Mjölkfri marsipantårta

Mjölkfri ost! :idea: Numera finns det en hel del olika vegetabiliska ostar i handeln. Hårda, mjuka, rökta, smältbara, gjorda på soja, cashewnötter, ris etc...

har du läst vad den mjölkfria osten innehåller? Den innehåller mycket saker äter inte gärna nötter m.m för jag har fler ämnen jag reagerar i mot sen jag äter inte alla dess E- ämnen för min egen skull.
Mvh
Pudlan

Tips på prinsesstårt aktigt tårta;
2 sockerkaks bottnar, dela den ena i 2 lager och forma den andra lite kupol format (dvs skär med bröd kniv och ät upp spillet ;)).

Ha vanilj kräm i det nedersta lagret och ordentligt med sylt eller grädde och jordgubbar i det övre. Spackla tunnt tunnt med grädde runt tårtan och lägg på marsipanen.
Eftersom man inte har så mycket grädde ytterst så svettas inte marsipanen :). Men man kan ösa på med grädde i tårtan istället, tårtan blir hög och fin eftersom man har 2 satser Tårtbotten :).

Får se om jag får fixat en tårta det låter mums!
Mvh
Pudlan

har du läst vad den mjölkfria osten innehåller? Den innehåller mycket saker äter inte gärna nötter m.m för jag har fler ämnen jag reagerar i mot sen jag äter inte alla dess E- ämnen för min egen skull.
Mvh
Pudlan
Innehållsförteckningen på den ost som jag brukar ha på pizza:
Vatten, ohärdad palmolja*, tofu (soja), sojaprotein, potatisstärkelse, förtjockningsmedel: (karragenan, fruktkärnmjöl), jästextrakt, salt, naturliga smakämnen, kalciumfosfat och socker.
*från hållbar odling

:)

Innehållsförteckningen på den ost som jag brukar ha på pizza:
Vatten, ohärdad palmolja*, tofu (soja), sojaprotein, potatisstärkelse, förtjockningsmedel: (karragenan, fruktkärnmjöl), jästextrakt, salt, naturliga smakämnen, kalciumfosfat och socker.
*från hållbar odling

:)

Undviker palmolja och äter soja men väldigt väldigt sällan. Äter inte jästextrakt
(eller glutamat som är smakförstärkare finns ej i denna produkt).
Mvh
Pudlan

Och förresten så finns det vegetabilisk ost som varken innehåller soja eller palmolja. Natriumglutamat tycker jag att jag överlag sällan ser i veggoprodukter.

TS: vanligt laktosfritt fungerar inte? Annars tycker jag de är toppen som ersättning för vanlig grädde, iaf valios vispgrädde blir fast och bra :)

Jag vet inte vad som är grejen egentligen mer än att dottern vill ha traditionell marsipantårta med jordgubbssmak. Så det är nog grädden som är mitt problem ;)
Tårtbotten är automatiskt mjölkfri (ägg, socker, mjöl) och jordgubbsmousse finns det massor med recept på hur man gör den smidigast på gräddsubstitut. Men sen verkar de allra flesta spackla sina mjölkfria tårtor med "smörkräm" och det tycker inte jag är så där jättegott så då funderar jag på sojavispen gör ett lika bra jobb som grädde under marsipanen.

Ska prova göra mandelgrädde också som @Trani föreslog. Har över en vecka på mig att öva/testa fram olika saker :)

Här kommer mitt lite tråkigare (och kanske dyrare men inte så mycket) tips.

Gör två små tårtor istället för en stor. En med marsipanlock och grädde så att dottern blir glad och en Simnel Cake utan mjölk.

Om det är färdiga bottnar så kan man lägga på en skål och skära bort kanterna så att tårtan blir mycket mindre i storleken. Jag har kört det när vi bara är få på ett litet kalas och tårtorna blir jättegulliga.

(btw, för att få fina Disneymärken på tortorna, gör inte som vi och köp utskriven på ICA för 100 kr (billigare än en hel tårta med utskrivet motiv) utan köp istället (som jag hittade i helgen och inte köpte för det var försent) på pysselbutiken med kakgrejor flera stycken "tårtklistermärken" med Disneymotiv för 69 kr.

Här kommer mitt lite tråkigare (och kanske dyrare men inte så mycket) tips.

Gör två små tårtor istället för en stor. En med marsipanlock och grädde så att dottern blir glad och en Simnel Cake utan mjölk.

Om det är färdiga bottnar så kan man lägga på en skål och skära bort kanterna så att tårtan blir mycket mindre i storleken. Jag har kört det när vi bara är få på ett litet kalas och tårtorna blir jättegulliga.

(btw, för att få fina Disneymärken på tortorna, gör inte som vi och köp utskriven på ICA för 100 kr (billigare än en hel tårta med utskrivet motiv) utan köp istället (som jag hittade i helgen och inte köpte för det var försent) på pysselbutiken med kakgrejor flera stycken "tårtklistermärken" med Disneymotiv för 69 kr.

Vi är ganska stora sällskap pga stor släkt så det blir oftast två normalstora tårtor oavsett :)

Färdiga tårtbottnar (iaf Hägges) har skummjölkspulver i sig men det är riktigt enkelt att bakna egna bottnar så det spelar inte så stor roll :)

Jag har köpt Disneyprinsessor på panduro att lägga på tårtan som givetvis ska vara rosa ;)

Imorgon ska jag provbaka en helt mjölkfri marsipantårta när det ändå bara är födelsedagsbarnet och vi i familjen som ska äta den. Blir det pannkaka av det blir det vanliga tårtor till helgen, jag är inte helt obstinat :) ;)

Vi är ganska stora sällskap pga stor släkt så det blir oftast två normalstora tårtor oavsett :)

Färdiga tårtbottnar (iaf Hägges) har skummjölkspulver i sig men det är riktigt enkelt att bakna egna bottnar så det spelar inte så stor roll :)

Jag har köpt Disneyprinsessor på panduro att lägga på tårtan som givetvis ska vara rosa ;)

Imorgon ska jag provbaka en helt mjölkfri marsipantårta när det ändå bara är födelsedagsbarnet och vi i familjen som ska äta den. Blir det pannkaka av det blir det vanliga tårtor till helgen, jag är inte helt obstinat :) ;)

Hoppas prov bakande tårtan blir bra.

Mvh
Pudlan

Men palmolja från hållbar odling borde ju vara bättre än många andra alternativ?

Hur vet man att man inte skövlat skog för att anlägga palmodling och att den är ok? Tv hade ett program om rättvise märkt kakao visade något helt annat. Jag föredrar det som är odlat och uppväxt i vårt land så långt det går. Så långt det går. Vaken Palmolja eller soja i produkter serveras sällan ofta hos oss. Vi har soja grädde på tårta vid kalas 2-3 ggr per år och kanske någon mer gång.

Dax att påminna om att denna tråd handlar om en mjölkprotein fri prinsses tårta.

Mvh
Pudlan

Provbakat och provätit och provbjudit :up:

Tårtbotten, jordgubbsmousse och sedan blev det sojavispen under marsipanen. Fungerade bra, smakade bra men marsipanen sladdade runt på tårtan när vi skulle äta, skära gick bra då höll sig marsipanen på tårtan ;)
Marsipanen svettades inte och vispen höll formen.

@Trani är mandelgrädde mer sladdfritt? :D

Provbakat och provätit och provbjudit :up:

Tårtbotten, jordgubbsmousse och sedan blev det sojavispen under marsipanen. Fungerade bra, smakade bra men marsipanen sladdade runt på tårtan när vi skulle äta, skära gick bra då höll sig marsipanen på tårtan ;)
Marsipanen svettades inte och vispen höll formen.

@Trani är mandelgrädde mer sladdfritt? :D
Jag funderar på om det går att göra fluff av sojavisp? Och om det isf sladdar mindre?

Jag funderar på om det går att göra fluff av sojavisp? Och om det isf sladdar mindre?

Efter lite konsultation med Google så har någon gjort det på algrens bilar och sojavisp iaf :) blev tydligen väldigt kompakt.

Edit: och alldeles nyss tänkte jag fluff på after eight men det är ju inte mjölkfritt nej :angel:

Det kanske funkar med nån marshmallows typ? Det borde bli lättare? Och är det för kompakt är det ju bara att ha i mer ovispad visp när man vispar upp den. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka