E

Ellinore

Hur mycket mjölk får man varje dag från en mjölkko? Kan nån säga vad de ska ha för mat varje dag?

Sv: Mjölkkor

Beror lite på rasen av kon och på individen. Men det är väldigt många liter på en bra mjölkko, mycket mer än en kalv skulle kunna sätta i sig.
Kon behöver bra foder med mycket protein, mer än vad hästar behöver och i stort sätt fri tillgång. En högproducerande kon behöver 100 liter vatten/dag. Ger man kon sämre foder och för lite vatten så kommer hon att mjölka sämre.
Foder som brukar användas är hö, ensilage, havrekross, kornkross, pellets, betfor m m ungefär som med hästar så sätter de flesta ihop sitt eget foder efter vad man har tillgång till.

maten beror på om det är ekologiskt eller inte?
mjölken e som sagt samma svar som ovan.varierar mycket på vilken årstid,åldern på kor,antal kalvningar,ras m.m

Kan man ge kon hö, havrekross och kornkross, behöver de då något annat också?

Beror på kvaliteten på fodret. Det måste vara toppklass för att kon ska kunna mjölka maximalt. Så en analys på fodrert är nästan ett måste om man inte är en van mjölkbonde.

Okej, men när man mjölkat kon, om man då vill dricka mjölk, måste man då göra nått med mjölken för att den ska vara riktigt bra?

Lite svårt att säga för man räknar inte mjölken i liter per ko utan i kilo smörfett per ko och det måttet beror lite på kvaliteten på mjölken. Men normal ko lämnar ca 9000 kg smörfett per år. Men jag skulle uppskatta det till ca 18 liter per ko i snitt. Lite mer direkt efter kalvningen och lite mindre i slutet innan nästan kalvning.

Man silar mjölken innan man dricker den. Somliga låter mjölken stå ett tag och skummar av grädden innan man dricker utav den. Det kan vara trevligt att kyla den också för de flesta vill nog ha kall mjölk att dricka.

Menar du att man får 18 liter mjölk per ko varje dag?

Finns det nån hemsida med fakta om mjölkkor?

Vad heter den mjölkko-rasen som är svart och vit?

Kossorna på skolan under högmjölkningsperioden kunde mjölka upp mot 60kg/mjölkning (som görs 2 gånger om dagen)

En ko behöver 5 liter vatten för att producera 1 liter mjölk.

Maten är jätte viktig för en ko, dom är otroligt känsliga och minsta lilla fel kan göra att dom får mastit (juverinflammation) och det går svenska bönder minus på flera miljoner varje år, dessutom mjölkar dom mindre om dom får "fel" foder.

Raserna som används är främst SRB - Svenskt Rödbrunt Boskap (Röda, rödvita)och SLB - Svenskt Låglands Boskap (Svart-vita) och en del bönder använder SJB (Svenskt Jersey Boskap) för att få upp fett% i mjölken.

Kor är MYCKET svårare än hästar. Men det är nästan roligare att gå i ladugården än i stallet tycker jag ;)
Och räkna foderstat till en häst är lika lätt som 2ans multiplikationstabell om man jämför med hur det är att räkna till en ko!

Du glömde lantraserna! :mad: ;) Fr a på tal om effektiv foderomvandling, fetthalt och protein.

Dricka mjölk!? Spenvarm mjölk är kalas, uppvärmd mjölk är urrrk. Tycker

LIA

Om vi tar ett exempel, jag skaffar en SLB, hur sköter man den då under en dag? Altså jag menar, vilka tider man brukar mjölka, och vilka tider den ska ha mat, och vad den ska äta.

Om man inte skulle behöva mycket mjölk, skulle en ko klara sig på 5 liter vatten och den producerar 1 liter mjölk, altså skulle den klara det, eller skulle den må dåligt?

Nej du kan inte ge en ko 5 liter vatten per dag.
Jag tycker inte du skall skaffa ngn ko utan att skaffa lite praktisk erfarenhet först.
PL

Det är ju inte förrän om några år, och då pratar vi om typ 5-7 år! Så jag är ute i väldigt god tid med att ta reda på fakta om kor!

Det är JÄTTE mycket jobb med kor, så som vi sköter om dom i ladugården på gymnasiet jag gick så började vi kl 6 med mjölkning och utfodring, sen ska alla mjölkmaskiner diskas, det ska mockas i ladugården, kalvarna ska få mjölk.

Det finns saker att göra hela tiden! Trots att det finns foderautomater ;)

Vad en ko kostar är ju olika, kanske 5.000:- men du lär ju ha minst 3 stycken. Eller helst ett hundratal och odla eget foder för att ha råd. Tyvärr..

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: Efwa
·
Övr. Djur Hur får jag bort snokar inomhus? När det är som värst får jag ta bort 15 st dagligen.
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Senast: Rugge
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
641
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 330
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V