Möbel till akvarie på 540 liter

Ramona

Trådstartare
Vi har en tråkig lättmetall ställning till akvariet idag. Men eftersom vi vill ha någonting lite snyggare och mer praktiskt letar vi efter en möbel.

Men vad svårt det är att välja på de som finns i affärerna.....och vad dyra de är?

Kan man ställa ett 540-liters på en vanlig skänk man kan köpa på tex IKEA, eller håller inte glaset för eventuellt feltryck?

Jag skulle dessutom vilja ha hjul på akvariemöbeln så det är lite lättare att flytta på om jag skulle vilja. Killen i affären här i Göteborg hävdade att hjul inte skulle hålla för vikten. Men flyglar och tunga pianon står ju på pyttesmå hjul!

Någon som har tips och råd om vad vi ska välja! Eller bara ha synpunkter på hur eran egen möbel fungerar.

Sv: Möbel till akvarie på 540 liter

Jag skulle be en plåtslagare göra en stomme i metall åt er sen klä den själv i trä o betsa den snyggt.så är det gjort här på min ställning.

Sen finns det ju hjul och köpa på ex claes ohlsson kolla där det står också vilka vikter det håller för.sen att dom är låsbara.

Sen skulle jag vara jäkligt noga med att det belastas jämnt.

Skulle aldrig våga köpa från några som ex IKEA till just akvarium.

Detta är inte mitt akvarie, men ställningen ser precis likadan ut förrutom att vi har pinnar i mitten också.
7858867211.jpg

Idag ligger det en MDF-skiva plus en skiva med frigolit emellan.
Sambon, som egentligen är den riktiga akvarie-fantasten tror inte att någonting annat kommer att hålla eftersom golvet här inte är helt spikrakt. Men så är han ingenjör också!! ;)
Han pillade med de där ställbara fötterna i evigheter när det var nytt.

Jag tycker dock att det blir fult när man sätter på luckor på ställningen som vi har.

Min ställning är byggd på samma sätt invädnigt fast ställbara fötter i mitten också.

Tycker iaf mitt ser riktigt snyggt ut med klädda sidor då kan jag ha ytterfiltret undangömt samt alla kablar o timrar som styr alla lysrör o.s.v.

Ikea kommer inte gå till så stort akvarium. Aluställning är bra, men som du själv säger, med fler ben än fyra. Är det standardmått på det?

Nej, jag tänkte Ramonas, för att se hur lätt det var att hitta trämöbler.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka