mjuka westernsadlar?

JessicaM

Trådstartare
Kan ni tipsa om westersadlar som är mjuka att rida i, utan att man haft den i 15år o ridit i så att den blivit mjuk :D

Funderar på denna. "corall"
2018119-origpic-23263b.jpg

Sv: mjuka westernsadlar?

Den där sadeln skulle jag faktiskt inte ens lägga på en häst. Det till och med syns att det är rent krafs och man behöver inte ens känna på lädret :( Ser du hur otroligt dåligt fendrarna (stiglädren) är fästa i bommen? Man ser också redan en tydlig linje/skugga där bommen slutar och lädret lappar över ungefär vid den översta silverconchon på bröstan. Riktigt dåligt gjort!
Du kan hitta en väl inriden och mjuk kvalitetssadel för 5-6000 kr. Väl investerade pengar både för din och din hästs rygg. :)

Försök hitta en begagnad kvalitetsadel, tex en Continental equieflexsadel. Har precis köpt en sån själv och kan varmt rekommendera den. Mjuk att rida i, byggd så man kommer nära hästen. För att låta som en mamma: det är viktigt att den passar för hästen också inte bara dig. Så man kan få leta ett tag men det är det värt.

Kan ni tipsa om westersadlar som är mjuka att rida i, utan att man haft den i 15år o ridit i så att den blivit mjuk :D

Har ett jättebra tips; en redan väl inriden begagnad kvalitetssadel som någon annan haft ett 10-tal år:idea: Så besparar du hästen att bli riden med sadlar likt den på bilden:)

om du vill ha en sadel för din egna rygg(om det är problemet) kan jag rekomendera tucker sadlarna med gel sits:) Annars ska du nog ta å kolla på beg marknaden eller equiflexsadlarna som är tillverkade i följsamt läder, och så är stigbyglarna redan färdigvinklade när de kommer.. bara å rida!!

Nej, inte den heller...

Kolla efter sadlar av känt fabrikat, du får nog ge minst 5000 för en äldre sadel av god kvalitet...

Nej, inte den heller...

Kolla efter sadlar av känt fabrikat, du får nog ge minst 5000 för en äldre sadel av god kvalitet...

Alla har vi inte 5000:- att lägga på en sadel. Men jag är helt övertygad om att det finns bra sadlar även om de inte kostat 30 000:- som nya!

Hur ser ni att sadlar inte är bra då?

Jag letade westernsadel i nästan ett års tid innan jag hittade min nuvarande, och lärde mig ett och annat på vägen. Jag läste många trådar här på westernforumet och rådfrågade många andra på vägen. Har dessutom ett sadelintresse sen innan då jag red engelskt.

Det som ofta skvallrar om en sadels undemåliga kvalitet är hantverket (eller snarare bristen på det) och materialet. Brister det på dessa punkter är sadeln med största sannorlikhet även byggd på en undermålig bom som inte är formad för att ligga på någon hästrygg. Vidare så kommer sadeln ge dig som ryttare en dålig sits (då sätet ej är korrekt uppbyggt) och försvåra för dig som ryttare att inverka rätt på hästen. Jag är ingen expert på westernsadlar, men googla, så finner du mycket info.

Sadlar behöver ej kosta 30 000:- för att vara av god kvalitet. Från 10 000:- och uppåt finns det många bra sadlar med lite enklare utsmyckning som är helt OK. Någon av dessa ska du säkert kunna hitta begagnade för halva priset om du har lite tålamod. Om du inte har de pengarna just nu råder jag dig till att spara ihop till detta, de sadlar som du hittat kommer bara göra dig besviken och vara svårare att sälja vidare när du insett att de inte passar...

Lycka till:)

Du kan också titta efter sadlar i delvis syntet om du inte har tillräckligt med pengar :) Vissa är helt okej och det blir betydligt billigare. Tex Big horn arabian light kan ibland gå riktigt billigt.

En lädersadel som brukar gå billigt är Simco Lucky S. Inget mästerverk precis men en helt okej förstasadel enligt mig.

Märken man rätt ofta kan hitta billigt begagnat är äldre modeller av Premier, Circle Y och Textan. Dakota sadlarna kan också gå rätt billigt liksom olika ropingsadlar av lite mer udda märken.
Vad vill du ha för typ av sadel? Vilka grenar vill du rida? :)

Senast ändrad:

Alla har vi inte 5000:- att lägga på en sadel. Men jag är helt övertygad om att det finns bra sadlar även om de inte kostat 30 000:- som nya!

Hur ser ni att sadlar inte är bra då?

Ja, men du, vill du bli lurad? Det där är en börjes sadel, ny pris tror jag låg på 1000kr så varför köpa begagnat för ny pris?

Vill du ha en billig sadel kan du få köpa min, 1200kr är nypris på den, jag vet att likadan som jag har annonseras ut också för 1000kr, vilket är ocker i mina ögon är ocker :eek:

Jag köpte den för att testa om jag trivdes att rida med horn och det gjorde jag och sparade och köpte en begagnad märkes sadel för 5000kr.

Jag skulle förstås rekommendera dig att vänta ett år och spara 500kr i månaden till en "ny" begagnad märkes sadel. För det är så stor skillnad på sadel och sadel.

Du kan också titta efter sadlar i delvis syntet om du inte har tillräckligt med pengar :) Vissa är helt okej och det blir betydligt billigare. Tex Big horn arabian light kan ibland gå riktigt billigt.

En lädersadel som brukar gå billigt är Simco Lucky S. Inget mästerverk precis men en helt okej förstasadel enligt mig.

Märken man rätt ofta kan hitta billigt begagnat är äldre modeller av Premier, Circle Y och Textan. Dakota sadlarna kan också gå rätt billigt liksom olika ropingsadlar av lite mer udda märken.
Vad vill du ha för typ av sadel? Vilka grenar vill du rida? :)

Har en big horn arabian light just nu men den klämmer på min dam..

Jag är bara ute efter sadel för skogsmulleridning. Mjuk i sitsen vore underbart eftersom jag är gröngöling så studsar jag så mycket!!! ser nog rätt roligt ut när jag försöker sitta ner i sadeln, tung i sätet o allt det där, fast istället blir jag som en studsboll :rofl:

Övning övning övning i guess :D

Vi kan göra en lista på mjuka sadlar :D

*equieflexsadel

Kopiera o lägg till vettja :idea:

Jag skulle helst vilja ha en semi-syntet sadel för de är lättare. Någon mjukis ni kan rekommendera där?

Har som sagt semi-syntet nu -big horn arabian light, men den trycker..

Jaha okej, då vet jag lite mer.
usch den där hööks sadeln är inget att hänga i granen tyvärr. Uruselt läder (som dessutom kan vara farligt då det när som helst kan gå av eller sönder), knapphändigt ihopsatt (bland annat med häftklammer), skruvar som sticker ut ifrån bommen och känns precis under teddyn på undersidan. Jag skulle kunna fortsätta hela dagen tror jag :(
Har du sökt på blocket på de märken jag tipsade om tidigare? :)

En barrel race sadel är ofta lättare än andra westernsadlar då de ska vara små, lätta och smidiga. Det kan ju kanske vara något? Är ofta helt okej att rida i längre stunder också :)
Double C's trailvarianter går rätt billigt också, kan vara värt att kolla efter.

Alla har vi inte 5000:- att lägga på en sadel.

Då kommer du inte heller hitta en sadel..

Jag tror det finns syntetsadlar hyfsat billiga men frågan är då hur bar de är.
Lägg inget skräp på hästen! Du kan hitta en begagnad riktigt bra w-sadel till bra pris.

Jaha okej, då vet jag lite mer.
usch den där hööks sadeln är inget att hänga i granen tyvärr. Uruselt läder (som dessutom kan vara farligt då det när som helst kan gå av eller sönder), knapphändigt ihopsatt (bland annat med häftklammer), skruvar som sticker ut ifrån bommen och känns precis under teddyn på undersidan. Jag skulle kunna fortsätta hela dagen tror jag :(
Har du sökt på blocket på de märken jag tipsade om tidigare? :)

En barrel race sadel är ofta lättare än andra westernsadlar då de ska vara små, lätta och smidiga. Det kan ju kanske vara något? Är ofta helt okej att rida i längre stunder också :)
Double C's trailvarianter går rätt billigt också, kan vara värt att kolla efter.

då kanske barrel race är något jag ska hålla utkik efter då.. Men sådana har jag dock aldrig sett på blocket.. Kanske inte är sådär jätte vanliga här om man inte köper en helt ny..

Ja men den ska passa hästen också.
Varför tar du inte ut en sadelutprovare?

En som har en full quarter sadel la den på Kyra och tyckte att hon skulle ha den sizen. Hon är inte så stor (varmblod) men den låg väldigt bra o tryckte inte. Eftersom hon är rätt kompakt dam så 'r ju barrel race sadel perfa :D

Tänkte att jag kunde ta med hästen till örebro o prova sadeln för att se om den verkligen passar oss båda.. 2 timmars bilfärd men det är de väl värt. Och hon är jätte duktig i transporten så det är ju inga problem..

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 779
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 949
Senast: Seabaz
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 729
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka