Mjölkfri marsipantårta

Michellan95

Trådstartare
Då och då startar jag trådar om mjölkfria alternativ och får alltid så bra svar så jag gör en favorit i repris och startar en tråd :)

Dottern fyller år och vill ha marsipantårta, jag äter mjölkfritt och vi har andra gäster som är mjölkproteinallergiker. Normalt så "spacklas" tårtan med vispgrädde och sedan lägger jag på marsipanlocket men kan jag byta ut vispgrädde till sojavisp? Fungerar det eller fuktar det igenom och smälter under marsipanen? Havrevisp är ju inte så upphetsande gott så den vill jag helst undvika :angel:

Eller ska jag helt enkelt skrota hela idéen med mjölkfri marsipantårta och göra en traditionell med vispgrädde? ;)

Kan du inte göra någon typ av smörkräm utan mjölkprotein?

Annars kan du, tror jag, skydda marsipanen genom att fodra den innan du lägger den mot sojavispen om fukten är det enda som avskräcker dig. Det borde ju fungera med typ kokosolja tänker jag (istället för smör då som många använder)?

Då och då startar jag trådar om mjölkfria alternativ och får alltid så bra svar så jag gör en favorit i repris och startar en tråd :)

Dottern fyller år och vill ha marsipantårta, jag äter mjölkfritt och vi har andra gäster som är mjölkproteinallergiker. Normalt så "spacklas" tårtan med vispgrädde och sedan lägger jag på marsipanlocket men kan jag byta ut vispgrädde till sojavisp? Fungerar det eller fuktar det igenom och smälter under marsipanen? Havrevisp är ju inte så upphetsande gott så den vill jag helst undvika :angel:

Eller ska jag helt enkelt skrota hela idéen med mjölkfri marsipantårta och göra en traditionell med vispgrädde? ;)

Du kan pensla undersidan av marsipanlocket med smält, mjölkfritt margarin eller neutral matolja så drar det inte åt sig vätska. Sojavisp är inte ju inte lika fluffigt som vispgrädde, men vill du ha den hårdare så kan du smälta lite gelantin. Vispa sojavispen tills den inte blir styvare och häll ner gelantinet sakta och försiktigt - fin stråle, medans du vispar.Jag tror det blir en lika god tårta som med vanlig grädde! Lycka till.

Jag rekommenderar att du gör egen cashewnötsgrädde istället. Då kan du lätt styra konsistensen och det smakar i mitt tycke godare än alla de veg. vispbara gräddalternativ som finns. Googla så hittar du recept.

Kan du inte göra någon typ av smörkräm utan mjölkprotein?

Annars kan du, tror jag, skydda marsipanen genom att fodra den innan du lägger den mot sojavispen om fukten är det enda som avskräcker dig. Det borde ju fungera med typ kokosolja tänker jag (istället för smör då som många använder)?

Nja vill helst inte ha smörkräm, det var det alternativet jag hittade när jag googlade recept.

+ @Skjøldur
Funderar också på om sojavispen håller konsistensen eller om den smälter under marsipanen.
Behöver jag göra gelatintricket ändå kanske?

Sojavispen är en ganska ny bekantskap för mig och har bara haft den till en kanelbullekladdkaka och på pannkaka.

Jag rekommenderar att du gör egen cashewnötsgrädde istället. Då kan du lätt styra konsistensen och det smakar i mitt tycke godare än alla de veg. vispbara gräddalternativ som finns. Googla så hittar du recept.

Tyvärr så har jag nötallergiska släktingar.

Vänta vänta vänta... kanelbullekladdkaka? Hur!? Det låter som en dröm!

Kanelbulle i kladdkakeformat :d

150 g smör
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
0,5 krm salt
2,5 dl mjöl
2 ägg
Pärlsocker

Ugnen på 200 grader.
Smält smöret, ta av det från plattan och rör ner resten av ingredienserna till en slät smet.
Häl ner smeten i en smord och bröad springform (22-24 cm), kan även kläs med bakplåtspapper istället.
Strö över pärlsocker och grädda mitt i ugnen 15-20 minuter.

Serveras med grädde :)

Kanelbulle i kladdkakeformat :d

150 g smör
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
0,5 krm salt
2,5 dl mjöl
2 ägg
Pärlsocker

Ugnen på 200 grader.
Smält smöret, ta av det från plattan och rör ner resten av ingredienserna till en slät smet.
Häl ner smeten i en smord och bröad springform (22-24 cm), kan även kläs med bakplåtspapper istället.
Strö över pärlsocker och grädda mitt i ugnen 15-20 minuter.

Serveras med grädde :)

Det skall vi prova genast :)
Mycket trevligt med recept man kan göra mjölkfria. Dvs byta smör mot mjölkfritt altenativ.
Med vänlig hälsning
pudlan

Det skall vi prova genast :)
Mycket trevligt med recept man kan göra mjölkfria. Dvs byta smör mot mjölkfritt altenativ.
Med vänlig hälsning
pudlan

De allra flesta recepten går alltid att byta ut mot mjölkfritt alternativ så det är tacksamt. Drömmar tex blir bara lite smuligare än om de görs på riktigt smör :)

Är det marsipanen som är grejen, eller själva grädden? Om det är marsipanen, så skulle jag göra en simnel cake. Också en marsipantårta, jättegod, och går att göra utan grädde.

De allra flesta recepten går alltid att byta ut mot mjölkfritt alternativ så det är tacksamt. Drömmar tex blir bara lite smuligare än om de görs på riktigt smör :)

Småkakor brukar ingen märka att de är mjölkfria.
Sant men i bland blir det lite trist att bara öra samma hela tiden. Många tidningar med recept är det klurigt att finna annat alernativ som är mjölkfritt.
Mvh
Pudlan

Är det marsipanen som är grejen, eller själva grädden? Om det är marsipanen, så skulle jag göra en simnel cake. Också en marsipantårta, jättegod, och går att göra utan grädde.

Jag vet inte vad som är grejen egentligen mer än att dottern vill ha traditionell marsipantårta med jordgubbssmak. Så det är nog grädden som är mitt problem ;)
Tårtbotten är automatiskt mjölkfri (ägg, socker, mjöl) och jordgubbsmousse finns det massor med recept på hur man gör den smidigast på gräddsubstitut. Men sen verkar de allra flesta spackla sina mjölkfria tårtor med "smörkräm" och det tycker inte jag är så där jättegott så då funderar jag på sojavispen gör ett lika bra jobb som grädde under marsipanen.

Ska prova göra mandelgrädde också som @Trani föreslog. Har över en vecka på mig att öva/testa fram olika saker :)

Småkakor brukar ingen märka att de är mjölkfria.
Sant men i bland blir det lite trist att bara öra samma hela tiden. Många tidningar med recept är det klurigt att finna annat alernativ som är mjölkfritt.
Mvh
Pudlan

Vad brukar det vara för typ av recept? :) har inte upplevt det själv som svårt att byta ut mot mjölkfritt.

Vad brukar det vara för typ av recept? :) har inte upplevt det själv som svårt att byta ut mot mjölkfritt.
Många recept har bla ost som exempel. Vad byter man det i mot?

Men nu handlar tråden om marsipan tårta med jordgubbar som jag tycker mumma! Jag har inte provat soja grädde med marsipan lock. Följer gärna hur det går.
Mvh
Pudlan

Tips på prinsesstårt aktigt tårta;
2 sockerkaks bottnar, dela den ena i 2 lager och forma den andra lite kupol format (dvs skär med bröd kniv och ät upp spillet ;)).

Ha vanilj kräm i det nedersta lagret och ordentligt med sylt eller grädde och jordgubbar i det övre. Spackla tunnt tunnt med grädde runt tårtan och lägg på marsipanen.
Eftersom man inte har så mycket grädde ytterst så svettas inte marsipanen :). Men man kan ösa på med grädde i tårtan istället, tårtan blir hög och fin eftersom man har 2 satser Tårtbotten :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka