Mkt ljusbruna lortar - hösilage !!

gylle

Trådstartare
Reagerade idag när jag mockade på att de hästar som jag börjat vänja in på nytt hösilage (som jag ännu ej fått analyssvaret på) samtliga hade extremt ljusbruna nästan gula lortar. Någon som vet vad detta tyder på ? Kan tillägga att det är 3 av mina tävlingshästar, 3 äldre grabbar alla med riktiga plåtmagar som man alldrig brukar se någon skillnad på deras lortar vid foderbyten.
Tänkte nu om någon vet vad detta kan tyda på med tanke på att innehållet ofta speglas i lortarna tex gröna vid gräs intag, väldigt blanka vid högt proteinintag mm så vad betyder dessa nästan gula lortar (i övrigt precis som vanligt i koncistens.)

Sv: Mkt ljusbruna lortar - hösilage !!

Vet inte till 100% men mina får liknade din beskrivning när de får torrt ljust foder. Kan det vara hög TS-halt i ditt ensilage? I år märkte jag en betydlig skillnad när jag gick från hö till ensilage. Årets ensilage har en TS-halt på 84 och är i sig själv väldigt ljust. Speciellt om man jämför med höet som var väldigt grönt till färgen.
När det gäller människor och hundar så spelar färgen på maten in när det gäller färgen på det som kommer ut i andra ändan. En Frolic ätande hund har Frolic-färgat bajs.

Torrare än det de fått innan är det inte (tvärtom vårt eget de ätit innan har varit mkt torrt i år detta är mer normalt skulle gissa på 65-70 medans vårt egna blev aningen för torrt iår med 75-80). Men däremot så är det gulare än vårt eget, inte så att man kan kalla det gult men vårt eget är riktigt härligt hö grönt). Vist kan det vara det men tycker samtidigt att jag haft gulare och fodrat med utan att se dessa extremt ljusa lortar innan.

jag har märkt att om man använder ett foder med lite sämre värden så blir lortarna ljusare, likaså om de går på ett sämre bete sommartid. Har du värdena? Låter som om det saknas lite protein.

Analyssvaret har ännu ej kommit, bör komma snart. Dock tror jag inte att det skall vara så dåliga värden i det (den jag köpte av har även använt det till sina köttdjur och de har hållt sig fina så han trodde också att det var bra värden).
Skördat i juni (1,5 vecka senare än vårt), på snarlik vall (insått med i stort sett samma vallblandning, vallarna är lika gamla och har ungefär samma tillväxtförhållande, snarlikt gödslade) och vårt är en proteinbomb i år, så förhoppnignen är ju att detta pga 1,5 vecka till på fältet skall vara mer normalt, blir ganska förvånad om det är lågt i protein men man har ju blivit förvånad förr, väntar med spänning på analyssvaret.

Så nu kom analyssvaret och lågt i protein var det inte (tyvärr då jag skulle ha det till tävlingshästarna)
Smrp 84, MJ 8,7 Roligt värre med en kvot på nästan 10 till tävlingshästar.
Det enda värde som var något avvikande från det de ätit innan var att kalium var något högre i detta, vet inte om det kan påverka ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka