Mjuk hand...

Sv: Mjuk hand...

En hand som erbjuder ett gott stöd utan att glappa eller dra.

Jag tycker att vi alldeles för ofta antingen glappar, i nån sorts ambition att vara snälla.
Eller att vi halar och drar när vi vill ha stopp på hästen.

En häst som man inte får stopp på, ska man driva på, inte dra mera.

En hand som erbjuder ett gott stöd utan att glappa eller dra.

Jag tycker att vi alldeles för ofta antingen glappar, i nån sorts ambition att vara snälla.
Eller att vi halar och drar när vi vill ha stopp på hästen.

En häst som man inte får stopp på, ska man driva på, inte dra mera.

Bra beskrivning! Med en mjuk hand kan man inverka på sträckt tygel utan att bli spänd eller stum.

Jag har hört det där om att man ska driva på en snabb häst men man kan väl inte enbart skänkla på?!:crazy: Man ska väl försöka driva fram till handen eller så annars lär den ju bara springa vidare. :confused:

En stadig hand som kan ge stöd men som också kan ge efter. Man ska t.ex. kunna göra en förhållning genom att bara krama tygeln och ge efter. Det är en ganska intressant sak man kan göra om man är två stycken, att den ena håller i tyglarna och den andra i bettet, så får man känna lite hur hästen upplever det. Även små signaler som knappt syns blir väldigt tydliga för hästen.

Jag har hört det där om att man ska driva på en snabb häst men man kan väl inte enbart skänkla på?!:crazy: Man ska väl försöka driva fram till handen eller så annars lär den ju bara springa vidare. :confused:

Självklart ska man driva den fram till handen, men jag har sett otaliga exempel på ryttare som halar och drar för glatta livet när de tex behöver en halvhalt före ett hinder. Eller om hästen blir för stark i galoppen på dressyrbanan.
Då ska du ju egentligen borra ner rumpan i sadeln och driva ikapp de där bakbenen, så de kan komma inunder hästen, framdelen ska lätta av och på så sätt bromsa hästen.
Om man bara drar, är hästen flack, bakbenen kvar i boxen och resultatet blir att den till slut snubblar över i trav med sänkt rygg.

ska handen vara stilla eller ska den fjädra i en mjuk visp rörelse...detta är otoligt svårt går på ridskola nu som vuxen...man vet inte riktigt när man gör rätt även om jag har en super bra ridlärare!

Öh...eller när ska när ska handen röras bara vid efter gift och förhållning?

jaa det jag skulle säga är väl att det är olika från häst till häst..
jag skulle säga en stadig hand med små kramningar eftergifter halvhalter och förhålningar i tygeln..
om man säger så här så små och tydliga hjälper som möjligt med stadig hand i tygeln :)
Det finns säkert fler sätt att föklara på men det där skulle nog vara mitt sätt..

ska handen vara stilla eller ska den fjädra i en mjuk visp rörelse...detta är otoligt svårt går på ridskola nu som vuxen...man vet inte riktigt när man gör rätt även om jag har en super bra ridlärare!

Öh...eller när ska när ska handen röras bara vid efter gift och förhållning?

Handen ska vara följsam, men endå stadig och sluten kring tygeln.

Att tänka på detta brukar hjälpa: Avslappnade armar, axlar, och låta armbågarna vila mot kroppens sida. Tummarna ska vara uppåt, tänk dig att du håller i vattenglas. Ta ett vattenglas hemma, håll i och kännefter:idea:

Att andas ut är ett mkt bra sätt att få diverse spänningar ur kroppen!

Senast ändrad:

Handen ska vara följsam, men endå stadig och sluten kring tygeln.

Att tänka på detta brukar hjälpa: Avslappnade armar, axlar, och låta armbågarna vila mot kroppens sida. Tummarna ska vara uppåt, tänk dig att du håller i vattenglas. Ta ett vattenglas hemma, håll i och kännefter:idea:

Att andas ut är ett mkt bra sätt att få diverse spänningar ur kroppen!

Det där var ett mycket bra svar :) alla har ju sina egna tips.. hitils tycker jat att alla som inte vet vad en mjuk han är har fåt bra svar om man läser detta :)
och det finns säketrt många fler bra tips och svar på en mjuk hand :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är ju populärt med olika mjuka "gele"leksaker, men jag letar efter en specifik sådan! Jag råkade för en tid sedan på en loppis...
Svar
5
· Visningar
399
Senast: escodobe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med ett stort leende tar Anna Bondesson, djurvårdare, emot hundarna Simba och Khavera. Båda två ska få injektioner, men är kolugna under...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
Kultur Nu har tre av årets fem Nobelpris delats ut, och överraskande nog är alla pristagare män! Obs ironi. Kvar står de två lite mjukare...
2
Svar
32
· Visningar
1 140
Senast: tara
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama