Möblerings-/Inredningshjälp önskas!

Keb71

Trådstartare
Det börjar bli dags för mig att flytta in i utbyggnaden av mitt lilla hus och vardagsrummet ska därför få bli vardagsrum på riktigt igen, utan kylskåp och matsalsbord. ;)

Men hur tusan ska jag möblera, och med vad??? :crazy:

Rummet är i princip fyrkantigt (5,05 x 5,21) med ett 1 m brett fönster mitt på tre väggar och dörren på den fjärde.
Vita väggar, lackat trägolv, vitmålat paneltak med synliga bjälkar.
Direkt till vänster finns en murad, vitrappad öppen spis av hörnmodell. :)
(Lät installera en spiskasett i den och eldar ganska ofta)
Medföljer ;) gör även ett stort, antikvitt träskåp med dörrar uppe och nere, det är ca. 150 cm brett och går från golv till tak. Inte så flyttbart och lättplacerat mao, men jag vill ha kvar det i rummet.

Jag vill ha en soffa som går att sova i (behöver inte nödvändigtvis vara en bäddsoffa, men ska gå att sova i ett par nätter för ev. gäster) och någon form av tv-möbel.
Har en älskad hörnsoffa som tyvärr är för stor... :mad:
Det sitter el-element under varje fönster och dem vill man ju inte täcka för med något, har provat ta in soffan och det ser ut som om Silja Line gått på grund... Den går förbi mitten på fönstren oavsett hur jag ställer den.

Har ett Detolf vitrinskåp från IKEA med roliga glas som jag också har tänkt ska få vara kvar där inne.

Vardagsrummet är i den del av huset som består av en gammal enkelstuga från 1900-tidigt. :)

Tips och tricks och frågor emottages med tacksamhet!

/Keb
 
Sv: Möblerings-/Inredningshjälp önskas!

Nästan etthundra visningar och inga kommentarer? :(

Lyckades ladda upp ett par av mäklarens gamla bilder från när jag köpte det så ser ni hur rummet ser ut åtminstone.



 
Sv: Möblerings-/Inredningshjälp önskas!

Satsa på ett sittgrupp mitt i rummet? Då kanske en mindre bäddsoffa är bäst och så några fler sittmöjligheter (fotöljer tex , kan vara mysigt att vrida upp en fotölj mot brasan en kulen kväll.)

Kanske en fäll framför spisen?

Dock vet jag ej hur man löser tv-delen m sittgrupp i mitten?
 
Sv: Möblerings-/Inredningshjälp önskas!

har provat ta in soffan och det ser ut som om Silja Line gått på grund... Den går förbi mitten på fönstren oavsett hur jag ställer den.
/Keb

:D

Du kan ha soffa framför ett av fönstren, det gör inget. Du kan göra eller köpa ett elementskydd om du är rädd att soffan ska hamna för nära.
Jag har löst det med att ha ett mellanrum på ca 15 cm mellan soffa och element, då kan luften cirkulera iallafall :idea:

Det finns soffor typ denna http://jysk.se/vardagsrum/baddsoffor/baddsoffa-schaslong-bronx-morkgra som man sover förvånansvärt bra i (jag, man och son då 5 år), jag har vänner som har den som vi sover i vid besök ;)

P.s Härligt ljust rum! Jag gillar verkligen taket också!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp