Mjuka upp stel häst?

sannaaah

Trådstartare
Min häst tar väldigt lång tid på sig att bli uppvärmd ordentligt. Han är stel i sidorna och lite svårt att böja och ställa i början av ett dressyr eller hopp pass. Någon som har nåt tips på hur man kan få honom mjuk och följsam fortare eller ska jag låta det ta den tid det tar. Jag förstår självklart att man inte kan stressa fram nåt!!! Jag brukar rida volter,flytta sidvärts,öppna,sluta,serpentiner och tempoväxlingar. När jag har fått honom varm,mjuk och följsam är han en dröm att rida (oftast :smirk: ) Ska tilläggas att han är en 12 årig stor holsteiner herre på 175.

Min förra dressyrtränare tyckte jag skulle ha graman på han när jag värmde upp (därav förra :) ) men jag vill kunna få honom mjuk utan!!

Kanske får träna tålamodet och låta honom ta den tid han behöver?

Sv: Mjuka upp stel häst?

sannaaah skrev:
Min häst tar väldigt lång tid på sig att bli uppvärmd ordentligt. Han är stel i sidorna och lite svårt att böja och ställa i början av ett dressyr eller hopp pass. Någon som har nåt tips på hur man kan få honom mjuk och följsam fortare eller ska jag låta det ta den tid det tar. Jag förstår självklart att man inte kan stressa fram nåt!!! Jag brukar rida volter,flytta sidvärts,öppna,sluta,serpentiner och tempoväxlingar. När jag har fått honom varm,mjuk och följsam är han en dröm att rida (oftast :smirk: ) Ska tilläggas att han är en 12 årig stor holsteiner herre på 175.

Min förra dressyrtränare tyckte jag skulle ha graman på han när jag värmde upp (därav förra :) ) men jag vill kunna få honom mjuk utan!!

Kanske får träna tålamodet och låta honom ta den tid han behöver?

Min tar lång tid... men under tiden som det tar 20-30min så skrittar jag först 10 min rakt fram på långa tyglar.. sen samlar jag upp lite och joggar 2-3 varv i vardera håll... sen fick jag lära mig av min tränare att skritta på volt, men tänk den som e 4-kant och gör bakdelsvändning i vrje hörn.... Funkar bra för oss!

Så var Golden också när jag började rida honom. Tog ungefär ett helt ridpass att få honom mjuk och följsam, nåt som nu finns på en gång.
Vet inte om det är "rätt" väg att gå men det har fungerat för mig. Jag rider helt enkelt en väldigt lång skrittuppvärmning så att han blir ordentligt varm redan innan jag plocka upp tyglarna på honom.
När jag sedan gör det tar jag bara ett lätt stöd i munnen på honom och sen rider jag massor av öpnna, övergångar, lägger in sluta, skänkelvikningar. Snabba omställningar så att han tvingas stanna upp och tänka efter och sätta bakbenen under sig och verkligen hålla koll på sin kropp.
Jag kan rida bara ett par steg öppna, för att sedan övergå i en sluta, för att ställa om och sedan öppna åt andra hållet, sluta. Jag vill ha en mjuk och följsam häst.
Många kan nog tycka att jag är lite knasig när jag rider mina miniserpentiner över medellinjen och flyttar honom omäxlande för inner och ytter skänkel.
När jag sedan travar fram är det i ett fräscht tempo, mycket öppna. Kan rida på en 8-volt och flytta honom i båda varven varvat med att bara rida rakt eller rida sluta istället. Allt för att få igång bakdelen på honom och få honom att bära sig själv så att jag bara behöver ett lätt lätt stöd i handen.

Men då är han 16 år och såhär mjuk och fin.
2006-01-2118_35_0003.jpg

Ser mkt, mkt trevligt ut! :bow: Och din beskrivning av uppvärmningen är i princip identisk med den jag gör på min gamla valack!

Till trådskaparen: Precis som Aningsfull skriver så är problemet övergågende när du väl lyckats hitta ett bra sätt för honom att mjukna på. När de är riktigt genomridna och välarbetade så sitter det i till dagen efter och så kan man fortsätta. Ta till dig Aningsfulls uppvärminings-tips så kommer du nog snart ha problemet löst!

Testade lite idag.
När jag red idag så började jag med att skritta på lång tygel 20 min, sen skritt jobb 10 min, åttvolter,skänkelvikningar,öppnor,slutor,fram/bakdelvändningar och halter. Travade sedan 10 min med samma jobb (utom fram/bakdelsvändingarna då :) ) Skrittade 10 min ( fyr och sexkantiga volter ) sen galopp jobb. Byten, öppna i galopp,volter tempoväxlingar och övergångar. Travade av honom i låg lös form,slutade med att skritta på tygeln i 5 min sen gick jag med honom i 20 min. Det är väl bara att kämpa på så går det bättre och bättre efter hand!

Det är ändå stor skillnad från när jag köpte honom då han knappt gick att få i form överhuvudtaget hur jag än jobbade och slet. Som jag kämpat! Det är kul att det är sån skillnad på hästen nu och då. Dom som kände honom innan känner knappt igen honom :) ska starta min först dressyr tävling i april, något jag ALDRIG trodde skulle gå. Trodde hästen bara kunde hoppa :angel:

Tack för era tips!

sannaaah skrev:
Det är ändå stor skillnad från när jag köpte honom då han knappt gick att få i form överhuvudtaget hur jag än jobbade och slet. Som jag kämpat! Det är kul att det är sån skillnad på hästen nu och då. Dom som kände honom innan känner knappt igen honom :) ska starta min först dressyr tävling i april, något jag ALDRIG trodde skulle gå. Trodde hästen bara kunde hoppa :angel:

Tack för era tips!

Haha, det känner jag igen :p Min var jättestel i början eftersom de ridit honom på pessoa (vilket inte behövs alls eftersom han är jättekäsnlig) och bara ridit "rakt fram". Kunde knappt gå i form, och han gjorde det ju inte direkt lättare eftersom man knappt kunde sitta på honom pga rörlig rygg :smirk: Men nu funkar det iaf ganska bra!! :D
Har i övrigt inget att tillägga, tycker att det var mycket bra tips, ska också testa nästa gång jag tränar :p

ja visst är det kul när hästen gör framsteg och man vet att det är man själv som gjort den bättre :p gick suuuper idag! fast jag "bara" red ut.
Tänkte bara ut och lufsa lite så jag satt superstill med handen hade bara ett jämt stöd och red bara med benen. Tillslut gick han bara där..på tygeln och verkade trivas med att jag inte "småplockade" som jag haft en tendens till att göra förr. Känns suuper ett nytt steg på vägen liksom. behövde bara hålla om med benen och sitta där still med handen. så som jag EGENTLIGEN vet att jag ska göra men inte haft tålamod till förr.. :angel:

Vad roligt att det går framåt!

Om jag hade varit som du skulle jag däremot ändrat lite på upplägget. Tempoväxlingar är nämligen suveränt bra för både styrka och mjukhet! Så försök gör mga övergångar under dina pass istället för att rida så långa perioder i varje gångart. (Tänk bara på att övergångar är mkt jobbigt för hästen så om du inte har jobbat mkt med det förut så måste du ha det i åtanke)

Och att skritta så långa pass åt gången (efter uppvärmning) kan göra hästen lite passiv. Risken finns också att han kallnar av igen om du skrittar så länge efter du börjat. Så gör gärna mkt skrittarbete men inte så länge åt gången utan blanda friskt! Låt hästen däremot få vila 2-3 min på lång tygel emellanåt.

Du kan även med fördel korta ner ditt dressyrpass. Efter uppvärming brukar det vara rätt lagom att köra en 20-30 min aktiv träning (med skrittpauser) och därefter en 5 min nedvarvning och sen avskrittning. För pass upp emot 60 min så är det ganska stor risk att de ansträngs lite för hårt och får träningsvärk vilket kan resulterar i stelhet.

Så jag tror att du kommer få ännu större framsteg om du kortar ner dina pass och rider mkt mera omväxlande!

jag gjorde givetvis inte BARA det jag skrev men koncentrerade mig mest på det tills det fungerade bra men jag ska tänka på dina råd helt klart :) tack tack

kanske kan fråga dig Saigon.. eftersom du verkar kunna en del dressyr :) när jag galopperar honom på volt brukar han skjuta in rumpan på volten.. trycka mot skänkeln. Jag försöker få ut honom genom yttertygeln, inneskänkel och framåtdrivande ytter men han blir arg och kickar mot innerskänkeln (sporrarna) eller drar iväg.. vill få honom rak i kroppen även om jag är på böjt spår. Vill bara att han böjer sig om jag säger åt honom att göra det..förstår du :) gör jag fel?

ditt senaste inlägg, om gallop på volt:

tänk dig att volten inte är precis rund itar mer 8:a kantig , så du rakställer hästen som om du skulle rakt fram, fast din blick är fäst lite åt vänster( om du är i vänster varv ) ta nådot gallopsprång rakt fram , sedan flyttar du framdelen med din ytter skänkel åt vänster. och gör volten åttakantig.

Resultatet blir att om du tänker rund volt , Kanske din häst rundar sig för mkt runt din innerskänkel, Om du istället tänker 8:a kantig volt, så får du hästen att rakställa och sedan flyttaframdelen.

Hoppas du förstår. Det är min dressyrtränare som har hjälpt mej med denna övning när min häst gick med bakdelen innanför i volten.

Så har jag också lärt mig att det är bra att mjuka upp dem innan man sätter igång att jobba.
Även mycket start och stopp som får dem att bli lyhördare så där i början så det sitter i hela passet. "Försvinner" det får man gå tillbaka och göra fler start-stopp.
Det funkar för mig o min 23åring så.

Det tror jag med, min pålle gick som bäst och verkade må som bäst när vi "jobbade" kanske 4-5 gånger i veckan och då kanske aktivt jobb var 20 min och sen fram och avskrittning. Men det kanske inte funkar på alla men han mådde som bäst när han blev jobbad ofta, men inte så länge åt gången. Men naturligtvis varva med skogsjobb, skogspromenader osv! Inte bara behöva se ridbanan hela tiden..
Det kanske är ett rätt så bra upplägg?!

sannaaah skrev:
kanske kan fråga dig Saigon.. eftersom du verkar kunna en del dressyr :) när jag galopperar honom på volt brukar han skjuta in rumpan på volten.. trycka mot skänkeln. Jag försöker få ut honom genom yttertygeln, inneskänkel och framåtdrivande ytter men han blir arg och kickar mot innerskänkeln (sporrarna) eller drar iväg.. vill få honom rak i kroppen även om jag är på böjt spår. Vill bara att han böjer sig om jag säger åt honom att göra det..förstår du :) gör jag fel?

Blir lite fundersam över din formulering "rak i kroppen" även på böjt spår... För frågan är om han gör det pga av dig och din sits dvs signalerna du sänder, eller om det bara handlar om hederlig "stoppa-in-baken-för-att-komma-undan"...
För när han går på volten dvs böjt spår så kan han ju inte samtidigt vara rak i kroppen. För då blir det ju en månghörning istället för volt. Utan han måste ju böja kroppen för att gå på det böjda spåret. MEN han får ju inte stoppa in baken och placera den innanför spåret för att komma undan!
Men för att få den korrekta böjningen i kroppen på hästen så är det viktigt att ryttaren sitter rätt och ger rätt signaler. Och när man inte ser ekipaget så är det svårt att lista ut var felet ligger! För om du ex har dragit fram inner axel för långt fram och ytter axel tillbaka så roterar du samtidigt i ditt bäcken så att du hamnar lite i en slutaposition vilket kan få tillföljd att hästen stoppar in baken. Och om du då korrigerar det genom att trycka mer med innerskänkeln och tar mer på yttertygeln men samtidigt har kvar axlarna i fel position så förstärker du bara rörelsen.

Så ta och fundera nästa pass på hur du sitter på volten. Dina axlar ska följa hästens bogar dvs ytter axel ska vara före. Hur mkt han är böjd reglerars framförallt med ytter tygel. Din kropp ska så att säga följa volt spåret.

Om han trots det fortfarande stoppar in baken så kan du pröva att istället för att försöka flytta tillbaka baken till spåret, att istället flytta framdelen till baken. För troligtvis så böjer han sig inte korrekt med främre delen av kroppen heller utan går säkert lite med bogen in också. Och istället då för att göra honom ännu rakare så bör du försöka få igenom en korrekt böjning i hela kroppen istället.
Ha axlarna i rätt position, led lite, lite i inner tygel och lägg till ytter skänkel. Tänk dig att du rider runt trädstammarna i en väldigt trång skog där du måste få hästen runt för att inte fastna.
Kontrollera lydigheten för skänklarna genom att flytta in baken ännu mer med ytterskänkeln resp böj honom utåt och flytta ut baken med innerskänkel. Försöker han springa ifrån så stannar du honom och tvingar igenom böjningen i skritten där han inte kan komma undan lika lätt. Försöker han fortfarande komma undan så gör du halt och direkt ut halten så tar du igenom det du ville. Gör gärna halt mitt i böjningen också och kräv att han behåller böjningen i halten och sedn även när ni går igång i skritt igen. Försök sedan i galopp igen.

Men som sagt, det är lite svårt att ge ngn lösning på problemet när man inte ser er och ser var felet framförallt ligger!

Jag har en film jag ska lägga in från ett dressyr pass så du får se hur han jobbar. Ett när min tränare Annika Norén rider och även när jag rider. Jag försöker rida på åttvolt det är därför jag vill ha honom rak och att han ska vända med mig för ytterskänkeln men han skjuter in rumpan för mkt (kanske för mkt ytterskänkel eller fel korigering?) även om jag ligger på en vanlig volt. Vet ej om det är jag som gör fel eller han som inte orkar. Kan mkt väl vara både och! :angel: Ska träna för Annika imorn så jag ska fråga henne med.

Jag varierar mig väldigt mycket.Brukar rida ut minst 4ggr vecka med en vilodag. Fast jag är väldigt fokuserad på att försöka rida honom i form och att han ska vara lydig och allert varje dag om jag inte är ute och skrittar barbacka och tar det lugnt. Tränar avsaktningar,ryggning,byten osv osv osv. På rakt spår ute i skogen, dressyr pass på en äng, klättrar osv osv osv :)

Iaf så går det redan bättre med stelheten :banana: jag bryr mig inte om vart huvudet är så mkt i början av passen utan koncentrerar mig på att jobba med dom där BENEN som verkligen behövs på min stora stora pålle. Sen kommer ju faktitiskt resten efter ett tag. Han har börjat lita;) mer på min hand och vågar stödja på bettet utan att hänga eler tjafsa i munnen!

Tack för era tips! Ska fixa in en film bara jag kommer på hur man gör :p

jag tycker det var bra att du inte ville använda graman! har det blivit en graman-epedemi?! jag ser jättemånga som bara för att de inte kan få den stackars hästen på tygeln och trampa under sig sätter på en graman. Jag tycker att det verkar lika dant som att använa kandar för att "få hästen att gå på tygeln", om än mer hävstängseffekt. Någon mer som tycker som jag?

Tycker samma! Visst kan graman kanske vara för att "hjälpa" hästen att förstå vart den ska söka sig NÅN enstaka gång men annars blir det bara fusk känns det som. Är det "fel" ryttare som använder den så kan dom dra ner hästen i "form" och får då motsatt effekt, nämligen att hästen bara kröker på halsen men sänker ryggen för att den bli spänd. Många använder också graman för att dom inte orkar rida hästen ordentligt.

Min uppfattning..välkommen att kritisera om ni tycker jag har fel :d

ska filma dressyr tränignen imorn så ska ni får se hur det går med pållen min och våra problem :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Började ridkvällen med dressyr på fina Dunja långöra. Men jag kan inte låta bli att känna att det är något som är konstigt. Hon är så...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka