Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan ni tipsa om westersadlar som är mjuka att rida i, utan att man haft den i 15år o ridit i så att den blivit mjuk
Nej, inte den heller...
Kolla efter sadlar av känt fabrikat, du får nog ge minst 5000 för en äldre sadel av god kvalitet...
Alla har vi inte 5000:- att lägga på en sadel. Men jag är helt övertygad om att det finns bra sadlar även om de inte kostat 30 000:- som nya!
Hur ser ni att sadlar inte är bra då?
Du kan också titta efter sadlar i delvis syntet om du inte har tillräckligt med pengar Vissa är helt okej och det blir betydligt billigare. Tex Big horn arabian light kan ibland gå riktigt billigt.
En lädersadel som brukar gå billigt är Simco Lucky S. Inget mästerverk precis men en helt okej förstasadel enligt mig.
Märken man rätt ofta kan hitta billigt begagnat är äldre modeller av Premier, Circle Y och Textan. Dakota sadlarna kan också gå rätt billigt liksom olika ropingsadlar av lite mer udda märken.
Vad vill du ha för typ av sadel? Vilka grenar vill du rida?
Alla har vi inte 5000:- att lägga på en sadel.
Jaha okej, då vet jag lite mer.
usch den där hööks sadeln är inget att hänga i granen tyvärr. Uruselt läder (som dessutom kan vara farligt då det när som helst kan gå av eller sönder), knapphändigt ihopsatt (bland annat med häftklammer), skruvar som sticker ut ifrån bommen och känns precis under teddyn på undersidan. Jag skulle kunna fortsätta hela dagen tror jag
Har du sökt på blocket på de märken jag tipsade om tidigare?
En barrel race sadel är ofta lättare än andra westernsadlar då de ska vara små, lätta och smidiga. Det kan ju kanske vara något? Är ofta helt okej att rida i längre stunder också
Double C's trailvarianter går rätt billigt också, kan vara värt att kolla efter.
Ja men den ska passa hästen också.
Varför tar du inte ut en sadelutprovare?