Mjuka halvdåliga hovar...

malinsky

Trådstartare
Finns det NÅGOT preparat som funkar för att förbättra hovkvalitén? Jag kollar på olika preparat i hästbutiker som lovar runt.. och håller tunt?

Har hästen brist på något förstår jag att det självklart blir bättre med tillskott, men annars?

Sv: Mjuka halvdåliga hovar...

malinsky skrev:
Finns det NÅGOT preparat som funkar för att förbättra hovkvalitén? Jag kollar på olika preparat i hästbutiker som lovar runt.. och håller tunt?

Har hästen brist på något förstår jag att det självklart blir bättre med tillskott, men annars?
Hej! Har en sådan häst i mitt stall. BIOTIN heter svaret. Det är helt enkelt ett artistnamn för B-vitamin precis som för oss människor är det det som gäller för hår och "naglar"/hovar. :)

Det finns en salva som heter Cornucresin, den rekomendera vetrinärerna. Har själv provat på mitt halvblod som jag hade innan med ett jättebra resultat. Hon fick kanon fina hovar men det tar tid.
Man ska smörja det på kronranden.
M vH A_Z

Till min flinga köpte jag "Hoof Aid".
Han hade i början dåliga hovar mjuka och gick lätt sönder
min hovslagare sa att man även kan smörja kronranden med vitaminsalva..använde idomin..detta för dels massagen o sedan tillför den lite nyttigt,det tar ett tag med hoof aiden men han fick fina hovar så sedan gick jag över till Kiselgur. ;)

Min häst har typiska fullblodshovar, tunna sulor och hovväggar. Jag ger henne B-vitamin året runt, och har även testat biotin senaste året, men det har ingen effekt på min häst iaf. Smörjer in hovarna med fodertran gör jag också.
HAr nu börjat ge linfrökaka, ska bli kul att se om det hjälper.

Det finns ju hovstärkare att köpa, Hööks har tex. Men jag vette sjutton om det hjälper, jag penslade på det på min häst och dagen efter tappade hon framskorna :crazy: :rofl:

Jag ger våra hästar en örtblandning som heter Seaweed and rosechips som jag köper via nätet. (reservation för stavningen) detta hjälper väldigt bra. Hovarna växer bättre och blir starkare. Dessutom bättre än syntetiska mineraler som ju kan slamma igen tarmarna. Hästarna, även den som lyckas pilla ut andra mineraler ur betfor/havre röran, äter med god aptit dessa mineraler/örter.

Alltså, det finns ett talessätt som lyder: Det du INTE kan sälja till en hästägare finns inte... Det du bör göra är att be en hovslagare, eller för den delen en barfotaverkare kolla hovarna. Jag är ganska säker på att det går att sko/verka dina hovar så de blir bra. Eller bara att använda dem, gymnastisera hovarna i första hand och kanske SEN ge hästen tillskott. Det är bara slöseri med pengar. En veterinär kan förklara det där mycket bättre! Så spar dina pengar eller köp öl...

vdb skrev:
Alltså, det finns ett talessätt som lyder: Det du INTE kan sälja till en hästägare finns inte... Det du bör göra är att be en hovslagare, eller för den delen en barfotaverkare kolla hovarna. Jag är ganska säker på att det går att sko/verka dina hovar så de blir bra. Eller bara att använda dem, gymnastisera hovarna i första hand och kanske SEN ge hästen tillskott. Det är bara slöseri med pengar. En veterinär kan förklara det där mycket bättre! Så spar dina pengar eller köp öl...

CIDER!! :rofl:

prova Cornucresine ! En toppen salva ! Min häst hade jätteproblem med sin hovkvalite i början, sen använde jag cornucresine en gång om dagen i några veckor...nu tål hans hovar nästan vad spm helst :smirk:

Det finn INGET prearat och INGEN metod som fungerar på alla hästar...
Biotin funkar i de fall då hästen har brist på biotin.
Steel-Joint fungerar på en del - lite mer sammansatt tillskott. (har websida, sök på nätet)
Cornucrescine ökar tillväxten något, om det är det man är ute efter.
Barfotagång i all ära (ameo är ordentligt trött på barfotafaschisterna), det fungerar på en del hästar men på långt ifrån alla.

* BIOTIN i nån form
*TUFF-STUFF hovstärkare från Mustad, fick det av min hovslagare, funkar som ett nagellack som man penslar på hoven i överkant; man ser skillnaden med blotta ögat tillslut!
FUNKADE YPPERLIGT PÅ SKEVA HOVAR Á LA FULLBLOD TEX!!!

av me skorna o på me boots. om hovarna får flexa som dom ska ökar blodcirkulationen och hoven kommer (förhoppningsvis) bli starkare o hårdare

jag har oxå samma problem.. har precis köpt ett fullblod.. han får just nu enzion. Det är svindyrt men enligt många källor så ska det ge resultat på 2-3 veckor. min häst har nog bara ätit det en vecka just nu. Han har även fått gå barfota några dar men blev så ömfotad att han blev halt. Jag smörjer även med ekol´s vegetabiliska hovfett. Hovarna är ganska fina nu efter att ha smort hovarna med ekol´s i ca 3-4 veckor. Kommer fortsätta med det sommaren ut. Vill man inte köpa dyra preparat kan man köpa rapsolja i affären. Det är billigt o bra! Jag smörjer hela hoven och även hovsulan.

Fille: DU hr blivit lurad, för man kan inte se resultat av kosttillskott på den redan utväxta hoven utan endast på det NYA hornet som växer ut. Innebär att det tar ett år innan du kan se om preparatet varit bra, för först DÅ har en hel ny hov vuxit ner och man ser hur den håller ihop.

Sen - SLUTA med att smörja med fett och olja! Det förstör mer än det gör nytta!

Enzion fungerade bra till ett fullblod som stod i samma stall som jag när jag hade inackoderat min häst.
Hon penslade även dagligen på hovstärkare, någon liten dyr flaska med en tuss som applikator. Det året jag stod där så såg man en stor förändring av hovkvaliteten.
Tidigare gick hovarna isöner hela tiden, tappade skor, kunde inte slå på dem igen pga det fanns inget att sätta fast skorna i. Hon kunde inte rida på ca 3 månader förrän hovarna blivit så pass bra att det seriöst gick att sätta skor på hästen.

Hon har inte haft några problem på 6 månader med hans hovar & har slutat smörja på hovstärkare. Ger bara Enzion & lär få göra det i fortsättningen.
Men det har tagit 1 ½ år att se skillnaden. Tar ca ett helt år innan det har vuxit ut en helt ny hov hela vägen ut & det är det nya hornet som tillgodogör sig ämnena, det som är utvuxet är redan "dött" & går ej att förändra med andra ämnen.

Man rekomenderar inte att smörja med hovfetter pga man skadar glacyrlagret på hoven som skall skydda hoven från att torka ut. Men det finns hästar med extremt dåliga hovar som måste ha nogrann vård.

En nordis jag känner får jättedåliga hovar på sommrarna & måste få biotin i maten för att förebygga, det hjälper men gör inga underverk pga hans problem är att hovarna torkar ut.

Lycka till. Prova dig fram till vilket preparat som fungerar bäst till din häst, det är alltid dyrast i början tills hoven är återställd, sen är det bara "underhålls" dos som behövs.

Mvh
Spirit

Tack!! Ska testa, för nu har han trasat sönder bakhovarna så tappar han igen är det nog gipsning n ästa... :mad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: gammalek
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: super
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar