Mkt svårt i höger varv!

uma

Trådstartare
Är bekymrad över mitt sto, f -07 (dr.stam). Köpte henne i slutet på september 2011 och har alltså inte haft henne så länge.
Märkte efter ganska kort tid att hon har svårigheter att böja sej i höger varv, vilket har blivit värre. I vänster varv är hon super, söker stöd på ytter och jobbar fint i alla gångarter. När jag byter varv, blir det en annan häst! Hon "spjärnar emot", tappar bjudningen och tjurnar till. Ser verkligen inte ut att trivas. De få steg som hon går fram någorlunda, så är det inte med ärligt stöd, utan hon ställer bara i halsen - inte nacken och puttar gärna ut baken åt vänster...
Min upplevelse är att hon inte vill sätta under sej höger bak men funderar också på om problemet kan vara att hon inte vill/kan sträcka sin yttersida (vänster)?
Hon har dessutom tappat muskler på höger korshalva, så jag är riktigt bekymrad!
Jag har haft två olika equiterapeuter på henne, båda med olika uppfattning om var problemet sitter. Den ena sa att höger höft var högre och rättade till det. Den andra sa att höger höft var lägre, och rättade till det... Har även tagit bort en vargtand på vänster sida.
Jag mår dåligt över detta, är rädd att det är jag som har ridit henne fel, så hon har blivit så här sned.
Hur som helst; vad hade ni gjort? Kan en "normal" snedhet i hästen vara så här mkt? Ska jag försöka rida igenom det och "tvinga" höger bak till arbete, eller är det dags att uppsöka vet.klinik...? Kan tillägga att hon haft lång vila i hagen ca två månader och är nu under påbörjad igångsättning. Hjälp! Tips och råd är välkomna!
 
Sv: Mkt svårt i höger varv!

Det är hög tid att uppsöka en veterinärklinik och utreda detta ordentligt. Jag hade väntat nog med ridning överhuvudtaget men framförallt så hade jag undvikit ridning på böjt spår tills jag visste mera.
 
Sv: Mkt svårt i höger varv!

Varför är hon inte kollad av veterinär? Är tänderna kollade? Kan vara så enkelt som att det finns en vargtand som skaver och gör att hon helt surnar i ena varvet.

Kör till en klinik som ser ett helhetsperspektiv och gärna har testryttare. Är guld värt om det finns möjlighet då det blir en bättre lommunikation med vet. om hur hästen upplevs i ridningen.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Mkt svårt i höger varv!

Hästen är vet.besiktigad på klinik i samband med köpet i slutet på september. Var då helt ok. Vargtand är borttagen för några veckor sedan. Känner att jag gjort det jag kan på hemmaplan, så det blir väl till att boka besök på klinik...
 
Sv: Mkt svårt i höger varv!

Låter som om det skulle kunna vara en kronisk knäledsinflammation på höger bak och om det är så är det viktigt att det behandlas snabbt om hon börjat tappa muskler. Jag skulle inte rida fram till vet. besöket men promenera dagligen.

En häst som inte vill sätta under ett bakben kan man pressa lite grann och ibland ser man då att motståndet ger med sig. Men för att göra det ska man ha någon kunnig vid sin sida. Och det faktum att din häst tappat muskler tyder på att det inte bara är ovilja eller dålig vana det handlar om.
 
Sv: Mkt svårt i höger varv!

Glömde säga att du inte alls behöver ha gjort något fel, sånt här kan bero på något helt annat än ridningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 169
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp