Mobbad i hagen?

D

diggiloo

Mitt sto brunstar nu och kan inte gå med sina kompisar i hagen, eftersom alla hennes hagkompisar är vallacker och de hoppar på henne hela tiden. Jag övertalade stallchefen att min häst får låna en hage att gå ensam i tills hon slutat brunsta, dvs ca en vecka. Stallchefen var inte förtjust i detta som hon tyckte pjåsk och sa något i stil med "Bara så du vet kommer hon bli jättemobbad när hon går tillbaka till vanliga hagen."

Nu har jag börjat fundera, är det så? Flocken funkar jättebra ihop, kommer de andra att stöta ut min häst sen bara för att de inte gått tillsammans på en vecka? Eller jag förstår att det inte går att säja säkert vad som kommer hända vid hopsläppet, men jag menar mer, är det normalt att de reagerar så?

Sv: Mobbad i hagen?

Det är väl självklart att din häst inte ska bli betäckt av valackerna. Har stallägaren tänkt på skaderisken? Och eventuella infektioner?

Och nej - du behöver inte vara orolig för att hästen skulle bli mobbad efter en vecka i egen hage.

:grin: Krocket

Det är väl självklart att din häst inte ska bli betäckt av valackerna. Har stallägaren tänkt på skaderisken? Och eventuella infektioner?

Och nej - du behöver inte vara orolig för att hästen skulle bli mobbad efter en vecka i egen hage.

Håller med Krocket

Nej, hon kommer säkert inte att bli mobbad när hon kommer tillbaks till de andra.
Mitt ena sto brunstade ordentligt i somras när vi fick hem en ny valack. Varenda gång (dvs var tredje vecka) fick vi dela på dem. Stoet gick antingen ihop med ungstoet eller vår andra valack under 5-6 dagar och sedan släppte vi ihop alla igen. Det var inga som helst problem.

Jag har aldrig varit med om att hästar bryr sig om ifall en häst är borta några dagar. Vi har lösdrift med blandflock och vi har plockat hästar fram och tillbaka ganska mkt. Ffa ett par ston. Det är totallugnt att släppa in dem igen och de kommer snabbt in i flocken igen. Det beror säkert på många saker men som sagt så förstår jag inte vad syftet skulle vara att stöta bort henne.

Att hästar stöter bort nykomlingar stämmer ju. Men den typen av bortsstötning behöver ingen människa lägga några värderingar i för det är fullständigt naturligt och har med rang att göra. En del hästar stöter alltid bort en häst som varit borta ett tag, en del hästar blir bortstötta länge pga att de inte samarbetar och vissa hästar får vara med direkt. Det är väldigt individuellt och som sagt inget du behlver bry dig om. Blir hon bortstött så är det normalt och förmodligen inte för en längre tid efter som att hon fungerat med flocken tidigare.

Blir hästen mkt betäckt och man tycker att det finns en stor risk för inflammation så förstår jag att man flyttar sitt sto. Ffa om det är fler valacker som betäcker och tillåts göra det av henne. Ibland väljer ju stoet en valack och då underlättar det ju efter som att de får vara ifred. Jag tror inte att det gör ngn skada att du flyttar ut hästen en vecka. Hon kan väl få gå i en hage bredvid?

tack alla, nu känns det mycket bättre :)

stallchefen (kan kalla X) vill inte att någon i stallet ska tänka själv, utan X ska bestämma och veta precis ALLT. så X blev helt enkelt sur när jag kom och sa att mitt sto inte får stå där när hon brunstar. X sa att det inte alls var farligt om de betäckte henne, och jag svarade med att jag inte vill att hästen ska dra på sej en ny livmoderinfektion (som hon hade sent i vintras). X ifrågasatte då om Vet verkligen hade ställt rätt diagnos, och försökte övertala mej att det berodde på kylan att hon fått en infektion, och inte på att de hoppat på henne. suck. X har inte alla indianer i kanoten, om man säjer så. det är jättejobbigt :(

Jag tycker det är allvarligt att stallägaren ifrågasätter veterinärens diagnos. Varning, varning säger jag bara. Och att skylla infektionen på kyla säger väl allt? Tyvärr är en del stallägare som din - jag kan bara beklaga.

ja, det är jättetråkigt. letar efter annan stallplats, men det är svårt att hitta ngt tillräckligt nära. ikväll ska vi iaf ha krismöte några från stallet och försöka komma på hur vi kan få lite trevligare i stallet. rebellerna planerar uppror mot maffian... men det är faktiskt ohållbart att X ska alltid lägga sej i, prata illa bakom ryggen och få frispel så fort det ligger ett höstrå framme. som det är nu känns det riktigt obehagligt att lämna min älskade häst hos den människan :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 687
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 160
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve