Mjölktänder?

Sel

Trådstartare
Min valp (cirkus 6mån Shiba) håller fortfarande på sina mjölktänder trots att visdomarna börjat kika fram bakom dem - ett läge som Ser lite lustigt ut men som jag känner att jag borde ta på allvar.
Generell rekommendation verkar vara att man drar ut oönskade tänder för att förhindra bettfel om de fortfarande finns kvar vid halvåret. Är det någon som har erfarenhet omkring dylika ingrepp?

Har tänkt ringa till kliniken under telefontid imorgon, men det vore hur som helst intressant att veta om andra valpar också sett ut som små alligatorer där vid sex månader.

Vågar jag vänta någon vecka?

Sv: Mjölktänder?

Om man drar ut de eller inte beror helt på HUR de sitter. Sen drar man de ju oavsett om de inte verkar lossna alls såklart.
Är de lösa eller sitter de hårt? Man kan rucka lite själv men inte vara hårdhänt.

Kommer faktiskt inte ihåg vid vilken ålder alla var färdigtappade, men fick rekommendationen att dra en tand nästan direkt den nya börjat komma upp för att undvika att förvärra ett litet bettfel (men tanden lossnade av sig själv och bettfelet rättade till sig).

Med tanke på alla naturliga kamplekar som uppkommer i det här hemmet är det förmodligen lika bra att jag bokar tid i så fall (de går inte att rucka på).... jag har en känsla av att de här tänderna sitter där de sitter en stund till, och jag vill absolut inte ha bettfel på lilltjejen.

Tack för svar i alla fall. Jag ringer nog imorgon för att höra med vet.

Leia hade en mjölktand som inte släppte, råden går isär men jag lyssnade på vår vanliga veterinär som tyckte att vi skulle dra väck den. Tog bort den när hon var sju månader ungefär, dock brydde jag mig inte så mycket om hur hennes bett såg ut eftersom hon har kroksvans och ändå inte skall ställas ut.

Minns faktiskt inte hur mycket det kostade, bara att det inte täcktes av försäkringen. Det är ju inget stort ingrepp att dra en fesen mjölktand om man jämför med tex canintänderna :).

Om man försäkrar in hunden före 3 månaders ålder och inkluderar tandförsäkring så täcker den utdragning av valptänder bland annat.

Om valptänderna fortfarande sitter hårt när de permanenta tänderna har kommit upp en bit så bör man dra valptänderna oavsett åldern på valpen. Detta i synnerhet om valptänderna sitter innanför de permanenta, om de sitter utanför kan man testa dragkamp.

KL

Har dragit på tre hundar, har kostat ganska olika, mellan 1300 o 2800. Det har alla ggr varit i narkos. Det där med att kunna vicka loss dem själv o att de sitter så löst är bara en myt, eller ja, det kan ju vara sant i de fall där rötterna tillbakabildats. Fotade faktiskt minstingens när de var dragna, alla hörntänderna hade rötter som var dubbelt så stora som tanden som syntes, dvs typ 1/3 synlig tand resten rot. Sen drogs en framtand med lika proportionerligt stor rot, sen några kindtänder utan rot som ser ut som man tror att mjölktänder ska göra.

Jag brukar dra så fort de nya tänderna syns och mjölkisarna inte verkar vilja flytta på sig, jag försöker vänta till alla fyra hörntänderna syns om jag kan.

Har man Agria o tandvårdtillägg täcker det, annars går det nog i regel inte på försäkringen, men det går ju alltid att kolla upp. Och att jämföra priser, det skiljer en hel del.

Det där med att kunna vicka loss dem själv o att de sitter så löst är bara en myt, eller ja, det kan ju vara sant i de fall där rötterna tillbakabildats.

Hur menar du nu? Mjölktänder blir ju lösa innan de tappas, precis som hos människor. Det kanske är när rötterna hunnit tillbakabildats, kommer inte ihåg faktiskt. Men det är ju standard. Och då kan man vicka loss dem. Naturligtvis kan man inte dra loss dem själv om de inte är lösa.

Vilken tur att jag lär mig övertalas till ett tandvårdstillägg när jag tecknade hennes försäkring!
Men då är det bäst att jag tar mig en ordentlig titt på de övriga tänderna imorgon så att vi kan dra dem allihop på en gång om det skulle behövas; jag tyckte att jag såg lite dubbelt även i underkäken igår..
Just nu har jag inte hjärta att väcka henne.

Tack ska ni ha! Skönt att höra att det är såpass vanligt också, jag har själv aldrig behövt dra någon tand på hundarna.

Leia hade en mjölktand som inte släppte, råden går isär men jag lyssnade på vår vanliga veterinär som tyckte att vi skulle dra väck den. Tog bort den när hon var sju månader ungefär, dock brydde jag mig inte så mycket om hur hennes bett såg ut eftersom hon har kroksvans och ändå inte skall ställas ut.

.

Lite tokigt resonemang. Ett bettfel orsakat av persisterande mjölktänder ger ofta hunden problem. De permanenta hörntänderna kan låsa bettet och förhindra att munnen stängs ordentligt, de kan peka upp i gommen med fistelgångar till näshålan som följd, käkens tillväxt kan hämmas - ibland oliksidigt så att hunden får en skev underkäke.

Mjölktänder bör tas bort så snart de permanenta tänderna tittar fram för att förhindra problem. Beroende på vilken tand det gäller kan man förstås ibland avvakta, men det bör en veterinär avgöra.

En persisterande mjölktand har i de flesta fall en intakt rot. Denna är mycket lång och gracil och det går inte att "dra ut" tanden. Framtänderna har ungefär ett förhållande på 1:10 mellan krona och rot! Om mjölktandsroten går av kan den påverka den permanenta tandens läge ändå.

Jag fick åka in med min valpis för drygt 2 veckor sedan och dra en mjölktand som inte ville släppa taget (hörntand i överkäken) och med tanke på hur hårt den satt så hade den inte lossnat av sig själv. Hon skulle bli 7 månader någon dag efter ingreppet så jag ville inte avvakta längre. Vad det gick på har jag ingen aning om då jag fortfarande inte har fått någon räkning.

kl

Tack för alla svar!

Jag har haft tur än så länge. Efter lite hårdhänt bus med Kailzie och gnagande på en plastkork blev vi av med hela Två tänder igår! Varav en var en av de två jag oroat mig för. Ska plocka fram lite frusna märgben ikväll och se om de kan klara biffen..
Det kanske var mitt prat om veterinären som fick henne att spotta ut dem i rena förskräckelsen. ^^

Jag tycker i alla fall att placeringen av den nya tanden ser sund och fin ut i förhållande till de andra, nu när man kan se ordentligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka