Mkt revben och bukig 16 mån unghäst, normalt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Penelope
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 138
P

Penelope

Hoppas detta hamnar på rätt ställe nu, första gången jag skriver. Har varit och tittat på ett halvblod som e 16 mån och revbenen syns ganska så mkt, så gott som inga muskler och hon e ganska så bukig oxå, har inte så mkt erfarenhet av unghästar men vet att dom kan se ganska lustiga ut innan de växer till sig och får muskler. Är detta normalt och något som försvinner?
Tack på förhand:rofl:

Sv: Mkt revben och bukig 16 mån unghäst, normalt?

Glömde skriva, kan det vara proteinbrist?

Proteinbrist eller mask. Visst kan dom se lustiga ut när dom växer, men då handlar det mer om att dom är högre/lägre bak/fram. Inte direkt bukig och mager.

Jag har en som är 17 månader och en som är 15 månader. De är visserligen shetlandsponnier men båda är överbyggda bak o ser lite lustiga ut pga det. Men båda är runda o fina över ryggen och magen. De är absolut inte feta utan blanka o välmående. För några år sedan fick jag i all hast pga tragiska omständigheter låna en shettis som var 17 månader ungefär. Den såg ut som du beskriver, smal över ryggen och lite bukig, den hade aldrig fått kraftfoder.

Det försvinner så fort den fått en vettig foderstat, men tyvärr är sådan näringsbrist ofta påverkande i skelettets tillväxt och man kan ha otur med att det blir fel i framtiden. Behöver dock inte märkas, men så ska ju inte en häst som är vettigt skött se ut.
Folk är för dåliga på att fodra sina växande unghästar, de tror det räcker med hösilage eller hö och har ingen koll på kvoter och näringsbehov.

Jag instämmer! Spender fick otroliga mängder kraftfoder i vintras, han var då 79 cm och vägde 70,5 kilo bara. Han hade problem med magen när han flyttade till mig och magrade av. Jag började då fodra med krafft pluss, b-vitamin, mineraler och lucern. Magerheten satt i ungefär en månad, sen var han rund och fin igen. Men det är nog vanligt när man tar ett föl från sin mamma att de magrar av.

Ok! Tack ska ni ha, alltid skönt att höra andra åsikter!
Tack Tack

Köpte min unghäst i denna åldern ungefär. Han var inte överdrivet mager och bukig men för mycket enligt min åsikt för att vara normalt. Var avmaskad när han kom till mig men fick oxå efter betet nästintill diarre. Eller ja, löst bajs iaf. Så skickade in träckprov och fick svaret att han hade blodmask.

Gick inte heller upp så mycket i vikt på betet vilket han borde gjort med tanke på att vi har lite väl frodiga vallar, iaf för dom äldre hästarna :D Fick fodra på hela vintern med lusern, speciellt unghäst krafftfoder med mkt protien och fri tillgång till hö. Nu i år är han nästan för rund efter betet :p Som jag vill att dom ska vara när dom växer, hellre lite för mycket än för lite :)

Så här vill jag ha mina ettåringar. Arabhingst, fotot taget i augusti, 14 månader. Har bara gått i hagen och busat med kompisar sedan han föddes.

Inga synliga revben. Blank päls. Bredd över bogar, rumpa och rygg. "Ridbyxmuskler" på låren.

Nielegro36a.jpg

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Liknande trådar

G
Hästvård okej, ska försöka göra det hela förståeligt, för jag behöver verkligen åsikter, ideer, erfarenheter och minsta lilla halmstrå att gripa...
2
Svar
23
· Visningar
4 260
Senast: devere
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 905
Senast: Jeronimo
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 825
M
Foder & Strö Hästens urin & träck har luktat lite konstigt ett tag, så jag tog ut veterinären som tog prover (ca 1 månad sedan), allt visade sej vara...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: Arwyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka