Mjölksyra

ankic

Trådstartare
Har en ponny som snabbt får mjölksyra under träning / tävling - han har bra kondition men blir bara så tung efter ett tag - som om det tar stopp. Inte tungandad eller ansträngd
På tävlingar är det likadant - första klassen går bra o andra är han som trött i kroppen - vi har alltid trott att det är för att det är länge mellan klasserna o han blir trött av alla intryck runt om .

Rider för duktiga tränare o alla ä överens om att det måste vara mjölksyra .
Han blir inte så under dressyr träning / tävling

Vi har i vintras börjat ge havre för att vi ville ha mer energi - men fick aldrig önskad effekt - har tillsatt E -vitamin, magnesium o B-vitamin och nu även 1 dl olja - nu ha han den perfekta energin men problemet med mjölksyran kvarstår . Så har ngn tips vad vi kan göra för att hjälpa våran kille - han är kollad av veterinär .
Sadeln är kollad av sadelprovare o även med tryckpadd som man kopplar till dator
Han har provat massage och Elekroterapi men gör ingen skillnad

Har en ponny som snabbt får mjölksyra under träning / tävling - han har bra kondition men blir bara så tung efter ett tag - som om det tar stopp. Inte tungandad eller ansträngd
På tävlingar är det likadant - första klassen går bra o andra är han som trött i kroppen - vi har alltid trott att det är för att det är länge mellan klasserna o han blir trött av alla intryck runt om .

Rider för duktiga tränare o alla ä överens om att det måste vara mjölksyra .
Han blir inte så under dressyr träning / tävling

Vi har i vintras börjat ge havre för att vi ville ha mer energi - men fick aldrig önskad effekt - har tillsatt E -vitamin, magnesium o B-vitamin och nu även 1 dl olja - nu ha han den perfekta energin men problemet med mjölksyran kvarstår . Så har ngn tips vad vi kan göra för att hjälpa våran kille - han är kollad av veterinär .
Sadeln är kollad av sadelprovare o även med tryckpadd som man kopplar till dator
Han har provat massage och Elekroterapi men gör ingen skillnad
Hur är det med Selen?
Foderstaten i övrigt med micromineraler?
Har ni tagit blodprov?
Det kan även hjälpa att ge MSM men jag hade börjat med blodprov/veterinär.

Vad kollade veterinären? Blodprover? Mätte mjölksyranivån i blodet efter ansträngning? Kollade hjärtat?
Av din beskrivning låter det inte som det beror på foder, sadel mm.

Nu är jag inte insatt i den typ av träning men jag hade försökt hitta någon som kan hjälpa en med ett träningsupplägg man tar hänsyn till detta. Mjölksyreträning helt enkelt.

Men jag tror man behöver vara lite insatt i sån träning och ha ett bra och sunt upplägg så träningen då blir uppbyggande och inte tvärtom.

Sen kolla över mineraler etc som skrivits ovan.

Hur är det med Selen?
Foderstaten i övrigt med micromineraler?
Har ni tagit blodprov?
Det kan även hjälpa att ge MSM men jag hade börjat med blodprov/veterinär.
Eftersom "alla" först har trott att det beror på brist av energi så har veterinären gjort en vanlig undersökning - i stort sätt kollat så han inte har ont ngnstans men även röntgat rygg . Det är även tagit utökat blodprov som skickats till Uppsala på analys- alla värden var lite under men inte så farligt - dom trodde det kunde bero på att han kunnat haft en liten infektion . Det är nu när vi gett tillskotten o fått en otrolig energi med mycket go i galoppen som vi verkar vara överens om att det är ngt som bara dör - o lutar åt mjölksyra . Fick tipset av en atränaren att en del har blivit hjälpta av Betfiber mix - så kanske ska vi prova . Kommer att kontakta veterinären efter helgen o höra vad dom föreslår att vi provar -

Eftersom "alla" först har trott att det beror på brist av energi så har veterinären gjort en vanlig undersökning - i stort sätt kollat så han inte har ont ngnstans men även röntgat rygg . Det är även tagit utökat blodprov som skickats till Uppsala på analys- alla värden var lite under men inte så farligt - dom trodde det kunde bero på att han kunnat haft en liten infektion . Det är nu när vi gett tillskotten o fått en otrolig energi med mycket go i galoppen som vi verkar vara överens om att det är ngt som bara dör - o lutar åt mjölksyra . Fick tipset av en atränaren att en del har blivit hjälpta av Betfiber mix - så kanske ska vi prova . Kommer att kontakta veterinären efter helgen o höra vad dom föreslår att vi provar -
Glömde skriva att han är jätte fin i kroppen - musklad

Pratade med Veterinären o hon tyckte vi skulle avvakta med prover - eller visst fick jag komma så tar dom prover om jag vill .
Fick tips om att ta bort havren - stärkelse är negativt för mjölksyran och därför rek. att minska eller ta bort den och ge något med mindre stärkelse som ger mera fett och fiberbaserad energi- Vad tror ni om det - kan det funka ? Läste att akupunturtäcke kunde hjälpa - men mycket pengar om det inte gör det

Ta hjälp av någon duktig fälttävlansryttare kanske som själv kan rida och känna under tex galoppjobb? Om hästen faktiskt tar slut, om den har något besvär som hämmar eller om det "bara" är otillräcklig/för hästen felaktig träning som kan ändras.

Har en ponny som snabbt får mjölksyra under träning / tävling

Att folk inte kan sluta tro på skrönan om “mjölksyra” och muskeltrötthet. Tysken Otto Meyerhof fick nobelpriset i medicin år 1922 för sin forskning om “mjölksyra” i musklerna.

Det är bara det att det inte bildas någon ”mjölksyra” i musklerna. Däremot bildas det laktat vid anaerob metabolism (vid hårt arbete). Laktat är definitivt inget gift som gör hästen ”tung och trött”. Det som gör att hästen blir muskeltrött är att musklerna blir försurade. Laktat är en ”buffer” som kan buffra vätejoner som orsakar försurningen. Laktat är med andra ord en positiv substans och inget gift. Nobelpristagaren Otto Meyerhof visade att den största delen av den laktat som bildas i musklerna återombildas till utgångsmaterialet glukos och glykogen.
vi verkar vara överens om att det är ngt som bara dör - o lutar åt mjölksyra . Fick tipset av en atränaren att en del har blivit hjälpta av Betfiber mix -

Betfiber kan faktiskt hjälpa därför att betfiber innehåller betain (TMG):

https://www.mmsports.se/blogg/betain-en-lovande-prestationsokare/

Varför TMG kan hjälpa är ganska komplicerat att förklara men det har med ämnet homocystein (Hcy) att göra. Hcy kan störa flödet av elektroner längs elektrontransportkedjan vilket kan göra att laktat inte kan buffra de vätejoner som bildas. Resultatet blir en försurning av musklerna.

Fick tips om att ta bort havren - stärkelse är negativt för mjölksyran och därför rek. att minska eller ta bort den och ge något med mindre stärkelse som ger mera fett och fiberbaserad energi- Vad tror ni om det - kan det funka ? Läste att akupunturtäcke kunde hjälpa - men mycket pengar om det inte gör det

Vad är det för okunniga människor som du rådfrågar? Ta för guds skull inte bort havren. En tävlingshäst som ska prestera maximalt måste använda glukos och glykogen som energikälla. Det har du väl själv redan upptäckt. Du behöver därför ge ett foder som innehåller mycket socker och/eller stärkelse och havre är ett utmärkt, stärkelserikt foder för högpresterande hästar. Utan havre kommer hästen inte att kunna arbeta maximalt någon längre tid. Stärkelse är inte negativt för någon ”mjölksyra” som aldrig bildas i musklerna. Usch, vilket trams. Fett är däremot ett gift om det ges i stora mängder och fett och fiberbaserad energi kan du bara använda till lätt arbete (aerobt arbete).

Du borde gå en kurs och lära dig hur man utfodrar en högpresterande häst.

http://www.drkellon.com/coursedescriptions/nutrperformancehorse.html

Det kan du ha rätt i - att jag borde gå en kurs- men att jag skriver här är väl ett steg i rätt riktning eller ?
Allt detta är nytt för mig - har varit ägare till en nordlandshäst i 15 år- och med turen att inte ha haft några problem med foder, mjölksyra , energi osv så har jag varit lycklig lottad - så allt det här är nytt för mig - och då blir det nog lätt att man försöker lyssna på alla . Det är en foder expert som tipsde om att ta bort havren - det är inte så lätt att skålla vad som är rätt eller fel - men jag försöker läsa o lära mig

Fast vilken nivå presterar hästen på? Det är ju skillnad på högpresterande och på en lättklasshäst tex?

Jag har tyvärr inga bra råd åt TS men undrar om samma symptom uppträder om hästen galoppjobbas? Iom att den inte går in i väggen i dressyr, "bara" hoppning som jag förstår det?

Fast vilken nivå presterar hästen på? Det är ju skillnad på högpresterande och på en lättklasshäst tex?

Jag har tyvärr inga bra råd åt TS men undrar om samma symptom uppträder om hästen galoppjobbas? Iom att den inte går in i väggen i dressyr, "bara" hoppning som jag förstår det?

Jag tänker också att först måste man ju utreda vilken nivå av arbete hästen faktiskt gör. Vi är ju väldigt många som kraftig överskattar träningen våra hästar gör och dessutom är hästar ofta för dåligt tränade helt enkelt. Klart de blir trötta med mer intensivt arbete då. Därav mitt tips om att sätta upp en kunnig ryttare för hen känner ju det direkt, om det bara är bristande träning. Min häst är en ponny som för mig lätt känns "trött" men rätt ofta är det en kombo av lite ponnylathet och att han helt enkelt inte är framför skänkeln utan står emot lite och det är (både för mig och för honom) enormt energislukande. När han är framme för skänkeln galopperar han lätt dubbla sträckan i högre tempo och blir betydligt mindre trött. Jag har tagit hjälp av duktiga ryttare som visat både honom o mig för att hitta det läget, minst lika värt som att sätta upp tränaren vid dressyr/hoppning!

Det kan du ha rätt i - att jag borde gå en kurs- men att jag skriver här är väl ett steg i rätt riktning eller ?
Allt detta är nytt för mig - har varit ägare till en nordlandshäst i 15 år- och med turen att inte ha haft några problem med foder, mjölksyra , energi osv så har jag varit lycklig lottad - så allt det här är nytt för mig - och då blir det nog lätt att man försöker lyssna på alla . Det är en foder expert som tipsde om att ta bort havren - det är inte så lätt att skålla vad som är rätt eller fel - men jag försöker läsa o lära mig

Ponnyn är på Lb nivå i tävling o tränas på Lb o La , 8 år men sent tagen så lite baby ännu - en riktigt duktig ponny med god teknik , bra lovord från tränare .
Det är väll i hoppning det märks mest - o då oftast 2 :a klassen på tävlingar - även om han går ett lite hårdare dressyrpass för tränare i dressyr - så är han inte på verkad nämnvärt - svettig men inte i andning - så konditionen vekar ju vara okej . Men kanske vi får ta hjälp o lägga upp ett tränings pogram o försöka höja mjölksyre nivån - man vill kanske för mycket - hjälpa till på traven

Spånar vidare
Kan tänka mej att hoppning är lite mer explosiv träning medan dressyr mer...uthållig? (hittar nog inte rätt ord men ni kanske förstår ändå?)

Alltså lite olika vad som krävs rent styrkemässigt för att orka uppgiften.

Gillar inte att jämföra häst med människa men för att förstå poängen så kan jag själv i rätt tempo simma/springa/gå hur länge som helst känns det som. Men om man lägger till lite explosiv träning i det där- snabba ruscher ibland tex, då tar jag slut direkt. Och lägger jag ine upp träningen rätt lär jag inte fixa explosiva inslag hur bra kondis jag än har.

Ponnyn är på Lb nivå i tävling o tränas på Lb o La , 8 år men sent tagen så lite baby ännu - en riktigt duktig ponny med god teknik , bra lovord från tränare .
Det är väll i hoppning det märks mest - o då oftast 2 :a klassen på tävlingar - även om han går ett lite hårdare dressyrpass för tränare i dressyr - så är han inte på verkad nämnvärt - svettig men inte i andning - så konditionen vekar ju vara okej . Men kanske vi får ta hjälp o lägga upp ett tränings pogram o försöka höja mjölksyre nivån - man vill kanske för mycket - hjälpa till på traven

Har nu galoppjobbat något, ute i friskt tempo tänker jag på då? Backträning? Annat där det borde märkas om han "tar slut" på samma sätt som i hoppningen?

Om han klarar det, så känns det underligt att han skulle ta så slut klass 2 efter att ha vilat emellan, det är ju inte många minuter på tävlingsbanan.

Om det var min skulle jag prova vad som händer i galoppjobb, hur den reagerar på intervaller (3 min galopp, 1 min skritt, 3 min galopp) och hur den reagerar på backar. Har hästen normalt flås där och problemet inte dyker upp skulle jag inte misstänka "mjölksyra" utan nåt annat. Tar orken slut även vid ovan skulle jag öka konditionen.

En tanke - om den får mer nedtrappning och röra sig mellan klasserna eller om den står still, gör det någon skillnad?

Liknande trådar

Hästvård Är så deprimerad, måste bara skriva av mig. Vet inte om jag lägger tråden på rätt ställe! I vintras så upptäckte vi att min...
2
Svar
26
· Visningar
3 057
Senast: zavannah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar