Mjuk galla och nu är den hård! *orolig*

Favina

Trådstartare
Hon har alltid haft gallor sedan jag köpte henne.

Dom har alltid varit mjuka men nu för några dagar sedan så blev dom hårda :crazy: Hon går i gräshage, kan det bero på en reaktion av gräset? Hon har gallor bak, på utsidan kotan.

Nu igår så var dom mjuka igen *orolig* Vad är det som händer? Hon får samma foder som hon fått i ett år så inget nytt där.

Kram Favina :bump:

jag vill uppdatera denna tråden för jag har samma fråga?

allt min pålle äter är 8 dl havre varje dag samt 9 kg hö.
och hon fick plötsligt gallor både fram o bak, men är i övrigt fullt frisk, 7 år o glad.
ska vi sluta med havre o ge nåt annat?

/j

Låter som proteinöverskott...

JAg tycker det låter som mycket havre, men hon kanske jobbas jättemycket??
Sedan beror det lite på rasen också, ett kallblod behöver inte så mycket extra protein om den arbetas normalt. Bättre med ordentligt grovfoder.
Hårda gallor som inte försvinner ska man vara uppmärksam på!
Mjuka gallor är ingen fara om dem sitter vid kotsenskidorna. Då beror de oftast på fodret och försvinner vid motion.

Jag tycker det låter lite, 4 dl morgon o kväll. Jag är inte sen att ta bort den på prov dock. Hon har alltid varit gallig , men då mjuka små gallor (detta pga hennes uppväxt) och rasen är tinker / varmblod, en ganska tung madame :) Men, det var på vårvintern gallorna blev hårda bak o större fram. samma mat men mera motion då jag började rida henne som medryttare. innan var hon mest skogshäst. Hon blir inte mycket riden max 1 timme om dagen, men däremot rids hon inte i form för fröken vet inte vad det är ännu :)

Nu går hon på bete så smått, tas in nätter.
När jag spolar med kallt vatten försvinner de nästan helt.

...mysterium.

MYCKET havre??!! mitt halvblod står på 4 liter havre och tre liter pellets normalt plus omkring 10 kg hö (har fri tillgång i hagen på dagarna därför skriver jag omkring). Jag ska iofs tillägga att hon inte får så mycket mat nu när hon går på gräs...

Min häst har också gallor som för det mesta är mjuka, men kan vara hårdare vissa dagar. Speciellt nu på sommaren när hon trycker i sig gräs. Du behöver nog inte oroa dig så länge dom blir mjuka igen efter några dagar. Min hästs gallor försvinner alltid efter jag har ridit och jag masserar in liniment eller isbalsam om hon gått extra hårt. När min kallblodstravare fick STOOORA gallor pga överansträngning hos travtränare, hade jag på värmelera, lindade runt plastfolie + fleecelindor över natten. Jag höll på i ca 1 månad + att hon vilade. Det blev mycket bättre efter det. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Köpte min häst i februari, helt UA på böjprov och longering etc - förutom att han har lite gallor båda bak, övre delen av senskidan...
Svar
13
· Visningar
2 548
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 684
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 353
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18