Mjuk och följsam i skritt, Spänd och stirrig i traven

L

Liljan80

Vad kan man göra för att få en häst att slappna av i traven och komma till ro?
I skritten fungerar allt som det ska han bjuder in i form, jobbar med ryggen och är lugn. Halterna fungerar bra. Ryggningen är lite si och så med han blir lite spänd och låst men så fort han kommer bakåt så släpper han till formen igen.

Men så fort man ber att han ska trava ett par steg blir han stel som en pinne, ryggen sänks och huvudet upp. Vad kan man göra för att förhindra detta eller hjälpa honom på vägen för att fortsätta vara avslappnad?

Tänder är kollade och han är genomgången av vet. utan anmärknigar.

Sv: Mjuk och följsam i skritt, Spänd och stirrig i traven

Hur avslappnad är du själv i traven?

Jag har samma problem med min häst men det beror på mig. Jag blir lätt lite spänd i mina axlar just i traven och även om det inte är mycket så reagerar min häst omedelbart på det. När jag slappnar av så gör han det också så det tränar vi mycket på just nu :angel:.

Även jag har samma problem, men i mitt fall så vet jag att det beror på att hästen är dåligt musklad.
Om din häst nu har dessa muskler? Så håller jag nog med speedway, att det kan vara du som spänner dig vilket även gör att hästen blir spänd. :)

Tack för era svar men tyvärr blir han lika spänd i traven oavsett vilken ryttare han har. Vi har provat med flera olika allt från lite "grönare" till rutinerade tävlingsryttare/tränaren, känslan är att ju mer ryttaren kan desto mer spänd blir han.

Visst muskler behöver han bygga och det jobbar vi på men i bland vill man låta honom "springa" lite för att göra något annat.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 664
Senast: klystron
·
Ridning Jag har sedan ett tag tillbaka en ny häst, min första storhäst (nästan, hade en i nån vecka bara men det räknar jag inte med) som jag i...
Svar
6
· Visningar
2 305
Senast: susanne
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka till otillräcklighetskänslor... Tja, nån gång måste ju vågen vända, eller hur?... Kvällens första lektion...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar