Mjuk och tung ridvolt, vad gör man?

Boj

Trådstartare
Ridvolten vi disponerar blir den här årstiden oerhört tung och även dammig, när det har regnat lite blir den bättre. Ungefär som att den sätter sig lite bättre, men så fort den blir torr så blir den tung, dammig och eländig. Vi fick tips om stenmjöl, men innan vi ger oss i kast med det lyssnar jag gärna på era åsikter och tips.
 
Ridvolten vi disponerar blir den här årstiden oerhört tung och även dammig, när det har regnat lite blir den bättre. Ungefär som att den sätter sig lite bättre, men så fort den blir torr så blir den tung, dammig och eländig. Vi fick tips om stenmjöl, men innan vi ger oss i kast med det lyssnar jag gärna på era åsikter och tips.
Hur sköts den till vardags?
Harvas med ridbaneharv?
Sladdas?
 
Ridvolten harvas/sladdas regelbundet, vattna är inte möjligt då ridvolten inte ligger i närheten av vatten möjlighet. Och det skulle nog krävas vatten dagligen, förhoppningsvis kanske det kan finnas andra lösningar.
 
Okej, så den sladdas alltså men en lite tyngre sladd? Sladden vi hade kunde i alla fall "trycka till" underlaget lite så det blev lite fastare.
Harven gjorde det värre om den ställdes för att harva för djupt.
Salt utomhus och utan fukt lär väl inte fungera, och försvinna fort.
Jag tycker banor oftare är tunga när det är blött än tvärt om. Eller inte om den är dyblöt iofs. Men fuktig bana känns tyngre, i alla fall de jag provat.

Vet inte om det skulle fungera att blanda sanden med något eller inte, risken är väl att det ändå fortsätter damma av sanden som dammar om man bara blandar.
I vårt ridhus lade de in pinnflis för det "skulle ju bli mindre dammigt då och behålla fukten" (enligt ägarna). Tyvärr krävs det lika mycket vattning som innan, men underlaget är väldigt trevligt när de tär nyharvat.
 
Vatten är en viktig beståndsdel i ett bra underlag. Om det inte finns möjlighet att vattna så mycket som krävs finns det några sätt att minska avdunstningen. Ett är att se till att ytan är så liten som möjligt - en helt plan bana har mindre yta som kan torka. Genom att sladda banan helt slät dagligen, helst efter varje användning, håller banan fukten bättre och underlaget blir därmed bättre. Man kan även blanda salt i underlaget för att på så sätt "magasinera" fukten bättre.
 
När den är nysladdad så är den såklart lite fastare, men efter några varv på samma ställe eller om flera ekipage rider, så blir det rätt drygt faktiskt. Vi gjorde iordning volten för tre år sedan, man vägde om den, reparerade bärlagret och la ett nytt ytlager. Den blir som jag skrev lite bättre om det regnar lagom, för mycket regn ger samma effekt. Jag upplever att strölagret glider undan hovnedsättningen alldeles för enkelt, och skulle vilja att sanden stannar på plats bättre. På tävlingsbanorna används stenmjöl för att binda ytlagret lite fastare, och minska dammet. Man gav oss det tipset, men inte fasen vill man kosta på mer sand om det inte hjälper. Känner mig rätt villrådig faktiskt. :confused:
 
Det är inte så att ytlagret är för tjockt/djupt? Det är ett ganska vanligt problem och brukar ge liknande besvär som du beskriver.
 
Det är inte så att ytlagret är för tjockt/djupt? Det är ett ganska vanligt problem och brukar ge liknande besvär som du beskriver.
Vi rådgjorde med dom som skulle göra i ordning volten, och utifrån deras rekommendation beställdes ytlagret i förhållande till dess storlek. I detta fall drogs ett par ton av, så jag hoppas att inte så är fallet.
 
@Boj ridbanematerial och dimensioner på material osv är ju som du själv redan är insatt i, en komplicerad historia . Ett underlag är ju dessutom ett "levande" material i det att förhållandena i ett underlag aldrig är permanent utan påverkas av så många faktorer - underhåll, fukt, torrhet osv osv.

Om ni haft kunnigt folk som anlagt banan förutsätter jag att ni även har rätt dimension på topplagret (sanden) . Om inte så är det omöjligt för en sandbana att sätta sig eftersom sandkornen måste vara en blandning av flera dimensioner så att de kan "fästa" i varandra istället för att bli ett svallande hav av sand som flyttar sig vid minsta belastning.

Man kan med fördel blanda i stenmjöl på en sandbana då det binder ihop övriga topplagret och även bevarar fukt lite bättre . Men viktigt att som
sagt då ha koll på hur existerande topplager ser ut/exakt dimension och lager ni lagt osv, och sen fråga en insatt ridbaneanläggare om volym stenmjöl som kan tänkas vara lämplig osv.

Det är oavsett ovan en klar nackdel att ni inte kan vattna ... Vi har ingen automatbevattning vi heller för varesig ridhuset eller de två stora utebanorna, men de kör med ngn slags sprinklersystem grej som fästs ovanpå sladden när de sladdar ....
 
Ja jäkligt komplicerat, har försökt sätta mig in i allt för att försöka få en mer hållbar framtid för vår ridvolt. Men kände inte för att rekommendera stenmjöl på direkten, eftersom jag vill vara tvärsäker på att det faktiskt är till hjälp. Det kostar ju också, så det bör ju vara någon hjälp då. Sanden är av typ rörgravgrus, alltså en sand med olika storlekar i storlek. Detta skulle borga för goda förutsättningar för att få ett mer stabilt underlag, jag upplever nog inte att det är så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: Modest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 704
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 432
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp