Mjölkpellets?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare josefineandersson
  • Startdatum Startdatum
J

josefineandersson

Vi har ett föl som är född 2009-05-06. Hans mamma ville inte veta av honom överhuvudtaget och vi försökte med allt och lite till, hon ville inte. Dagen efter fick vi ta bort henne. Hon hade ett jätte dåligt bakben och kunde inte resa sig upp efter förlossningen.
Första dygnet hittade vi en amma till våran lille hingst. Den amman hade fött tvillingar, varav en inte överlevde och det var väldigt, väldigt kritiskt med den andre. Dom gick därför med på att vi fick prova om deras sto ville ta emot våran hingst, för om den lille tvillingen inte överlevde så skulle stoet inte bli helt ensamt. Men den lille krabaten har bestämt sig för att leva och har en livsgnista som ingen annan. Men nu är ägarna till stoet jätte rädda för att mjölken inte ska räcka till båda två och eftersom deras är den svagaste så får alltid han först. Och så jagar dom iväg våran tills deras har ätit upp färdigt. Och nu har våran lille hingst börjat bli arg både på dom och sin lillebror och inom en snar framtid kommer han antagligen börja slåss för att få mat. Och även om sto ägarna tycker att han får mjölk och att han inte är hungrig, så syns det på hela honom att så är inte riktigt fallet.
Så nu undersöker vi fenomenet mjölkpellets, ifall vi behöver ta hem honom framöver. Så jag skulle vara jätte tacksam för alla tips och förslag jag kan få. Helst vill jag hitta en sort som han kan få så tidigt som möjligt. Alltså ett som täcker upp allt en riktigt liten fölunge behöver. Och jag vore jätte glad om ni kunde säga något ställe som säljer mjölkpellets. Och jag är även glad över att höra om egna erfarenheter från andra.

Om inlägget verkar virrigt så beror det på en lång period av sömnlöshet.

Sv: Mjölkpellets?

varför skulle mjölken inte räcka åt två? Det är väl det svaga fölet som behöver stödmatas, varför ska ditt friska föl behöva stödmatas? Känns helt sjukt... Låt stackarna äta liksom och stödmata den svaga istället...

Avundas dig inte och du har fått ett PM med adressuppgifter.
Men det bästa är att börja med mjölk istället för pellets. Det finns ett antal olika fabrikat på marknaden i olika prisklasser. Jag som tyvärr fått föda tre olika föl på välling delar gärna med mig av mina erfarenheter och vad som jag tycker är prisvärt. Men för att inte göra reklam så får det bli via PM till den som är intresserad.

Enligt min erfarenhet så är det bäst att lära fölet dricka välling ur spann så fort som möjligt. Inte minst för efter någon månad är det ganska stora mängder ett föl ska ha. Så det blir lättare att hantera det i spann än i flaska.

Varför göra det svårare än vad det är?

Det är väl bara att kontakta nån ny amma.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 443
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 065
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka