Mkt fundersam....

A

Ancor

Rider och tävlar en häst som plötsligt över en natt blev halt :confused: Dagen innan (måndags) red jag ut på en skritt och travtur i skogen och hade inte en tendens till hälta (och har inte haft innan heller) I tisdags kändes han konstig, hoppade av kollade hovarna och han hade en sten satt "fastkilad" som jag tog bort, men det vart liksom ett avtryck i sulan. Dock var han då bara halt på böjt spår i vänstervarv. Igår kollade jag honom igen och såg då värre ut (var oren på rakt spår också). Hästen har väldigt dålig hovkvalitet får lätt sprickor och trasar sönder lätt vid sömmarna. Vi ger honom Enzion för att motverka detta. Han har ingen puls i benet hoven är inte jättevarm direkt. Hovslagare hade tid tidigast måndag :crazy:
Så vad skulle ni tippa på, början till hovböld eller liknande eller något annat?

Sv: Mkt fundersam....

Det låter ju onekligen som risken för hovböld är överhängande, så det är väl där man startar i nuläget. Om man inte finner något i hoven, så bör man väl kanske gå vidare om hältan kvarstår.

Rider och tävlar en häst som plötsligt över en natt blev halt :confused: Dagen innan (måndags) red jag ut på en skritt och travtur i skogen och hade inte en tendens till hälta (och har inte haft innan heller) I tisdags kändes han konstig, hoppade av kollade hovarna och han hade en sten satt "fastkilad" som jag tog bort, men det vart liksom ett avtryck i sulan. Dock var han då bara halt på böjt spår i vänstervarv. Igår kollade jag honom igen och såg då värre ut (var oren på rakt spår också). Hästen har väldigt dålig hovkvalitet får lätt sprickor och trasar sönder lätt vid sömmarna. Vi ger honom Enzion för att motverka detta. Han har ingen puls i benet hoven är inte jättevarm direkt. Hovslagare hade tid tidigast måndag :crazy:
Så vad skulle ni tippa på, början till hovböld eller liknande eller något annat?

Håller faktiskt med ovan skrivare, BOJ.:smirk:

hovböld!!

hade en häst som alltid alltid fick hovbölder. ifall han trampat i en sten som din fick han alltid symptom dagen efter, det känns ju inte så mkt förrn bölden "fylls i" sas. han fick bara ökad puls vid två av alla hovbölder han hade. annars fungerar det som en jättestor finne kan man säga. ont som tusan i ett par dar.

kan ha gått över av sig själv innan hovis kommer på mån alltså.
annars är fdet väl fullt möjligt att hästen fått ett blåmärke helt enkelt?

att det skulle vara ngt annat än stenens fel är ju inte så troligt iaf

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Meglio
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 333
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama