mode i att vara "anti-täcke"

Speciella_tina

Trådstartare
Man märker här på buke att det "går mode" i vissa saker. ett tag var alla totalt emot hjälptyglar, sen en annan gång praktiserade alla helt plötsligt NH, och det var den enda rätta lösningen på alla problem!

Nu kan man i många trådar läsa att de flesta är väldigt emot täcken!
Ja, hästarna föddes utan täcken, och har klarat sig bra utan i alla år, men de hästarna var inte hästar i tävlingskondis med betydligt mer muskler än underhudsfett! Dessa hästar gick inte i relativt små nerbetade hagar, utan kunde hålla värmen genom att ströva långa sträckor och äta hela tiden. Och det var definitivt ingen som klippte dessa hästar på vintern!!!

Visst, det är skillnad mellan hästar och hästar! Själv har jag ett russ, och hon har aldrig haft ett täcke på sig, medan en kompis till mig endast släpper ut sin häst "naken" när det är riktigt fint väder. Men så är det också ett halvblod i tävlingskondition!

Sv: mode i att vara "anti-täcke"

skulle det vara mode att "vara anti" täcke som du skriver när det är över 20 grader varmt!

I många av de trådarna jag läst här den senaste tiden är det många som verkar ha uppfattningen att hästarna borde gå utan täcke när det är 5-10 grader ute också. Säger inte att alla hästar behöver täcke de dagarna, men många gör faktiskt det. Särskilt med tanke på den kondition vi håller våra hästar i idag.

Förstår t.ex att du som kallblodsägare inte anser att de behöver täcke, har som sagt inte själv täcke på min.

Men om det t.ex. är lerpölar i hagen, för det kan det ju vara trots att det är varmt idag, är det då hela världen att släppa ut hästen i ett tunt regntäcke som andas?? eller är det bättre att en häst i topp-kondis får stå en dag pga blöt lera som inte går att få bort? Eller ska man rent av ha hästen innte tills man ska rida den dagen för där behöver den åt minstonde inte "lida" i sitt täcke!!

Jag tror att många såna där moden (täcke, hjälptyglar...) är en sorts anti-effekt av att det under en period blir mer och mer vanligt att ha t.ex täcke på hästen, det kommer mer och mer olika täcken att välja på (när min mamma var ung och höll på med hästar fanns det i princip inga täcken att få tag på, och definitivt inte den uppsjö av olika modeller och typer av täcken som finns nu...) och sen kommer det liksom en "motrörelse" som mot många typer av mode. Fast jag upplever det som att det är många som låter som de är anti-täcke, men ändå tycker att "min häst får ha täcke för han blir så lerig, det är ju inte så kul att ha en häst täckt av blöt lera när man kommer och ska rida lektion, och så kanske han fryser, de andras hästar har ju täcke på sig"...

Knappast mode, men att folk mer och mer börjat bli medveten om hästens verkliga behov och att de flesta numera inte relaterar till sig själv hela tiden. Alltså, många säger tex: Usch vad kallt det är i dag, jag fryser..och då anser dom att: jag fryser därför måste ju min häst göra det också ;)...Ganska så vanligt fenomen att jämföra sådär.

Håller med mynta! Sen så är det långt ifrån alla hästar som har täcke och verkligen behöver det, Var på ridskolan i dag. Där gick alla hästarna i små grushagar, dom hade inte släppt på bete än och det var strålande sol ca 20 grader och mer än hälften av alla hästarna hade ett eller flera täcken på sig!!! Jag fattar inte alls varför man gör så! Stackars krakar....

Och sen ha täcke på hästen för att den inte ska rulla sig i leran och stå och frysa hela dagen?? Hästen är inte så dum att den rullar sig och sen står å fryser, det är vi människor som inbillar oss att dom fryser för att vi ska kunna ha täcke på och slippa borsta!

MVH panter som bara använder täcke på vintern om hästen blivit svettig

Det är väl långt ifrån alla här på buke som har hästar i tävlingskondition. Sen är det inte alla som har sin häst i tävlingskondition som täckar sin häst mer än när den är svettig och det är kallt, blött och blåsigt ute. Har en bekant som har tre ponnysar som är i full tävlingskondition och jag har knappt sett dem med täcken på och absolut inte nu trots att de tävlar mer eller mindre varje helg. Jag håller med Mynta2 och Panter.

MVH Ann

Att inte dom kommer på att det finns vattenslangar att spola av hästlera med.
I denna värme torkar dom fortare än om man skulle rykta hela hästen.

Ser när man åker till Strömsholm, dessa stackars krakar som står i värsta solgasset med täcke på.. Huvuden hänger långt ner i backen.. :mad:

AM

Speciella_tina skrev:
Man märker här på buke att det "går mode" i vissa saker. ett tag var alla totalt emot hjälptyglar, sen en annan gång praktiserade alla helt plötsligt NH, och det var den enda rätta lösningen på alla problem!

Nu kan man i många trådar läsa att de flesta är väldigt emot täcken!
Ja, hästarna föddes utan täcken, och har klarat sig bra utan i alla år, men de hästarna var inte hästar i tävlingskondis med betydligt mer muskler än underhudsfett! Dessa hästar gick inte i relativt små nerbetade hagar, utan kunde hålla värmen genom att ströva långa sträckor och äta hela tiden. Och det var definitivt ingen som klippte dessa hästar på vintern!!!

Visst, det är skillnad mellan hästar och hästar! Själv har jag ett russ, och hon har aldrig haft ett täcke på sig, medan en kompis till mig endast släpper ut sin häst "naken" när det är riktigt fint väder. Men så är det också ett halvblod i tävlingskondition!

När jag var liten för 30 år sedan så var det aldrig tal om vintertäcken. Vi brukade torka svettiga hästar med halm och om det var riktigt blöta la vi halm på ryggen och en yllefilt över, sedan fick de stå och torka. Ute var det inte tal om att lägga på täcke.

Sedan kom täcken och det gick mode i det. Idag ligger trenden i, men nu har det blivit en mottrend. En del blir täckesförespråkare och andra blir antitäckesförespråkare. Oftast är det väl så att de som är de som ivrar mest för det ena eller det andra är de som bara har erfarenhet av någon enstaka häst och sedan tror att alla hästar har samma behov och är lika. Synen på täcke eller ej blir nog mer nyanserad ju fler hästar man har/har haft och ju fler olika åldrar och träningsnivåer hästarna har.

Det samma gäller även frågor som skor eller ej, varmstall eller lösdrift (till det mer extrema att hästar helt kan bo ute, utan täcke). Här finns de som menar att ALLA hästar skall ha det på det ena eller andra viset.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det är klart, de vet nog inte vad de gör på strömsholm, som trots allt är en stor anläggning med mänga profesionella hästtränare, hästskötare, ryttare etc. etc. :smirk:

/Tina

Ja, det är lätt att skylla sina "misstag" på andra! Tyvvär...

Har alla andra täcken på sina hästar kan ju jag också ha det, fastän pållan min är ett russ med bastant vinterpäls! ;)

Förstår vad du menar, och håller med dig. Samtidigt så blir täckena faktisk bättre, man är nogrannare med att de andas nu t. ex än vad man var förr tror jag.

/Tina

Hästens verkliga behov är att ströva på stora slätter, med klent bete, och många olika sorters mineraler :smirk:

Med risk för att låta tjatig, sen människan domesticerade hästarna har mycket hänt med dem. De tål mindre kyla, rusk o vind. Och det är inte det enda. jag har t.ex. aldrig hört talas om en vildhäst som fått fång!

/Tina

Jag har täcken till min häst. I år ska jag köpa fler och tjockare då jag tycker han behöver det.
Men nu i sommar när det är varmt och fint har han inget, såvida det inte regnar eller blåser storm (vilket det sällan gör) eller är massa insekter.

Speciella_tina skrev:
Jo, det är klart, de vet nog inte vad de gör på strömsholm, som trots allt är en stor anläggning med mänga profesionella hästtränare, hästskötare, ryttare etc. etc. :smirk:

/Tina

Menar du allvarligt att det är ok att ha täcken på hästar nu i denna värmen?? Strömsholm eller inte....jag har haft flermiljonershästar i stallet i många år och det är hästar i toppkondition och t om dom överlever att vara utan täcken ...NÄR vädret tillåter, vilket det oftast faktiskt gör.....vid kallt regn o blåst får dom täcken på sig men inte annars....+ när dom varit körda och är blöta/svettiga vid kalla årstider....på sommaren blir dom duschade och ut i hagen igen...utan täcken....

Jag tycker nog att det klemas mycket med hästar idag...men man skall kunna se om en häst behöver det eller inte, en del ÄR frusna...dom kan få täcke om det skulle behövas...men ett sommarregn tål även den "finaste" häst.....

. De tål mindre kyla, rusk o vind.

det kan hända...men mycket beror på hur mycket vi klemar bort dom från början också.....jag har travare och dom är oftast "ädla"...men inte f-n klär jag på dom 2-3-4 täcken för det....dessutom kan dom även gå helt "nakna" även på vintern vid 15-20 minusgrader...och ingen har tagit illa vid sig av det.

en liten detalj bara, ett halvblod ti tävlingkondition som får mycket grov foder och kraftoder klarar sig bättre utan täcke (om den inte är klippt) än tex. en konvalicense häst eller sällskaps häst som får mindre mat och mindre motion... Jag har täcke på min häst på vintern och under vår och höst då det regnar... på sommaren har hon ALDRIG täcke, eller jo när vi vill vara fin på en tävling kan hon ha ett tunnt tävlingtäcket på sig i transoprten och så...

de är knappast mode att vara "anti-täcke" vi täcker bara på våra hästars bästa

de gör väll ni de ändra med men inte på samma sätt utan ni värkar tro att dom är porslins dockor

För att täcka underhållsbehov och tilläggsbehov på dessa hästar skulle det krävas så mycket grovfoder att hästen inte kunnat äta det, därav en anledning till att man ger kraftfoder.

Speciella_tina skrev:
Men om det t.ex. är lerpölar i hagen, för det kan det ju vara trots att det är varmt idag, är det då hela världen att släppa ut hästen i ett tunt regntäcke som andas?? eller är det bättre att en häst i topp-kondis får stå en dag pga blöt lera som inte går att få bort? Eller ska man rent av ha hästen innte tills man ska rida den dagen för där behöver den åt minstonde inte "lida" i sitt täcke!!

Lera som inte går att få bort har jag aldrig stött på. Torkar snabbt och lätt att torka bort. Om det nu är så himla varmt kan du ju spola hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka