Mobilhållare till bilen

ameo

Trådstartare
Moderator
Nya mobillagen gör att jag tar tag i saken, jag vill ha en mobilhållare till bilen. En sån man fäster i en luftventil.
Men frågan är - vill man ha en sån modell som klämmer fast luren eller en med magnet?

Kom med era erfarenheter!
 
Skaffa en riktigt bra och stabil, inte billigt smäck med tunn plast och veka små "fötter" att skjuta in i luftventilen!

Jag har provat flera varianter (fyra stycken till nuvarande bil), och först sedan jag skaffade en "proffsmodell", inköpt via en mobilaffär, och som består av en "underdel", specifik för bilmodellen, och en "överdel", som kan vara en standard modell (t.ex. magnetisk platta) som passar alla mobiler eller en hållare för en särskild mobilmodell, blev jag nöjd...
Till någon tidigare bil, som köptes begagnad, så fanns det redan en "proffshållare" monterad, där byttes "överdelen" ut när mobilen byttes.

De billiga "fits all cars and all phones" -hållarna jag provat med var helt enkel instabila (orkade inte bära mobilens tyngd och "snurrade" eller tiltade mobilen), och/eller lossnade lite då och från luftventilen, eller gick inte att sätta på ett ergonomiskt lämpligt ställe i bilen p.g.a. hållarens utformning.

Det är liksom inget bra om man stöter i hållaren var och varannan gång när man ska växla, eller justera klimatanläggningen, eller om man måste vrida huvudet onödigt långt från att hålla koll på vägen och mobilen samtidigt.

Så välj noga! Be att få titta i kartongen. Och läs monteringsanvisningen.

Jag använder alltså mina färder i bilen till att avverka en del nödvändiga telefonsamtal, och har så gjort i ett antal år. Blåtandsheadset och mobilhållare har jag använt så länge det har funnits.
 
Magnethållare är bra fram till det ögonblick telefonen släpper i ett gupp, och faller ned mot en hård kant, t.ex stolsinfästningens skena, med glassidan före.
 
Magnethållare är bra fram till det ögonblick telefonen släpper i ett gupp, och faller ned mot en hård kant, t.ex stolsinfästningens skena, med glassidan före.

Alltså, jag kör rätt mycket i halvterräng, mina telefoner har aldrig släppt från magnetfästet och heller inte fästet från fläktrastret - annat än när jag slarvat med ditsättningen.

Ena har silikonskal utanpå plattan, andra har kraftigt plastskal utanpå plattan.
 
Nya mobillagen gör att jag tar tag i saken, jag vill ha en mobilhållare till bilen. En sån man fäster i en luftventil.
Men frågan är - vill man ha en sån modell som klämmer fast luren eller en med magnet?

Kom med era erfarenheter!
Magnet! :)

Jag har fodral (och tillhörande plånbok) från iDeal of Sweden, samt magnethållare från eBay. Telefonen sitter jättebra, och om jag skulle köra i ett så hårt gupp att telefonen lossnade så skulle jag ha större problem än telefonen... ;)
 
Alltså, jag kör rätt mycket i halvterräng, mina telefoner har aldrig släppt från magnetfästet [...] - annat än när jag slarvat med ditsättningen.
Det har min. Om jag slarvat eller inte spelar ingen roll den gången det händer.
Grejen är att då den faller, så faller den med oskyddat glas där det finns skarpa kanter i metall. En sådan träff brukar betyda dåligt.
 
Det har min. Om jag slarvat eller inte spelar ingen roll den gången det händer.
Grejen är att då den faller, så faller den med oskyddat glas där det finns skarpa kanter i metall. En sådan träff brukar betyda dåligt.

Kan kontra med att oavsett hållare kommer det att hända mig (luren hoppar ur) om jag sätter dit den slarvigt.
 
Kan kontra med att oavsett hållare kommer det att hända mig (luren hoppar ur) om jag sätter dit den slarvigt.
Man kan till och med tappa den med fumliga fingrar innan man slarvat fast dem.
Workarounden blir då att klä varje hård kant under mittkonsolen med formsydda bitar av liggunderlag. För de dyra små livens skull.
 
Kan kontra med att oavsett hållare kommer det att hända mig (luren hoppar ur) om jag sätter dit den slarvigt.
Nja...

Med en lite mer avancerad hållare, som dessutom är anpassad till mobilmodellen, så måste man i stort sett missa hållaren helt för att telefonen ska ramla.

Har man inte haft en "proffshållare", så är det svårt att förstå skillnaden mellan hållarna.

Att sätta i eller ta ur mobilen i hållaren är enkelt, görs med en hand, och mobilen sitter säkert på plats, även om man vill vrida på telefonen från "upprättstående" till "liggande" eller ändra vinkel. Och mobilen vrider sig inte på något sätt ens i de värsta guppen.

Min nuvarande proffshållare, sitter på "rätt ställe" i bilen (man monterar själv) för att både vara lätt att komma åt när man ska slå ett nummer, och så att man kan hålla ögonen på vägen och samtidigt "se" tillräckligt av mobilen.

De där billiga från stormarknaderna som jag haft tidigare, krävde två händer för att få dit/bort mobilen, var känsliga för att mobilen skulle hamna "rätt" för att inte riskera att ramla, mobilen vred sig ofta av skakningar och vibrationer, och då och då kunde hållarna lossna helt eller delvis.
Dessutom blev de oftast allt glappare med tiden, så första månaderna kunde jag tycka att hållaren var riktigt bra (bättre än den förra), men snart började även den nya "glappa" på det ena eller andra sättet.

Den "proffshållare" jag har nu, har suttit på plats i tre år. Ingen som helst skillnad mot när den var ny.

Nu har jag naturligtvis inte provat alla "stormarknadshållare", men den handfull jag provat (med smartphone), och summan av de pengar jag lagt på att köpa många halvdåliga hållare, kunde lika lika gärna ha lagts på en bättre hållare redan från början, och så hade jag dessutom sluppit en massa besvär med usla mobilhållare under resans gång.
 
Har kört iDealofSweden i tre år nu. Funkar super! Är otroligt nöjd.
Har växlat mellan deras egna skal/bara påklistrade magneter under normala skal och bägge funkar super - även i hård terräng och över guppiga vägar.
Använder dessutom både iphone 7+ (som väger en hel del med skal) och vanliga 7'an med läderskal.
 
Alltså, jag har haft proffshållare i bilar jag övertagit, och måste säga att jag prioriterar andra saker (smidighet t ex, kunna skifta lurar snabbt etc). Jag använder aldrig någonsin den inbyggda handsfree i bilarna, tycker den suger jätteballe faktiskt.

Smaken är olika, men att säga att alla magnethållare är dåliga tycker jag är att ta i. Köper man billigt skit, får man billigt skit.
 
Man kan till och med tappa den med fumliga fingrar innan man slarvat fast dem.
Workarounden blir då att klä varje hård kant under mittkonsolen med formsydda bitar av liggunderlag. För de dyra små livens skull.

Jag nöjer mig med skal, till privatluren förbrukar jag just nu ett i veckan i genomsnitt. Och det är verkligen billigt skit, men luren håller.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vad har ni för mobilhållare till bilen, som ni tycker är bra och funkar bra? Jag har haft lite olika genom åren, någon som man fäster i...
2
Svar
27
· Visningar
896
Senast: ameo
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 791
Senast: Jeps
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 364
Senast: NilHe
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 664
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp