Mjölktänder?

Saga

Trådstartare
Undrar bara om hästar har mjölktänder som vi människor och om de i så fall tappar dem och när.
Har ni någon bra artikel om detta?

Tacksam för svar!:bow:

Ps. om det har betydelse så har jag islandshäst.

Sv: Mjölktänder?

Båda mina hästar tappade sina tänder omkring 2-2½ års åldern.
kan tyvärr inte hjälpa dig med nån bra artikel, men om du söker på nätet så borde du kunna hitta nåt.

Båda mina hästar tappade sina tänder omkring 2-2½ års åldern.
kan tyvärr inte hjälpa dig med nån bra artikel, men om du söker på nätet så borde du kunna hitta nåt.

Att jag frågar är för att jag blev lite nervös i morse när jag hittade en tand i krubban. Vill ju inte ringa vetrinär för en sån sak när man kan få svar på Buke efter 10 min.:angel:
Dessutom verkar det ju normalt.
Han åt utan problem, inga sår i munnen.
(Han blir 3 i april)

de har sex mjölktänder fram...

de tappar dem i "par" när de är 2-2,5år, 3-3,5år och tillslut 4-4,5år
(alltså inte 3ggr/tand, utan först framtänderna å sen ut åt sidorna)

min pålle hade kvar delar av mjölktanden över sin sista ordinarie... precis som vissa människor när de får vampyrgaddarna :D

Tror inte att du behöver oroa dig. Låter som att det är en mjöltand. Hittade också en av dom i krubban. Spar den som minne:)

de har sex mjölktänder fram...

de tappar dem i "par" när de är 2-2,5år, 3-3,5år och tillslut 4-4,5år
(alltså inte 3ggr/tand, utan först framtänderna å sen ut åt sidorna)

min pålle hade kvar delar av mjölktanden över sin sista ordinarie... precis som vissa människor när de får vampyrgaddarna :D

Jag hittade bara en, men det betyder ju inte att han bara tappat en. Den andra kanske ligger någonstans i boxen eller i hagen.
Detta var en kindtand.

Tror inte att du behöver oroa dig. Låter som att det är en mjöltand. Hittade också en av dom i krubban. Spar den som minne:)

Ja, jag ska spara den. Min första unghäst (och kanske den sista) Så chansen återkommer kanske inte.

Jag hittade bara en, men det betyder ju inte att han bara tappat en. Den andra kanske ligger någonstans i boxen eller i hagen.
Detta var en kindtand.

Min veterinär sa att det är ganska ovanligt att man hittar dom i krubban eller nån annastans, oftast brukar dom råka svälja dom(vilket absolut inte är nåt man behöver oroa sig för)

Min veterinär sa att det är ganska ovanligt att man hittar dom i krubban eller nån annastans, oftast brukar dom råka svälja dom(vilket absolut inte är nåt man behöver oroa sig för)

Låter jobbigt, den var ju inte liten direkt...
Men det är bra att veta. Tack så jättemycket.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka