt snugga, dock är ju dessa enfärgade!

Jag satt och filurade på, kan man gjuta pållar själv och måla? Fär eget intresse?
Och vart kan man köpa gjutsatser?
Jag har ju grundutbildning på airbrish, så, kan ju om jag lägger ner lite energo, få det riktigt läckert. :d
 
Sv: Modellhästar

De modeller som görs i resin har först en orginalskuptur som det görs en gjutform av. En inte alltför lätt process och de stora skulptörerna brukar anlita för ändamålet speciella firmor.

Men på en enkel hobbybasis kan man säkert gjuta pållar hemma även om detaljrikedommen inte blir så stor. Men hur man på ett bra vis primar dess vet jag inte. Och ska du använda airbrush så måste hästen ju vara primad.

Kicki :laugh:
 
Sv: Modellhästar

Har ca 43 schleich och mycket tillbehör hemma.
 
Sv: Modellhästar

Jag är schleich-frälst :D! Fick första hästarna när jag var mycket yngre och nu på senare tid har intresset blommat upp igen. Skulle gärna samla på alla och inte bara hästarna, men ekonomin sätter stopp för detta ;).
 
Sv: Modellhästar

Väcker en gammal tråd till liv! Det var inte lätt att hitta något specifikt (svenskt) forum för modellhästar... Jag var med i modellhästföreningen när jag var liten och mitt ärende nu väckte minnet till liv.

Det är så att jag börjat skulptera hästar den senaste tiden. Hästarna är aningens större än sleich. Är sådana hästar något som skulle vara gångbart i modellhästvärlden? De blir ju helt unika! Vad kostar en unik modellhäst? Är det något jag skulle kunna sälja mina skulpturer som?

wpid-dsc_4802.jpg


wpid-dsc_4804.jpg


Hade varit roligt om dom kom till användning istället för att samlas på hög här hemma. Eller jag kanske skulle försöka tävla själv med nån?
 
Sv: Modellhästar

Åh vad fränt!

Har du gjort den helt från början? Hur gör du?

Så snygg! :bow:

Jag är helt säker på att om det inte skulle kosta extremt mycket finns det säkert en marknad för egengjorda hästar som är kopior av folks egna hästar. JAg blev då väldigt sugen på att ha en skulptur av min fina häst :)
 
Sv: Modellhästar

Tack :) det här är ändå bara den tredje jag målat... Jag har gjort en skulptur(karikatyr) av min egna häst och jag kan nog lova att det är den enda feta klippta hästskulpturen i världen ;)

Men vad jag blir nyfiken på är det du skriver om "extremt mycket pengar"? Vad är ett pris folk kan tänka sig att betala för en sådan skulptur? De tar mig 12-15h att göra från scratch så därför har jag inte sålt någon än, jag vill ju inte ge bort min tid. Många kompisar har sagt att dom vill ha en, men ingen vill säga vad dom vill betala. Så då fyller jag mina egna hyllor istället ;) Det är svårt med hantverk, man skall vara glad om man får tillbaka tillräckligt för att köpa nytt material...

Jag skulle inte vilja göra porträtt på andras hästar. Pressen blir för stor då och då försvinner min glädje i att göra hästarna. Jag skulle enbart tänka mig att sälja färdiga hästar som jag gjort på egen inspiration. Sen om någon skickar bild på en häst som ger mig inspiration då kanske det kan fungera trots prestationskrav.
 
Sv: Modellhästar

Hoppar också in i tråden :)

Har precis börjat med hobbyn, är väl inte så intresserad av att samla hästar på hög men håller på att lära mig att måla och göra utrustning till dom. Jag har några hästar i TR-storlek och några små som testkaniner ;) Vill bara hålla på med TR, lite mer lagom storlek för min del.

Har även skulpterat ett par hundar i traditional-storlek, whippeten är min första så den är jag inte helt nöjd med (gjort tassarna mindre efter fotot togs men benen blev lite långa ändå), mini-pinschen blev bättre. Nu håller jag på med en rottweiler :)


Whippet:
hund04.jpg


Dvärgpinscher:
pinscher2.jpg


Rottweiler..utan öron och tunga och ska få lite lägre underkäke men ändå...
121002.jpg


Sele:
harness07.jpg
 
Sv: Modellhästar

Men du store tid så fina!!!!!!! Jag blir helt andlös!!

Vilket material använder du?

Vad är TR? (ursäkta en förmodligen ytterst korkad fråga...)
 
Sv: Modellhästar

Tack :)

Till skulpturerna använder jag samma som kvandi (jättefin islandshäst :) ) super sculpey, väldigt trevligt att jobba med :)
Till selen är det läderremmar, ståltråd, lim och bett + tömringar på däckeln är köpte färdiga.

TR = traditional storlek, 1:9, den största storleken som breyer har, breyer är ett företag som tillverkar modellhästar och dom är de vanligaste hästarna som man köper.
 
Sv: Modellhästar

Jo, Breyer känner jag till. Jag får googla lite på dem, tror jag.

Ska köpa Super Sculpey också, det ser jättekul ut!!!
 
Sv: Modellhästar

Men vad jag blir nyfiken på är det du skriver om "extremt mycket pengar"? Vad är ett pris folk kan tänka sig att betala för en sådan skulptur? De tar mig 12-15h att göra från scratch så därför har jag inte sålt någon än, jag vill ju inte ge bort min tid. Många kompisar har sagt att dom vill ha en, men ingen vill säga vad dom vill betala. Så då fyller jag mina egna hyllor istället ;) Det är svårt med hantverk, man skall vara glad om man får tillbaka tillräckligt för att köpa nytt material...

.

1500-2000 tycker jag är ett ok pris :)
Lite svårt att bedöma, eftersom jag studerar/mammaledig så känns allt jättedyrt. Hade jag haft ett jobb med medelinkomst eller högre hade jag nog känt att upp till 4000 var ett ok pris :p

Har du gjort fler? Kan du inte lägga ut bilder isf, de är ju supersnygga!
...vill ju även se din tjockismodell såklart!
 

Liknande trådar

Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: L(i)FE
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 172
Senast: Oh_really
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Troll
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp