Mocka i torv?

Skogstrollet

Trådstartare
Idiotfråga, men jag har funderat ett tag nu om jag verkligen mockar hästens box korrekt...? Har gått runt och kikat i de andras boxar och funderat. De boxarna tycks vara i samma skick som "min".

Jag kör med torv sen två veckor men är inte van vid det. Mockning dagligen så klart och "bollarna" är det ju inga större problem med att identifiera och förpassa. Men kisset då...? Torvet tycks ju inte fungera som klumpbildande kattsand direkt, ibland hittar jag en riktigt "blöt" fläck som jag då tar bort men det känns som att det borde vara mer. Skrapar man i torvet så ligger en rel. tätt packad botten under det lösa lagret. Tilläggas bör väl att det aldrig luktar kiss i boxen. Ska det undre lagret upp och siktas och ev. bort? Eller räcker det om man gör en totalmockning av det lagret med längre mellanrum?

Hur gör ni? :confused:

Torv suger upp väldigt bra så det blir inte så mycket kiss. :) När jag har torv så luckrar jag bara upp det torra, packade. Det som inte delar sig slänger jag i kärran.

M.

Hästen jag rider har torv. När jag mockar torv så tar jag bort bollarna och det blötaste av kisset, sedan luckrar jag upp alting, typ varannan-vartredje dag så tar jag bort allt kiss.

Alltså om det i botten är torr, packad torv så gör ju det ingenting, blir ju lite bäddaktigt och det skulle jag bara tycka var bra.

Tycker det är lätt att se när torven har blivit blöt av kiss, den blir ju i princip svart då. Men man får ju kolla ordentligt i botten så det faktiskt inte är kiss underst iaf.

vi hade torv till våra pållar förr. det där torra packade får man (om man tycker) sådär skrapa upp o göra opackat..eller så (konstig formulering men ändå) och kisset syns genom att det är sådär mörkare än det andra o så blir det väl "kakor" av det har ja för mig...
ja har för mig att det inte var jättesvårt att identifiera kisset...hm

jag brukar ta bort det där kisset längst upp bara, så dom inte går där och 'sparkar' lös det.. tar bara bort det understa iband. annars blir det ingen bra bädd :P strö över fräch torv när du tagit bort det överta kisset så blir dert nog bra :)

Man behöver inte luckra upp det hårda bottenlagret -bädden. Den gör ju att det blir bättre för hästen -som i natuligt tillstånd med jord (fast alltid lite mjukare) och ingen risk att cementen kommer upp till ytan och gör att hästen kan få skav! En ordentlige bottenplatta suger dessutom upp kisset och börjar "brinna" dvs förbränna så att den dels.. hmm.. komposteras typ, och dels håller en viss värme. Man tar ut den en gång om året och då passaar det ju bra att tvätta stallet ordentligt med. Så har vi det hemma, har haft i många år och det fungerar utmärkt! :idea:

Är kisset fortfarande blött när jag kommer på kvällen så tar jag bort det. Har det torkat så låter jag det ligga kvar.

Några gånger om året ska man väl mocka ut rubbet eller?

Liknande trådar

Hästvård Det stall ja står i ska börja strö med halm. Funderar på om det är värt att köpa torv och lägga i botten? Så det suger upp kisset lite...
Svar
11
· Visningar
1 823
Senast: tgd
·
Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 182
Senast: Lena J
·
Hästmänniskan När jag nu för första gången har "egen" häst har jag kostat på mig helinackordering, pga ett oregelbundet jobb där jag inte alltid kan...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 402
Senast: Zephira
·
Hästvård Vi har sen ungefär tre veckor tillbaka hästarna inne på nätterna, och har tänkt ha någon slags permanentbädd till min ponny. Men jag...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: Lutta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur