Mjuka hovar..

L

linabergmer

Nu när det är så surt ute så har en av mina hästar fått mjukt i hoven.. det är egentligen inte själva hoven utam där hovskägget kommer ner, om man trycker på dåm där två knölarna så är dom mjuka, kämms lite rötet. VAd kan man göra åt det? Hagen är ju lerig vart dom än går... Finns det något man kan behandla med?

Sv: Mjuka hovar..

Det enda som hjälper är att ordna med en torrare vistelse för hästen, ge den ett torrare underlag ute och att se till så att underlaget inne verkligen är torrt. Går det att ordna, kan problemet gå tillbaka succesivt.

Med det vädret vi har nu så är det ju i stort sett omöjligt att hitta något torrt ställa att ha hästarna på ute.. men är det farligt för hovarna att bli mjuka, vad kan hända?

Just det, tyvärr är det svårt att rå på vädrets makter. Vad som kan ske? Lera och mjuka hovar kan orsaka en del bakteriella problem i hovarna, såsom hålvägg, hovböld, strål och bärrandsröta osv.
Man kan försöka att hålla hovarna så "rena" som möjligt också, vad det nu kan vara värt. Inte så lätt i detta väder, men ändå.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 598
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 223
Senast: Görel
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka