Mjuk stråle

AnnaJL

Trådstartare
Jag har nyss köpt ett femårigt varmblod som jag (och hovslagaren) tycker har lite mjuka strålar på bakfötterna. Kan det bero på att det har varit blött i hagen på sistone eller kan det vara nått annat? Har ni tips på hur jag ska sköta hans hovar? Jag har hört att "gamla travare" kan ha lite sämre hovar än andra hästar...?

Mvh Anna

Sv: Mjuk stråle

ja det kan vara rätt poppis att trångsko hästar vilket kan leda till ett och annat. annars är en blöt hage ett skäl, min kuse pallade inte att gå barfota bak längre när det var blött i hagen, men hela sommaren gick det bra, sen blev han öm i strålarna.

Sv: Mjuk stråle

Min häst hade mjuka strålar en vinter när jag fick tag på strö till boxen med mycket terpentin i, eftersom ströet kom från lite väl färskt virke. Furuströ, kan ge denna effekt. När jag bytte strö, gick besvären bort, och allt blev bra. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
1 003
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama