P

patakyn

Hej, jag har bara en enkel fråga, ska man ta bort både avföring och urin vid mockning? Min kompis struntade i urinen, är detta fel?

Sv: Mockning

Om man har permanentbädd/djupströbädd då mockar man bara ut skiten och fyller på med spån/torv vid behov.

I boxen ligger det vanlig halm. När jag skulle mocka var där hur mkt urin kvar som helst och det luktade inte alls fräscht.

Är det en växelströbädd så ska allt blött och all skit ut. Prata med din kompis och förklara att det skadar hästen om urinet lämnas kvar.

Har man permanentbädd brukar man väl ha spån längst under iaf... Så hon kanske bara är lat. Min häst box började bli genomblöt när det blev mörkare på kvällarna och ahn fick komma in tidigare, man fick slänga ut 1-2 skottskärror och det gikk åt en spånbal varannan dag :eek: började dp ha nån slags halv permanentbädd kisset får ligga kvar ungefär 2 veckor om det inte börjar lukta illa, så länge dom har rent spån ovanpå kisset så dom inte behöver ligga i det, så behöver man ju inte ta ut det. Är kanske därför din kompis inte tar ut kisset, om han kissar väldigt mkt...

kl
Att göra bädd utan att kalka och göra som en regelrätt bädd ska göras är inte sjysst mot hästen.
De ligger ju ner ibland och tänk då att ha näsan vid kissdoften och få upp amoniaklukten i näsan :crazy:

Ska man ha bädd ska man göra den regelrätt och inte låta kiss ligga någon dag alls - mocka ur riktigt!
Man får räkna med att det kostar att ha häst och vill man inte ta den kostnaden får man låta bli att ha häst!

Man ska mocka så man själv kan tänkas sova där och inte vill väl någon ligga i kiss?

jag tycker det är fel att låta hästen stå i skitig/blöt box:crazy: oavsett permanentbädd eller vanlig bädd.

vanlig bädd ska allt skit och piss ut,vid permanentbädd ska skiten ut men bädden ska inte bli blöt och "sörjig",det översta lagret ska vara torrt.

Mvh Arabizar

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 125
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 182
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: Amk
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna