Mjölkstockning

Ajda

Trådstartare
Misstänker att jag fått mjölkstockning.
Igårkväll blev jag frusen, ont i kroppen och ont på yttersidan av vänster bröst. Bröstet är spänt trots amning.
Vad gör man?
Provade att pumpa ur, men det kom knappt något...
När ringer man vårdcentralen?

Sv: Mjölkstockning

Det låter ju som mjölkstockning.

När jag har fått det har jag duschat varmt, tagit alvedon och sen gått och sovit med varmvattenflaska mot bröstet.

Sen har jag låtit Alice äta extra länge från det bröstet så det blir ordentligt "tomt".
I duschen har jag masserat ordentligt på det onda.

Jag har inte ringt vårdcentralen någon gång, men det har alltid gått över samma dag.

Som jag har fattat det så om du har feber som sitter i och smärtan inte släpper, kan man behöva pencilin. Är du orolig tycker jag att du ska ringa din läkare och fråga.

Värme i massor på bröstet (varma bad, duschar, vetekudde...), försiktig massage och framför allt amma amma amma!

När jag fick mjölkstockning duschade jag varmt och samtidigt pumpade. Sen lät jag sonen börja amma på det bröstet under ett antal timmar. Under tiden hade jag vetepåsar, ullplädar mm. Jag hann nog stoppa det i tid för jag fick rätt på det efter bara nån timme.

Är i precis samma sits som du. 40,2 i feber, kul! Jag provade lägga lillen på "utsidan" så att han masserade utsidan av bröstet, där det hårda satt, med hakan. Det funkade bra. I övrigt som de andra sagt. Amma, värme och massage.

Det verkar lösa sig, men febern hänger kvar för mig lite grand. Dock ska du inte glömma att amma även från det bra bröstet, det gjorde jag. Med följden att det också blev hårt och ont...

Alltså, amma från båda håll, men mest det onda!

Feber hade jag inte, men det känns lite som det i kroppen.

Duschade varmt med en hård stråle mot bröstet förut. Det hjälpte litegrann.
Har pumpat ur nu för jag började läcka massor från stock-bröstet, inte från det andra :confused:

Hur vet man om mjölkstockningen släppt? Försvinner smärtan direkt eller är man öm fortfarande på utsatta området?

Klumpen i bröstet försvinner och hela bröstet känns normalt "svampigt" (eller hur nu dina känns;) )

När man masserar på klumparna kan man liksom märka att de mjuknar, kombinerar man med att mjölken kommer ut, via amning, pump eller handmjölkning så är det större chans att klumparna förblir borta.

Man kan vara lite öm efter all omild behandling, men den där elaka smärtan försvann tycker jag.

Några klumpar har jag inte kännt. Hela bröstet är spänt trots att dottern nu ammat på det. Ökar inte mjölkproduktion iom att man ammar mer på det nu?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 163
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Sasse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel